יקנעם פרס חינוך ישובי ארצי

ועדת פרס חינוך ארצי הגיעה ליקנעם, להכיר, לשמוע ולראות את העשייה הרחבה של החינוך בעיר יקנעם. לועדת הפרס כללים נוקשים וברורים מאוד להצגת החינוך והם התרשמו מההישגים הנאים וממערכת החינוך העוצמתית בעיר.

14.01.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
יקנעם פרס חינוך ישובי ארצי

יקנעם : ועדת פרס החינוך הישובי הארצי ביקרה במערכת החינוך

חברי ועדת פרס החינוך הישובי הארצי בראשות גילה נגר יחד עם מנהלת המחוז, ד"ר אורנה שמחון, ביקרה ביוקנעם כאורחי ראש העיר, סימון אלפסי וראש מינהל החינוך, ד"ר סימה ניסלבאום.

הביקור כלל :הצגת מערכת החינוך בעיר , תיכון אורט אלון : התבוננות באשכול ערכים ואקלים חינוכי ( רואים חינוך : אקלים וערכים כמיגדלור אישי וחברתי ) , אשכול למידה והישגים ( מהמעון ועד התיכון) , סיכום ותובנות .

גילה נגר, יו'ר הוועדה  : עמדנו היום על למידה וחינוך על בסיס הכרת הטוב, ראיה עמוקה של חינוך, העצמת שפת החוזקות , פסיכולוגיה חיובית, העצמה אישית וחברתית.תנועות נוער כחלק אינטגרלי מהמערכת.מגמות חדשניות.

תכנית מא"ה : מדעים.אמנויות.היי טק. מורה שאומר : אני לא מלמד : אני מאפשר.ראינו הישגים נאים.גנים קהילתיים, דמעות בעיניו של ראש העיר , סימון אלפסי מה שמלמד על אנושיות.

היה זה ביקור שלימד על חינוך  עם הרבה נשמה.צניעות.גאוות יחידה.חום אנושי ואהבה לילדים.

ד''ר אורנה שמחון: החינוך ביקנעם הוא מימוש של האמירה :  הזורעים בדמעה. ברינה יקצורו.כך יקנעם. העיר השכילה לייצר מנועי צמיחה שנבנו ומשכו תושבים.יש היי טק.יש חינוך.יפרנסה ויש תקווה.הערכים ענווה וצניעות הם בבולטות .מחנכים מסתכלים על התלמיד בגובה העיניים.עיר עם יזמות.רעיונות שמתגשמים.התנדבות: 800 מתנדבים פעילים , . מערכת חינוך איכותית עם הישגים בלתי רגילים בכל תחום . ערכים קהילתיים.

שייכות.איכות מורים. חינוך עם ערך מוסף.שיתוף הורים.הנהגה חינוכית משובחת ומחוייבות '.

ביקנעם 22.8 אלף נפש ובהם 5202 תלמידים ב 51 גנים ו 8 בתי'ס.העיר מציגה 100 אחוז גיוס בנים וערכים מובילים: שותפות הורים בחינוך וסובלנות. שיעור זכאי הבגרות : 83 אחוזים ומזה : 8.3 אחוז מצטיינים.משרד החינוך מתקצב את מערכת החינוך בעיר בכ 107.8 מיליון ש"ח וכ 4.3 מיליון שח הרשאות לבינוי חינוכי מוסר דובר המחוז, דויד גורלי.

יו"ר הוועדה המחוזית :אמיר מיכאל . מרכזת הוועדה : צילה שנייר לוי.

להלן ההנמקות של מנהלת  מחוז, ד"ר אורנה שמחון , בהמלצתה  לבחירת יקנעם  כמועמדת לפרס חינוך יישובי ארצי לשנת הלימודים תשע"ט,2019:

א.     ביוקנעם פועל  צוות עיר המשמש  דוגמא למנהיגות חינוכית יוזמת ,מקדמת ומובילה.  ראש העיר יוקנעם  מוביל חזון חינוכי ברור  ומנהיגותו מקרינה על כל אנשי החינוך ביישוב, הוא איש מעשה המגלה מחויבות עמוקה לעשייה החינוכית .

