אלימות בקרב ילדים מי מנסה לטייח?

סקר חדש לרגל יום זכויות הילד: 72% מההורים חושבים כי בתי הספר מנסים להשתיק ולטייח ,מקרי חרמות ואלימות מחשש לשם רע , % 63 מההורים חושבים שהסיבה העיקרית לבריונות ילדים ברשתות החברתיות מושפעת מחינוך בבית.

20.11.2019 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אלימות בקרב ילדים מי מנסה לטייח?

 

52% מההורים מעדיפים את זימונם לשיחה בבית הספר ככלי ענישה. 

75% מההורים חושבים שפעילות משותפת שלהם עם המורים והילדים יכולה לשפר את המצב.

ד"ר דינה ורדי ראשת תכנית הלימודים לתואר שני בייעוץ חינוכי באקדמית רמת גן:  "ילד ומורה צריכים להרגיש בטוח בין כותלי בית הספר ורק שקיפות וחיזוק המשולש מורה-הורה-תלמיד יניב תוצאות"

לקראת יום זכויות הילד שיצויין ברחבי העולם ובישראל ב-20 בנובמבר, ערכה האקדמית רמת גן סקר מקיף, באמצעות חברת גיאוקרטוגרפיה, שהתמקד בתפיסת ההורים את סוגיית ביטחונם ודרכי הטיפול בבעיות הצצות בין הילדים בין כותלי בית הספר.

יום זכויות הילד, מגויס להגברת המודעות לרווחתם ולבריאותם של ילדים, בכל רחבי העולם ולעידוד האחווה וההבנה בין ילדים. הוא מתבסס על האמנה הבינלאומית לזכויות הילד/ה, העוסקת במכלול החובות שיש למדינות כלפי הילדים ואשר בחלק מהן עוסק גם הסקר.

האמנה מתמקדת בזכויותיהם הבסיסיות של ילדים, מהגנה על ביטחונם האישי וחייהם, בריאותם, ועד השכלתם ותנאי מחייתם, בבית הספר, בקהילה ובחברה.

הסקר, נערך לפני כשבועיים בקרב יותר מ- 500 הורים לילדים בגילאי 5-18 מהקהילה היהודית והערבית, מהם עולים הנתונים העיקריים הבאים:

בעוד שכמעט מחצית מהנשאלים אמרו כי ילדם מתלונן לעיתים על כך שאינו מרגיש בטוח בכיתה, בבית הספר או בהפסקה,  המחצית השניה אמרה כי ילדם לא התלונן על כך אי פעם 

44% מההורים אמרו כי הם סומכים על המורה-המחנך שידאג לילדו אם יחווה קושי חברתי, הרבה יותר מהגורם הבא בתור בסקר, יועצת חינוכית 7.4%. מנגד, 17% אמרו שאינם סומכים על אף גורם בבית הספר שידאגו לילדם.

63% מההורים טוענים כי הסיבה העיקרית הגורמת לאלימות ובריונות בקרב ילדים ברשתות החברתיות מושפעת מחינוך בבית, ובכדי לחזק אמירה זו ,54% אמרו שהסיבה לאלימות זו היא שההורים אינם מעורבים מספיק. יחד עם זאת, האשמה אינה רק בבית או בהורים - מספר גבוה של 47% מההורים אמרו שהסיבה היא טיפול לקוי בנושא בבית הספר.

ראוי להדגיש כי מספר מדהים של 73% מההורים חושבים כי קיימים ניסיונות השתקה של מקרי חרמות ואלימות כדי שלא ייצא שם רע לבית הספר.

ד"ר דינה ורדי ראשת תכנית הלימודים לתואר שני בייעוץ חינוכי באקדמית רמת גן, לשעבר מנהלת בית ספר מיוחד ברושים: "על מנת להפחית תופעות של אלימות, גישת בית הספר צריכה להדגיש את הדברים הבאים – השתייכות למערכת הבית ספרית, לקיחת אחריות והעצמת תחושת השותפות בנעשה בבית הספר.

מטרתם של אלה היא להגביר את ההזדהות של כל מרכיבי המערכת עם מטרות בית הספר וערכיו החינוכיים והאזרחיים. חשוב ביותר שהן אנשי הצוות והן התלמידים יחושו בטוח וידעו שיש להם מטרה משותפת ושכל אחד מהם הינו משמעותי בבית הספר ובהשגת מטרותיו."  

אז מה אפשר לעשות בכדי לשפר את המצב ולחזק את המשולש תלמיד-מורה-הורה למען צמצום האלימות והבריונות במערכת?

באופן גורף, פעילות משותפת צויינה על ידי 75% מההורים כפעילות העשויה להניב תוצאות ואחריה הרצאות שצויינו ע"י 30% מההורים.

בסוגיית כלי הענישה שעל בית הספר לנקוט עם ילדים בריונים ואלימים הדעות מתחלקות: 52% חושבים שזימון הורים לשיחה יהיה יעיל, 44% חושבים שהשעיה היא הכלי הנכון, 38חושבים ש עונשים הם הצעד הנכון,36% ממליצים על העצמת הילד במסגרת תוכניות בית ספריות, ו-38% יבקשו תמיכה פסיכולוגית כפתרון להתמודדות עם ילד בריוני או אלים.
 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים