שנת הלימודים נפתחת בשביתה בדליה ועוספיה

שנת הלימודים תשפ"א נפתחת בסימן שותפות ואחדות, ב23 רשויות שהוגדרו אדומות הלימודים לא יפתחו, ועדי הורים בדליה העדיפו להישאר בבית בעוספיה שנת הלימודים תדחה, בלבול רב בקרב התלמידים, מנהל המחוז סער ומנהלת המחוז שמחון, מברכים, ועדת החינוך פותחת שנה בג'ת יאנוח.

01.09.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שנת הלימודים נפתחת בשביתה בדליה ועוספיה

 

שנת הלימודים שהשתבשה בסוף שנת הלימודים בשל משבר הקורונה, בימים האחרונים פורסמו תוצאות זכאי הבגרות, ורבים צפו כמה שהם לא איכותיים, ההורים במקום להילחם ולשפר את מצב הלימודים, נלחמים להשאיר את התלמידים בבית, תחת הכותרת דליה ועוספיה כפרים אדומים.

חשוב שהיו מסתכלים לצדדים קדימה ואחורה ולראות שהתמונה אחרת, שמתנהל מסחר בכפרים.

הרשות המקומית והעומד בראשה רפיק חלבי במקום לגבש מתווה שיהיה מקובל על כולם, העדיף ללכת ראש בראש והתוצאה השבתת לימודים.

ועדת השרים בקורונה החליטה להשבית 23 רשויות שהוגדרו אדומות עד ליום חמישי, דאלית אל כרמל, עוספיה ובית ג'אן, בין הרשויות האדומות.

מערכת החינוך בצפון זוכה היום לביקור חברי ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, שיפתחו את שנת הלימודים תשפ"א בביקור במוסדות חינוך בכפרים הדרוזיים ביאנוח-ג'ת.

במחוז חיפה, 214,600 תלמידים פותחים את שנת הלימודים תשפ"א, מתוכם 47,232 ילדי גן - נתון שמשקף גידול טבעי ביחס לשנה"ל תש"פ. 13,455 ילדים נכנסים לראשונה בחייהם לכיתות - כתלמידי כיתות א'.

בשכבת הגיל העליונה, שכבת י"ב, מתחילים 11,876 תלמידים את שנתם ה-12 במערכת החינוך. גם מוסדות החינוך המיוחד במחוז נפתחים במלואם וערוכים לקבלת התלמידים לאורך כל השבוע: תלמידים משולבים, כיתות חינוך מיוחד, בתי ספר וגני ילדים לחינוך מיוחד.

את שנת הלימודים פותחים גם 20,175 עובדי הוראה - אנשי חינוך מסורים וחדורי שליחות, שעל כתפיהם האחריות להטעין בידע, במיומנויות ובערכים את הדור הבא של מדינת ישראל. 

מנהל המחוז, ד"ר סער הראל: "ברצוני לאחל שתהא שנת הלימודים תשפ"א מוצלחת ובריאה, הנאה בעשייה החינוכית והמינהלית החשובה. ההיערכות ופתיחת שנה"ל במתכונת המיוחדת דרשה מאמץ והתגייסות של כל השותפים למהלך החינוכי. בטוחני כי תלמידי מחוז חיפה נמצאים בידיים האמונות על מלאכת העשייה בחינוך וכי בכל בית ספר תבוא לידי ביטוי הייחודיות שלו. המשך עשייה ברוכה לקידום מערכת החינוך המחוזית ובריאות איתנה".

מנהל מחוז, ד"ר סער הראל, בחדר מצב המחוזי לפתיחת שהנ"ל תשפ"א במטרה לתת מענה מיטבי למוסדות החינוך ולרשויות לקראת פתיחת שנת הלימודים. מוסדות החינוך במחוז חיפה ערוכים ומוכנים לפתיחת שנה"ל תשפ"א באופן מיטבי. 

מנהל המחוז, הודה לשר החינוך, יואב גלנט ומנכל המשרד, עמית אדרי על עבודתם המאומצת והליווי שהמחוז זוכה לפתיחת שנה"ל תשפ"א. בנוסף, הודה גם לראשי הרשויות במחוז על הירתמותם לפתיחה מיטבית של שנת הלימודים. ושיבח את עבודתם המסורה של הנהלת המחוז, המנהלים, הגננות, המפקחים ועובדי המינהל על פועלם המאומץ בשבועות האחרונים למען פתיחה חלקה של שנת הלימודים. 

בחדר המצב השתתפו בנוסף לחברי הנהלת המחוז, יו"רית מועצת הנוער המחוזית, פאינה סוזנוב, אשר ברכה את תלמידי מחוז חיפה בשנת לימודים מוצלחת, מעניינת ומלאה בעשייה חברתית התנדבותית למען הקהילה. 