ב.     אחד מהעקרונות  המרכזיים בתפיסה החינוכית היישובית הינו עיקרון השותפות והרשות השכילה לייצר חיבורים עם מגוון  ארגונים וגופים הפועלים ביוקנעם בכלל זה שותפות עם "פארק ההייטק" בפרויקטים ובמיזמים שונים. הרשות רותמת שותפים מהתעשייה ומארגונים שונים בעיר ומחוצה לה, יוזמת ומאפשרת  הבניית והובלת תהליכים קהילתיים ולימודיים בקנה מידה רחב.

ג.     הרשות מפעילה מערך נרחב של פעילות קהילתית ערכית  החל מהגיל הרך, כ-50 גני ילדים מעורבים בפעילות קהילתית ושמירה על איכות הסביבה. ילדים ובני נוער רבים פעילים בתוכניות מגוונות, הרשות מפעילה  ארבע פעמים בשנה במות  באירועים קהילתיים בהובלת מחלקת הנוער. הרשות  מובילה פעילות ערכית ,בדגש על השתלבות ופעילות בתנועות הנוער וכן פעילות העצמה ערכית קהילתית של רכזי נוער בשכונות מוחלשות.

ד.     המנהיגות החינוכית ביישוב פיתחה תכנית עירונית לטיפוח מצוינות "חיים עתיד- עיר כבית ספר"  במסגרת התכנית  נכסי העיר ומשאביה יעמדו לרשות הלומדים על מנת להעשיר את תהליכי הלמידה ולייצר מנגנונים של התמודדות עם מציאות מורכבת ומשתנה. במסגרת "מעבדת האוטונוטמיה" יתנסו 25 תלמידי שכבת ז' ,60 תלמידי בתי הספר היסודיים וילדי שלושה גנים בלמידה בזירות עירוניות מגוונות.

ה.    שותפות הורים הינה אחד מעקרונות העבודה החינוכית ביוקנעם, הרשות השכילה ליצר תשתית  ארגונית המאפשרת להורים להיות מעורבים ולהשפיע תוך טיפוח תרבות של שקיפות ושותפות. ביישוב  פועלים מספר מסגרות עבודה עם הורים- פורום של הנהגת הורים בהובלת ראש העיר, פורום יישובי של הורים בהובלת מרכז צעירים ופורום הורים מעורבים ופעילים בגני הילדים בהובלת מנהלת אגף החינוך.

ו.      עקרון הרצף החינוכי עומד בבסיס העבודה החינוכית בישוב והוא בא לידי ביטוי במגוון תכניות ומסגרות במטרה  ליצור שפה אחידה בנושאים המהווים יעד עירוני, כגון, קידום  אורח חיים בריא ופעיל, קיימות , עיר תל"י. כמו כן, בעיר שגרות עבודה ושולחנות עגולים לצורך  קיום דיאלוג רציף ושוטף  בין המסגרות הפורמליות והבלתי פורמליות.

ז.     כתוצאה מהשקעה בתחום הפדגוגי בתחומים הבאים: עבודה מבוססת נתונים, פיתוח מקצועי לסגלי ההוראה, התאמת המערכת למאה ה-21 ומתן מענה אישי לתלמידים בהלימה לצרכיהם, ניתן להצביע על הישגים מרשימים  בתוצאות מבחני הבגרות וכן באחוז הנשירה הנמוך העומד על פחות מחצי  אחוז.

ח.    השנה הונחה תשתית לבניית מרכז "מיינדסט"  ביוקנעם בשיתוף פעולה מלא עם הרשות לקידום פדגוגיה מוטת עתיד. במרכז יופעלו קורסים לעובדי הוראה בכל רצף הגילאים לקידום ופיתוח יוזמות של עובדי הוראה.

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים