סלווא עטפה את צמרת עץ התמר בחיגאב

"מתחת לחיג'אב, קיימת אישה אחרת שרוצה לעשות בחירות חופשיות ולחיות את חייה באופן התואם את השקפותיה" סלווא אלנמר מנהלת בית חופשי ומודרני, ומאמינה שהאמונה באל היא פנימית ואינה זקוקה לסממנים חיצוניים.

12.07.2018 מאת: פורטל הכרמל והצפון
סלווא עטפה את צמרת עץ התמר בחיגאב

במהלך השנים האחרונות מנהלת סלווא אלנמר מערכת יחסים מורכבת עם החיג'אב הן כיוצרת והן כאישה מוסלמית המחויבת ע"פ המסורת לחבוש אותו. 

סלווא, מוסלמית, בת 45, נשואה ואימא לשתי בנות, אמנית ומורה לאמנות, סטודנטית לתואר שני במכללת אורנים, גרה בעיר טמרה, ומקיימת, לדבריה, כבר תקופה ארוכה 'מאבק עם החיג'אב'.

סלווא מנהלת בית חופשי ומודרני, ומאמינה שהאמונה באל היא פנימית ואינה זקוקה לסממנים חיצוניים, שתי בנותיה הבוגרות אינן חובשות חיג'אב וגם היא עדיפה להסתובב בשיער גלוי. אלא שבשנים האחרונות, בלחץ מצד אימה הקשישה, מתוך כבוד אליה, היא חובשת חיג'אב, ומרגישה לא נוח עם עצמה. לאורך זמן ממושך היא ניסתה לפתח יחסי קירבה אל החיג'אב, אותו היא חובשת בשלוש השנים האחרונות.

"החי'גאב אינו  רק פריט הנמצא ביני לבין המסורת הדתית אלא ובעיקר, ביני לבין אמא, כשאלה בן-דורית, בה אני מטפלת  כאמנית, כבת וכאם." היא אומרת.  

"מתחת לחיג'אב, קיימת אישה אחרת שרוצה לעשות בחירות חופשיות ולחיות את חייה באופן התואם את השקפותיה, באמונה שהאל אינו מעניש בשל חזות חיצונית נראית, אלא על הרהורי הלב הנסתרים. עם הזמן אני חשה עד כמה בלתי אפשרי להמשיך ולהתנהל בזהות כפולה בה קיימות שתי נשים נפרדות שאף אחת מהן לא שלמה. 

כאמנית אני פונה לכפל הזהויות של עצמי ומנסחת מחדש  את הקונפליקט ביניהן, בינן לבין סביבתן.  המאבק על ועם  החיג'אב', שאני מנהלת וחוקרת דרך יצירתי  בציור, בוידיאו ובמיצב, חורג מהשאלה האישית שלי ומשליך  על מארג היחסים הבין דוריים בחברות מסורתיות, על מקומן של נשים ואימהות בהן, וכן על ייצוג של  כל אלה  בתרבות."   
כיסוי עץ התמר 

כחלק מעבודת הגמר שלה לתואר שני  במסלול 'אמן-מורה' במכללה האקדמית לחינוך אורנים, מתכוונת סלווא לכסות את צמרת עץ התמר הגדל בחזית האולם בו מוצגת תערוכת בוגרי המסלול, בחיג'אב ענק שהכינה בסיוע בנות משפחתה ושכנות מעשרות כיסויי ראש של נשים.

"עץ התמר מצוין בכל הספרים הקדושים של כל הדתות, כעץ מבורך ובעל חשיבות רבה, שיש בו תועלת רבה לבני אדם בפרט ולטבע בכלל. בכדי לשמור על פירות התמר נהוג לכסותם בבד. כיסוי הפרי דומה לכיסוי הראש של הנשים בחברה שלי, שהחוק הדתי דורש מהן לכסות את גופן בכדי להגן עליהן  מהעונש שהן עלולות לקבל ביום הדין אילו לא נהגו כך. העבודה מייצרת נוכחות במרחב הציבורי תוך שהיא מבטאת את הקונפליקט שנשים חוות בין  נראות והסתרה". 

סלווא היא אחת מבוגרות המחזור השלישי של מסלול הלימודים הייחודי 'אמן-מורה', שהתגבש במכללת אורנים לפני ארבע שנים, כחלק מהתוכנית לתואר שני להוראת מדעי הרוח והאמנויות בגישה רב-תחומית. המסלול 'אמן-מורה' פונה לאמנים העוסקים בהוראה ומציע להם לראות ביצירה ובהוראה מרחבי פעולה ומחקר המזינים זה את זה.

החל מה-12.7 יוצגו עבודות הבוגרים בתערוכת הגמר, ובה עובדת בנושאים המעסיקים אמנים ואנשי חינוך כאחד: יחסים בין-דוריים, זהות מגדרית, זהות אתנית, זיכרון ועוד.

אתמול הוצב החיג'אב על עץ התמר, בסיוע מנוף. 

 

תגובות

מומלצים