משפט בתעבורה וחירות האדם

הספר המקצועי, אקדמי הראשון הפונה אל משפטנים והעוסקים בדיני תעבורה בישראל, יושק בקרוב בישראל, מאת עו"ד גל מוטאי, מומחה לדיני תעבורה, שותף ומייסד פירמת עורכי הדין MMG&CO

07.11.2021 מאת: פורטל הכרמל והצפון
משפט בתעבורה וחירות האדם

צילום לסקר את יעקב

 

הספר "משפט בתעבורה", נולד בעקבות חוסר ומחדל המחוקק בקביעת מונחים לא ברורים, כשלים ואי בהירות בדיני התעבורה, זאת כאשר אנו עדיין עדים לתקנות וסעיפים שנכתבו לפני שנים רבות, עוד מימי המנדט הבריטי וברור לכולם שמאז העולם השתנה.

 

בכל יום ויום, נהגים במדינת ישראל מואשמים בגרימת תאונות דרכים, בגין "נהיגה רשלנית, קלות ראש, חוסר זהירות", זאת כאשר מונחים אלו כלל אינם מוסברים והם ללא פירוש בחוק, מכאן, מסביר עו"ד גל, כי הדרך לטעויות וקיפוח זכויות של נהגים בישראל קצרה וברורה.

 

בספרו של , עו"ד גל, הוא מבהיר את הבעיות והסוגיות ודרכי התמודדות, זאת מניסיונו הרב לאור השכלתו ועיסוקו לאורך 20 שנות שירות במשטרה ו-30 שנות קריירה בתחום.

 

הספר נוגע בסוגיות רבות ומגוונות אם בכך שכל פקיד משרד הרישוי, יכול לקחת את רישיון הנהיגה לכל אזרח במדינת ישראל, על פי שיטת ניקוד, כאשר אותו פקיד הוא אינו סמכות משפטית ובכך נוצרת פגיעה ישירה בזכות האדם ובחירותו.

 

"אדם נולד להיות חופשי, ובכל מקום אסור הוא באזיקים"

 

ז'אן ז'אק רוסו

 

הקיפוח והפגיעה בזכיות האזרח, בנהג בתחום התעבורה רבות, כך למשל הפעלת הסנקציה, הלא חוקתית, על ידי ההוצאה לפועל על אזרח במדינת ישראל על ידי כך שבגין חוב כספי של האזרח, בידי ההוצאה לפועל קיימת היכולת לשלול את רישיון הנהיגה לאזרח ופוגעת אנושות באזרח בחופש התנועה והעיסוק של האזרח.

 

בתחום הרפואה, נכון היום, המחוקק מאפשר לרופא לשלול לנהג את רישיון הנהיגה, כאשר הרופא הוא אמור להיות גורם מייעץ ולא גורם שיפוטי.

 

בעקבות מקרים אלו, הרושם שנוצר הוא כי המדינה חושבת שרישיון הנהיגה של האזרחים הוא מחווה ולא זכות.

 

כיום קיימים בישראל מספר גורמים, שאינם שיפוטיים, אשר ביכולתם לקחת את רישיון הנהיגה מהאזרח, אך עם זאת חשוב לציין ולהדגיש שאותם גורמים הם בהחלט אמורים להיות גורמים מייעצים בלבד וראוי שבית המשפט הוא זה שיקבל את ההחלטה הסופית.

 

הפגיעה בזכויות האדם מתקיימת גם ברשות השופטת, כאשר המחוקק מאפשר לבית המשפט לקחת את רישיון הנהיגה, על פי החלטת השופט, ללא הגבלת זמן על כל עבירת תנועה וזאת מכיוון שאין כיום בפקודת התעבורה ובתקנות רף ענישה בדומה למשפט הפלילי.

 

בספרו של עו"ד גל, ניתן לקרוא על דוגמאות שבה נהג נענש שלא באפון מידתי והולם כגון, נהג משאית, אשר נתפס בגין עבירת תנועה במטען חורג ובית המשפט שולל לנהג את כלל דרגות רישיונות הנהיגה, גם רישיון הנהיגה לרכב פרטי. במקרה זה לטענת, עו"ד גל, הדר מתאפשר מכיוון שבתי המשפט טועים בקביעת העונש ואינם מעניקים חשיבות מספקת לזכות האדם לחירות בישראל.

 

בספרו ממליץ, עו"ד גל, לקבוע בחקיקה ענישה שוויונית, מידתית יותר, אשר הולמת את העבירה בתקנות התעבורה ובכל פעם שנהג נתפס עם עבירה, הענישה תהיה בפעם הראשונה, השנייה וכן הלאה לפי העובדות וכמות העברות.

 

על ידי כך, כל נהג במדינת ישראל יידע מראש מה מצפה לו בכל עברה שיבצע ותהיה הרתעה בענישה ידועה מראש ולא כפי שהמצב היום, המאפשר לכל שופט לפסוק ענישה לפי שיקול דעתו ולא על פי "טבלת ענישה".

 

חשוב לזכור שכיום גם קציני משטרה, בשנות ה-20 לחייהם, יכולים לשלול לאדם רישיון נהיגה מכל נהג ולפגוע בזכויות הייסוד והבסיס שלו ללא הבנה מעמיקה בתחום וללא הכשרות מתאימות.

 

עו"ד גל מוטאי מספר: "הרגע המכונן אשר הביא אותי לכתיבת הספר הוא החיפוש הקבוע שהיה לי אחר מאמרים מקצועיים על עבירות שונות של למשל, שכרות, רשלנות בתעבורה ועוד, אך לא מצאתי.

 

לכן השילוב של החיפוש והשאלות הרבות הביאו אותי לכתיבת הספר, על מנת לתת מענה בתחום התעבורה הן מצד המדינה והן מצד הרשות השופטת לסוגיות הבוערות במשפט התעבורה בת ימינו".

 

כותב הספר, עורך הדין, גל מוטאי, בוגר תואר B.A במדעי המדינה בהצטיינות, בוגר תואר LL.B במשפטים, בוגר תואר LLM במשפטים, עם התמחות במשפט הפלילי, בוגר הכשרות מקצועיות בתחום התעבורה במשטרת ישראל.

 

עו"ד גל פרש ממשטרת ישראל לאחר עשרים שנות שירות, שבהם מילא תפקידים בתחום בתעבורה.

 

מאז פרישתו ממשטרת ישראל בשנת 2011 משמש עו"ד גל סניגור בתחום התעבורה וכמרצה בחברות גדולות, בלשכת עורכי הדין ובמכללות למקצועות התעבורה, בנוסף לכך עו"ד גל שותף ומייסד בחברת עורכי הדין מוטאי, מצגר, גרבאוי.

 

תגובות

מומלצים