מאז תחילת השנה נרשמו 40 תאונות עבודה קטלניות

תמונה עגומה של עשרות הרוגים בתאונות עבודה, מהם 22 הרוג בענף הבניה מתחילת השנה, ועדת המשנה של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, לעניין תאונות עבודה בענף הבניין, קיימה דיון מעקב נוסף על רפורמת הפיגומים שאושרה בוועדה בינואר 2019.

16.09.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מאז תחילת השנה נרשמו 40 תאונות עבודה קטלניות


משרד העבודה והרווחה בוועדת המשנה לעניין תאונות העבודה בענף הבנייה:​ "תוך מספר שבועות נפיץ להערות הציבור מתווה לאישור פיגומים על סמך התקן האירופי".

במסגרת דיון ועדת המשנה לעניין תאונות העבודה בענף הבנייה, הציגו במשרד חלופה עד אשר מכון התקנים יאשר את הפיגומים, במסגרת התקן הישראלי. הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה: "מסלול עוקף מכון התקנים, לא הוגש שום מסמך שמציג את המתווה". מכון התקנים: "בעד הערוץ הנוסף, התקנה קובעת שאנחנו צריכים לבדוק, גם אם זה אושר בגרמניה או במקום אחר באירופה".

יו"ר הוועדה, ח"כ אוסאמה סעדי קרא להאיץ את הפתרון החלופי, במקביל לקידום התקנים: " הנושא הזה עדיין כאן וגובה קורבנות".

הפעימה השנייה לרפורמה הייתה אמורה לצאת לפועל בחודש יולי האחרון, אולם מכון התקנים עדיין לא סיים להיערך לבדיקות הנדרשות לעמידת הפיגומים בתקן הישראלי.

יו"ר הוועדה ח"כ אוסאמה סעדי, פתח את הדיון בהקראת ההרוגים בתאונות עבודה בחודשיים האחרונים, וציין כי מאז תחילת השנה נרשמו 40 תאונות קטלניות, 22 מהן  בענף הבנייה: "אסור להשאיר את הנושא בצד ולומר יש נושאים חשובים יותר, הנושא הזה עדיין כאן וגובה קורבנות. אנחנו רוצים להגיע כבר לפתרון משפטי של תקנות הפיגומים, חלק גדול מהתאונות הינן נפילה מגובה".
 
ראש מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, חזי שוורצמן: "עד להסדרת הנושא במכון התקנים, הצענו ועדת מומחים שתייעץ למפקח העבודה הראשי בנושא הפיגומים, ותאשר פיגומים על סמך התקן האירופי. השר אישר בימים האחרונים את ההצעה. תבוצע עבודה מול משרד המשפטים, בתוך מספר שבועות זה יפורסם להערות הציבור, מתוך דחיפות העניין".

ד"ר הדס תגרי, מנכ"לית הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה: "זה מסלול עוקף מכון התקנים. תקן מאושר שלא באמצעות המכון, הוא נשמע על פניו מאוד בעייתי. עבר חודש מאז הוצג כאן בישיבה, ולא הוגש שום מסמך בכתב שמציג את הפתרון, זה לא נשמע מצב דברים הגיוני. אנחנו לא שומעים את הלשכה המשפטית של המשרד, זה לא מכבד ולא רציני. אנחנו צריכים לסמוך על זה שמשהו קורה, לעניין דבר שיש ספקות לגבי הישימות שלו בכלל. לצד עניין התקן, צריך להשקיע יותר באכיפה והרתעה, הבעיה המרכזית היא במעקות ופסי הרגל, יש הסרת מעקות. אולי שאנחנו רואים את ההימשכות של אסונות, צריך לדאוג לפתרון ביניים למרכיב הזה". 

ד"ר בנימין ברוש, מכון התקנים: "אנחנו בעד הערוץ הנוסף, נשמח לתרום. אנחנו רק אומרים שוב, אנחנו צריכים למפות, להתעסק קודם כל עם הנופלים מגובה. כמה היו הרוגים מיציבות של פיגומים? הרבה הרבה פחות. בואו ניקח את התקנות שנוגעות בהסרת המעקות. בפתח הישיבה נאמר שנעמוד על כל הסעיפים בכל התקנים, אנחנו לא קוסמים,  אי אפשר להביא פתק מגיסתו של היבואן ולומר שזה עמד בבדיקה הזו והזו, צריך לבדוק את הדברים. גם לאחר אישור הדגמים, נאשר אב טיפוס, ונוכל לומר שמי שעומד בתיק המוצר זה, אז הדגם מאושר. עולם הבנייה זה עולם של חברות מצוינות, אבל כולנו מכירים את לחצי הזמנים, תמיד יהיו חברות ויבואנים שלא תמיד יקפידו, ומוצרים שיעברו בין אתר לאתר וכל הזמן צריך לשמור ולוודא. יש 2 יצרנים שנפגשו אתנו יותר מפעם אחת, לא נשארו הרבה פרטים ואנחנו מקווים שהאישור יהיה בקרוב. התקנה קובעת שאנחנו צריכים לבדוק, גם אם זה אושר בגרמניה או במקום אחר באירופה".  

ח"כ סעדי סיכם את הדיון: "אני מבקש ממשרד העבודה שנקבל את נוסח התקנות על הפיגומים שיצא תוך עשרה ימים לכל המאוחר, הנוסח המעודכן, עם ועדת המומחים. תוציאו את זה להערות הציבור, כדי שנחזור לאחר הפגרה, נקיים ישיבה ונדון בתקנות האלה, ונאשר או לא נאשר אותם. זה מסלול מקביל, לא במקום מכון התקנים שאנחנו מבקשים שיקדמו את האישורים ככל הניתן".

 

תגובות

מומלצים