מה באמת מעצבן אותנו?

אי אפשר לומר על החברה הישראלית שהיא חברה רגועה, כל משפחה רביעית בישראל חווה סכסוך משמעותי, הכי מעצבן את הישראלים: התנהלות מול הבירוקרטיה במדינה, הכי קשה: לדבר פוליטיקה, הכי רבים במשפחה: על כסף

24.02.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מה באמת מעצבן אותנו?

 

סקר, שנערך לכבוד ״דיבור חדש״ שצוין ברחבי הארץ, ועסק בהרגלי שיח וגורמי סכסוך בחברה הישראלית: מגוון סיבות לדברים שמוציאים את הישראלים מדעתם, כמה נוח ירגישו לדבר על פוליטיקה לקראת הבחירות ועם מי, והאם אנחנו בכלל מדברים? או מעדיפים לפתור את הכל דרך הוואטסאפ?

הסקר של "דיבור חדש", שבוע הגישור והדיאלוג בקהילה, מגלה את הרגלי הדיאלוג של הישראלים.

50% מהישראלים יוצאים מהכלים בעיקר אל מול הבירוקרטיה הישראלית. בנוסף, 40% יוצאים מכליהם אל מול ההתנהלות בכבישים, 35% יוצאים מכליהם בריב עם בן /בת הזוג, 32% מול נותני שירות, 20% בריב עם ההורים, 16% מול הילדים, ו-6% בתור לקופה.

לקראת הבחירות המתקרבות בפעם השלישית, מסתבר כי רבים בכלל לא מרגישים בנוח לחלוק את דעותיהם הפוליטיות, ממגוון סיבות: מרבית הנשאלים (% 60 ) העידו על עצמם שאינם רוצים להיכנס לעימות, 30% לא מעוניינים להיות מתויגים עם מחנה ספציפי ו-20% חוששים שאנשים ישנו את היחס כלפיהם בעקבות עמדותיהם. ומול מי במיוחד נעדיף שלא להביע את דעותינו הפוליטיות? הרוב ( 50% ) חוששים כי דעותיהם עשויות לעורר מחלוקת בסביבת המגורים והעבודה,-30% לא יחלקו דעות פוליטיות עם חבריהם, 20% בקרב המשפחה.

עוד בקרב מחלוקות במשפחה, מצא הסקר כי כמעט כל משפחה רביעית בישראל חווה סכסוך משמעותי (24%).

על מה אנחנו רבים עם בני משפחתנו? בראש נושאי הסכסוכים המשמעותיים נמצאים נושאים כלכליים (22%), טיפול בבן משפחה (15%), אירוע משפחתי (14%) ירושה (12%) ורק 9% מסתכסכים סביב מטלות הבית. רובם הגדול של המשיבים )70%) יעדיפו להיעזר קודם כל בבן משפחה או חבר קרוב בטרם יפנו לסיוע מקצועי, כלומר, להשאיר את הכביסה המלוכלכת בבית.

יותר קל לכתוב בוואטסאפ, מאשר לדבר על נושאים מעוררי מחלוקת. האמנם? מרבית הנשאלים עדיין יעדיפו לנהל שיחות אישיות בסוגיות רגישות כמו פרידה מבן זוג (94.4%), ביטול פגישה ברגע האחרון (60%), הבעת צער על אובדן (68.9%) או הודעת פיטורין (90%). ליום ההולדת חצי יברכו בוואטסאפ וחצי יברכו פנים מול פנים. ובכל זאת יעדיפו הישראלים לעדכן על אי הגעה לחתונה (94%) או לפתור סוגיות בוואטסאפ בנושאי שכנות ותחזוקת הבניין או השכונה (75%), זאת על פני שיחה טלפונית או מפגש פנים מול פנים. ואם וכאשר יתגלע סכסוך שכנים - 27% מהישראלים יפנו למשטרה. ומה זה אומר על יחסי השכנות שלנו, אם אנחנו מנהלים אותם בוואטסאפ ומעדיפים לפנות למשטרה במקום לנסות להגיע לפתרון בין-אישי?

בין 16-22 בפברואר 2020, יצוין שבוע ״דיבור חדש״, שבוע אירועי גישור ודיאלוג, ברחבי הארץ. מיזם זה נוסד למטרת הגברת המודעות בקרב הציבור הרחב למגוון הכלים והדרכים לפתרון מחלוקת באמצעות דיאלוג, בדרכי שלום. במשך שבוע ימים, יתקיימו למעלה מ-100 אירועים בעשרות מוקדים ברחבי הארץ; סדנאות גישור בנושאים שונים, אירועי תרבות, קולנוע, תיאטרון, אמנות, מוזיקה פעילות לכל המשפחה. המיזם יוצא לפועל על ידי עשרות מרכזי גישור ודיאלוג בקהילה שפועלים ברשויות המקומיות ברחבי ישראל, במסגרת תכנית 'גישורים' בחסות השירות לעבודה קהילתית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ובניהול עמותת 'מוזאיקה'.

נעה שלו, מנהלת תכנית ״גישורים״: ״בזמן שכל משפחה רביעית חווה סכסוך משמעותי, ומרבית הישראלים יעדיפו לתקשר עם שכניהם בוואטסאפ או להתלונן לרשויות, חשוב לזכור כי לא חייבים להימנע מאינטראקציה בין אישית טעונה, ניתן לפתור כל סוגיה בדרכי שלום בעזרת כלים של שיח גישורי. חלקנו כבר הפנמנו והמספרים מדברים בעד עצמם - בשנת 2019 לבדה, מעל ל-22 אלף איש לקחו חלק באלפי תהליכי גישור, תהליכי בניית הסכמות ודיאלוג קהילתי, הכשרות, סדנאות וקורסים. כאלף מגשרים ומתנדבים, אלפי פניות למרכזי הגישור והדיאלוג בקהילה וכ-3000 תלמידים היו חלק מתהליכי גישור בחינוך והטמעת השפה הגישורית בבתי הספר. אנו רואים תוצאות בשטח, השפה יכולה להיות הפתרון והאלטרנטיבה, שתאפשר להשכין שלום בין אדם לחברו".

 

תגובות

מומלצים