מנהל מחוז, ד"ר סער הראל

כ- 2.4 מיליון תלמידים וכ- 205,000 עובדי הוראה פותחים את שנת הלימודים, בהתאם למתווה שר החינוך, יואב גלנט: כ- 90%  מכיתות ה'-ו יקיימו יותר מ- 3 ימי לימוד בשבוע בבית הספר, ובבתי הספר העל-יסודיים: כ- 87%

שר החינוך, יואב גלנט: "אני שמח ומברך על פתיחת שנת הלימודים תשפ"א, הבטחתי וקיימתי כי הלימודים יחלו באחד בספטמבר ויתקיימו כסדרם בכל מוסדות החינוך בארץ. על פי תכנית "לומדים בביטחון", שנבנתה על ידי אנשי משרד החינוך, כל הילדים בישראל – מגן ועד יב' – יפתחו את שנת הלימודים במועדה, ירכשו חינוך והשכלה תוך שמירה על ביטחונם ובריאותם. על אף האתגרים שעמדו בפנינו – הגענו להסכמות עם כלל השותפים, למען חינוך ילדי ישראל ולמען רווחת כלל הציבור במדינה. אני מתחייב כי מערכת החינוך בהובלתי תוסיף להיות עוגן של יציבות לאומי עבור התלמידים, ההורים, עובדי ההוראה והציבור כולו. ולסיום, אני מודה לגיבורים האמיתיים של השנה החולפת – הגננות, המורות, המורים, המנהלי וצוותי ההוראה – בזכות עבודתם המסורה, התוכנית שלנו תצא לפועל בהצלחה".

מנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי: "הפכנו כל אבן, פעלנו ועשינו כל שנדרש, כדי ששנת הלימודים תפתח כסדרה. שנת הלימודים הנוכחית אינה שנה של מתווה כזה או אחר, והיא אינה שנה של תורה תפעולית, אלא שנה שבה דווקא מתוך ההכרח והקושי, נדע לצאת לכיוון חדש, לדרך חינוכית חדשה, מותאמת למאפייני המאה ה-21. הרחבנו באופן ניכר את הגמישות החינוכית, הקצנו משאבים רחבי היקף לתקשוב ומיגון, הגמשנו את שעות הלמידה ומיקדנו אותה, צמצמנו את  היקף התוכן הלימודי כדי שבתי הספר יוכלו להתארגן ולתכנן את השנה באופן ראוי. אני רוצה לאחל לתלמידים ולכל צוותי החינוך, שנת לימודים פורייה, משמעותית, מהנה ובריאה".

ניתוח הנתונים לאורך העשור האחרון מצביע על גידול טבעי של כ- 27% באוכלוסיית התלמידים בישראל (תש"ע: 1,886,000 תלמידים, תשפ"א:2,400,000). 

לרגל פתיחת השנה, מעמיד המשרד 4 מוקדים טלפונים ייעודים לשאלות ותשובות בנושאי אורחות חיים בתקופת הקורונה, הנחיות והיבטים פדגוגיים ללמידה ומענים רגשיים, להלן המוקדים: 

מוקד פניות ציבור: המוקד מופעל ע"י אגף פניות הציבור ונותן מענה לקהל הרחב. המוקד יפעל בימים א'-ה' בין השעות 08:00-15:00, במספר טלפון: 1-800-25-00-25.

מוקד סיוע רגשי: מיועד למתן מענה רגשי לתלמידים, להורים  ולעובדי הוראה באמצעות יועצות. המוקד יפעל בימים א'-ה' בין השעות 08:00-20:00  וביום ו' בין השעות 08:00-14:00, במספר טלפון:   073-3931888

מוקד עובדי הוראה: ייתן מענה כללי לעובדי הוראה בכל נושא ובפרט מענה לפניות שכר ותנאי העסקה של עובדי הוראה. הוא יפעל בימים א'-ה' בין השעות 07:30-17:30, במספר טלפון 6552*.

מוקד למנהלי בתי ספר ומנהלות גן : המוקד נותן מענה לבעלי תפקידים בבית הספר ובגן, לרשויות ולבעלויות חינוך. הוא פועל בימים א'-ה' בין השעות 07:30-18:00 וביום ו' בין השעות 08:00-14:30, במספר טלפון: 03-6906600.

שר החינוך גלנט, "במהלך השנה הקרובה תתנהל מערכת  החינוך בסימן של: 

גמישות ניהולית ופדגוגית - מנהלי מוסדות החינוך הם מנהיגי בית הספר ומובילי העשייה החינוכית, והם אשר יקבעו את איכות החינוך ואת פניו. לאור זאת, יפעל המשרד לחזק את מעמדם, להפחית את הבקרה על בתי הספר, ולהרחיב את היקף הסמכויות והמשאבים שיעמדו לרשותם.

חיזוק הלמידה הדיגיטלית - כחלק משגרת לימודי הקורונה ומהכנת מערכת החינוך לדרישות המאה ה- 21 , יניח המשרד תשתית ארוכת-טווח למערך הלימוד הדיגיטלי, במטרה להפוך אותו לנדבך מרכזי ומשמעותי בתוך ליבת ההוראה והלמידה של מערכת החינוך.

חיזוק הערכים הציוניים – המשרד יעמיק ויחזק את הערכים הציוניים במערכת החינוך באמצעות חיזוק הקשר, הזהות והאהבה של התלמיד לארץ, למורשת ולהיסטוריה שלה, ויעודד את התלמידים לגיוס משמעותי לצה"ל.

