מענק בסך מיליון ש לפרופ אלינור סאיג חדאד

מענק המחקר יממן פרויקט ראשון מסוגו בעולם בו יתמקדו במיומנויות לשוניות במגזר הערבי ובפערי שפה, פרופ' סאיג-חדאד: "המחקר יזהה פערים לשוניים אצל ילדים דוברי ערבית כבר בגנים. מידע שכיום אינו זמין בשום מקום בעולם"

26.07.2018 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מענק בסך מיליון ש לפרופ אלינור סאיג חדאד

משרד החינוך העניק מענק בסך מיליון שקל לפרופ' אלינור סאיג חדאד מהמחלקה לבלשנות וספרות אנגלית בבר-אילן לפיתוח מיומנויות לשוניות בשפה הערבית.

פרופ' אלינור סאיג-חדאד, ראשת המחלקה לבלשנות וספרות אנגלית בבר-אילן, זכתה במענק מחקר לשלוש שנים מטעם משרד החינוך בשיתוף פעולה עם פרופ' רחל שיף מביה"ס לחינוך בבר-אילן, לפיתוח וליישום תוכנית פיתוח שפה ואוריינות לילדים דוברי ערבית בגן.

בפרוייקט, שייערך במשך שישה חודשים במהלך שנת הלימודים הקרובה, צפויים להשתתף 100 גננות ו -1,000 ילדים, מתוך 100 גני ילדים בצפון הארץ.

פרויקט זה יהיה הראשון מסוגו בעולם בו יתמקדו החוקרות במיומנויות לשוניות בשפה הערבית. הפרויקט שתוביל פרופ' סאיג-חדאד יהיה גם הראשון להתמודד עם הדיגלוסיה - הפער הלשוני בין השפה המדוברת  שמשתמשים בה באופן יומיומי לבין שפת האוריינות הערבית הסטנדרטית (הספרותית).

פרופ' סאיג-חדאד תשתף פעולה בפרויקט עם פרופ' רחל שיף, ראשת החוג ללקויות למידה בביה"ס לחינוך ומנהלת מרכז חדד. בימים אלו הן מגבשות שורה של משחקים ופעילויות שיסייעו לילדי הגן לפתח את יכולותיהם הלשוניות. המשחקים והפעילויות ישמשו את הגננות ביישום ההתערבות בהדרכת עוזרות מחקר (דוקטורנטיות ופוסט-דוקטורנטיות) שהוכשרו על ידי פרופ' סאיג-חדאד וצוותה.

לדברי פרופ' סאיג-חדאד, מומחית לרכישת שפה ואוריינות בקרב ילדים דוברי ערבית, ההשלכות התיאורטיות והמעשיות של מחקר זה הן רבות. "תיאורטית, הפרוייקט יאפשר לקבוע אילו גורמים לשוניים וקוגניטיביים מנבאים את התפתחות כישורי השפה והאוריינות בהקשרים דיאלקטים. מבחינה מעשית, המחקר ישפוך אור על איך ללמד ילדים וכיצד לעזור להם להתמודד עם הבדלים לשוניים בין השפה המדוברת לערבית הספרותית", אמרה פרופ' סאיג-חדאד והוסיפה "הערבית היא שפה ייחודית וחשובה למחקר, משום שהיא יכולה לשפוך אור על האופן שבו דוברי דיאלקטים מפתחים כישורי קריאה וכתיבה, כמו גם נושאים הקשורים ברכישת שפה מוקדמת ורכישת אוריינות".

פרופ' סאיג-חדאד פרסמה עשרות מאמרים בנושא זה בכתבי עת מובילים בתחום. היא גם פיתחה מספר מבדקים עם משרד החינוך וראמ"ה המסייעים למורים בזיהוי קשיי קריאה בגילאים מוקדמים ובמהלך כיתה א' על מנת למנוע את השפעת מתיו "Matthew effect" כאשר נוצרים פערים בין קוראים חזקים לחלשים.

מוקדם יותר השנה ארגנה פרופ' סאיג-חדאד בשיתוף פעולה עם ד"ר ליאור לקס מהמחלקה לבלשנות וספרות אנגלית, סדנת מחקר בינלאומית תחת הכותרת "רב-לשוניות, רב-דיאלקטיות והתפתחות שפה ואוריינות", אשר מומנה על ידי הקרן הלאומית למדע. הסדנה התמקדה בפיתוח שפה ואוריינות בהקשרים רב-לשוניים ורב-דיאלקטים כגון ערבית, גרמנית בשוויץ, יוונית בקפריסין ואנגלית בקרב ילדים אפרו אמריקאים.

 

תגובות

מומלצים