בריונות ברשת כלפי מורים

52% מהמורים היו קורבנות לבריונות מקוונת ו-77% היו עדים לבריונות מקוונת שהופנתה כלפי עמיתיהם למקצוע. הפוגעים הם לרוב תלמידים או הורים. למרות ריבוי המקרים רק מעטים מהארועים מדווחים לממונים או מטופלים.

01.01.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בריונות ברשת כלפי מורים

 

בריונות מקוונת כלפי מורים מהי?
בשנים האחרונות עוסקים הורים ואנשי חינוך בתופעה של בריונות ברשת בקרב ילדים ונוער. עם זאת, הבריונות המקוונת המופנית כלפי מורים לא זוכה כמעט להתייחסות. בסדרת מחקרים שנערכו מטעם המרכז ללמידה וחקר פגיעות במרחב המקוון, בתוכנית לייעוץ חינוכי במכללת אורנים, נמצא כי 52% מהמורים היו קורבנות לבריונות מקוונת ו-77% היו עדים לבריונות מקוונת שהופנתה כלפי עמיתיהם למקצוע. הפוגעים הם לרוב תלמידים או הורים. למרות ריבוי המקרים רק מעטים מהארועים מדווחים לממונים או מטופלים.

בצד תת-הדיווח הקיים בארועי בריונות רשת, במקרה של בריונות מקוונת כלפי אנשי חינוך, אחוזי הדיווח נמוכים אף יותר, ולמרות ריבוי הארועים, רק מעטים מהמקרים מטופלים. ממחקרים, ומניתוחהפניות המגיעות לקו החם של נטיקה, עולה כי בין הסיבות לתת הדיווח נמצא הצורך להגן על התלמיד הפוגע, תחושת הבושה של הנפגע, חוסר האונים ואי הידיעה כיצד יש לפעול ולמי צריך לדווח.

מסמך זה נועד להבהיר לאנשי החינוך מהן דרכי הפעולה המומלצות בארוע פגיעה המתנהל באמצעים דיגיטליים כלפי מורה.

כיצד בריונות מקוונת כלפי מורים באה לידי ביטוי?
•    ביוש בקבוצת הוואטסאפ וברשתות החברתיות .
•    הפצת תמונה או סרטון (אשר לעיתים מלווים גם בטקסט פוגעני ומשפיל) בוואטסאפ, ברשתות החברתיות ובאתרי אינטרנט שונים.
•    יצירת מדבקות פוגעניות המבוססות תמונה או טקסט והפצתן.
•    התחזות למורה ברשתות החברתיות לצורך השפלתו או לצורך השגת דבר במירמה.
•    הפצת פרטים אישיים, תמונה או כתובת מגורים של איש חינוך, על מנת ליצור לחץ והפחדה.
ארוע בריונות מקוונת נתון לפרשנות ולא תמיד ברור לקורבן ולצופים מן הצד שאכן מדובר בפגיעה. בכל מקרה של ספק, כדאי לפנות לנטיקה באיגוד האינטרנט הבטוח ולהתייעץ.

פגעו בי – מה עושים?
לנשום עמוק. לזכור שאני לא לבד, שיש לי רשת תמיכה מקצועית ואישית של אנשים שמעריכים ואוהבים אותי ושעל אף החוויה הקשה, אני צריך לפנות לעזרה ומסוגל להתמודד עם הדברים. 

פנייה לסיוע
•    דיווח על פוסט/ תמונה פוגענית לפלטפורמה.
במרכז נטיקה ישנו מוקד לפגיעות מקוונות במורים. ניתן לפנות אליהם ולהתייעץ איתם בטלפון או בוואטסאפ: 054-8858911, במייל: safe@isoc.org.il 
•    ליועץ בית הספר ולהנהלה, לצורך גיבוי ויצירת תוכנית התערבות בית ספרית.
•    במקרה הצורך, יש לפנות למשטרה ולהגיש תלונה. 
הכלל המנחה: יש לדווח! להנהלת המוסד, למפקח, לעמית לעבודה. אל תשארו לבד עם הפגיעה.

ראיתי פגיעה במורה אחר – מה עושים?
מורה אשר נחשף לארוע פגיעה בקולגה, עלול לחוש קושי בעצמו ועלול להתקשות בתפקוד. לצד זאת, קיימת הדילמה אם לדווח או לחשוף את הארוע (במיוחד אם המורה הנפגע כלל אינו מודע לפגיעה בו).
יש לזכור שהמנעות מדיווח מעבירה מסר חינוכי מוטעה לתלמידים ולהורים, מסר של חוסר אונים בארועי פגיעה, אשר משמש מודל בעייתי לתלמיד אשר יפגע בעתיד. 
על ארועי פגיעה יש לדווח ליועץ בית הספר ולהנהלה.
יש להציע עזרה ותמיכה לנפגע.
ניתן להתייעץ עם המוקד לפגיעות מקוונות במורים במרכז נטיקה.

הנחיות למנהלים וליועצים
מחקרים שנערכו על ידי המרכז ללמידה וחקר פגיעות במרחב המקוון, בתוכנית לייעוץ חינוכי במכללת אורנים, מצאו כי מורים רבים שנפגעו היו זקוקים לתמיכה מהנהלת בית הספר, אך חשו שלא זכו לה. מורים אשר נפגעים מבריונות מקוונת כלפיהם, נאלצים להגיע מידי יום למקום עבודתם ולהתמודד עם המקרבנים. האקלים הבית ספרי נפגע, כך שחוסר הטיפול משליך על התהליך החינוכי כולו. זאת ועוד, הצבת גבולות ברורים, תוכניות מניעה אשר מתייחסות גם לפגיעה במורים וטיפול במקרה הצורך, יובילו להפחתת התופעה, ליצירת אקלים חינוכי מיטבי ולמודלינג ראוי לתלמידים, אשר עלולים להפגע בעצמם ולחוש שאין להם כתובת לעזרה.

 

בדיווח על בריונות מקוונת כלפי מורים על היועץ החינוכי וההנהלה:
א.    לייצר רשת תמיכה לקורבן.
ב.    לפנות לחוזר מנכל.
ג.    לערב את המשטרה או הפיקוח, בהתאם לצורך.
ד.    לעבוד עם כל מעגלי הפגיעה.
ה.    לבנות תוכנית התערבות.
ו.    להציב גבולות ברורים לתלמידים ולהורים.

אילו גופים יכולים לעזור?
מרכז נטיקה – ייעוץ, תמיכה והסרת תכנים    בטלפון או בוואטסאפ: 054-8858911, במייל: safe@isoc.org.il 

משטרה    בטלפון: 100
עמותת סהר    תמיכה באמצעות הרשת: https://sahar.org.il
עמותת ער"ן    תמיכה באמצעות טלפון: 1201 
באמצעים מקוונים: https://www.eran.org.il

הכותבת היא ד"ר מיכל דולב כהן, מרצה במכללת אונים, מומחית בתחום הפסיכולוגיה של האינטרנט.

 

תגובות

מומלצים