קידום אורח חיים בריא - תקופת הקורונה אילצה את התלמידים להגדיל את היקפי השימוש בגלישה ברשתות החברתיות, ומנגד לצמצם את הפעילות הגופנית. במהלך השנה תפעל המערכת לעודד את התלמידים לחיי בריאות שכוללים תזונה נכונה ופעילות גופנית". 

בשנת הלימודים הקרובה תמשיך מערכת החינוך לפעול בתרחיש מונע התפרצות קורונה. לאור זאת, הלמידה תתבצע במתכונת משולבת בכיתה ובבית, תוך כדי התאמתה לצרכים של האוכלוסיות המגוונות הבאות בשעריה.

המתווה מגדיר מספר עקרונות יסוד לפעולת מערכת החינוך בשנת הלימודים הנוכחית: רציפות, גמישות ומתן פתרונות דיפרנציאליים לרשויות, למנהלי המחוזות, למנהלי מוסדות החינוך ולמגזרים השונים. זאת, תוך ניטור נתוני התחלואה במערכת החינוך ושמירה על בריאות וביטחון התלמידים וצוותי ההוראה. 

במהלך השנה הקרובה יפעלו בתי הספר במתווה הבא:

גני ילדים
הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול, 6 ימים בשבוע במוסדות החינוך

כיתות א-ב (כולל חטיבה צעירה  וחינוך מיוחד):
הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול, לפחות 5 ימים בשבוע בימים א' – ה'
במוסדות החינוך (לפחות 25 שעות שבועיות)

בחינוך המיוחד הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול ובמשך 6 ימים בשבוע

כיתות ג-ד (כולל חינוך מיוחד):
הלמידה תתקיים בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים, לפחות 5 ימים בשבוע,
בימים א'-ה' במוסדות החינוך (לפחות 25 שעות שבועיות)
בחינוך המיוחד  הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול ובמשך 6 ימים בשבוע.

כיתות ה-ו  (כולל חינוך מיוחד):
הלמידה תתקיים בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים, לפחות יומיים בשבוע במוסדות החינוך (לפחות 9 שעות שבועיות) ולפחות 3 ימים בשבוע למידה מרחוק

ייעשה מאמץ מיוחד ללמד יותר מיומיים במוסדות החינוך
חינוך מיוחד הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול ובמשך 6 ימים בשבוע.

כיתות    ז – יב (כולל חינוך מיוחד)
הלמידה תתקיים בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים, לפחות יומיים בשבוע במוסדות החינוך (לפחות 10 שעות שבועיות), ביתר הימים תתקיים למידה מרחוק
בחינוך המיוחד  הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול ובמשך 6 ימים בשבוע.

לשם הפעלת המערכת בשנה הקרובה יקצה המשרד תוספת תקציב מיוחדת ורחבת היקף בשווי של 4.2 מיליארד ש"ח. התקציב ייתן מענה לארבעה צרכים מרכזיים: 

למידה מרחוק - מערכת חינוך דיגיטלית
המשרד הקצה באופן חסר תקדים כ- 1.2 מיליארד ₪ לטובת הפיכת מערכת החינוך לדיגיטלית. לאור זאת, פועל המשרד לרכוש כ- 150,000 מחשבים ניידים שיחולקו לתלמידים מאוכלוסיות מתקשות. בנוסף, יחולקו כ- 64,000 טלפונים מותאמים לצורכי הלמידה של התלמידים מהמגזר החרדי. לצד אלה,  תשולב טכנולוגיה חדשנית בכ- 3,600 מוסדות חינוך, מתוכם ב- 1,600 בתי ספר שאין בהם תשתיות. בבתי ספר אלה ישולבו תשתיות טכנולוגיות חדשניות, וב- 1,900 בתי ספר יחודשו התשתיות הקיימות. בנוסף יונגשו:

תכנים פדגוגיים חדשניים עם המשרד לישראל דיגיטלית. 
אולפני שידור - ישודרו באינטרנט ובטלוויזיה.
מאגר הקלטות לאומי – הרצאות, מצגות, חומרי עזר ופעילויות למידה.
משחקים – ישולבו משחקים חווייתיים. 
יונגשו קורסים דיגיטאליים ללימוד עצמי.
הכשרות בתחום ההיבטים הרגשי חברתי.

תוספת כח אדם
בלשם מתן מענה לפיצול הכיתות, הוסיף המשרד עוד 13,000 משרות. לאור זאת, נקלטו 6,500 מורים חדשים והורחבו משרות קיימות. בנוסף, גוייסו  6,500 תומכי הוראה באמצעות קול קורא רשותי. אלה ישולבו בעיקר בבתי הספר היסודיים בכיתות ג-ד.

מיגון והיגיינה
במרחבי בית הספר יונהגו אורחות חיים של שמירה על כללי בריאות נכונה, כאשר התלמידים יהוו שגרירי הסברה גם במעגלים האחרים של הבית והחיים.  
במרחבי בית הספר יוצבו סימוני הסברה ושילוט כדי להטמיע בשטח בית הספר התנהגות בריאה, כאשר במוסדות החינוך יוגבר מערך הניקיון השוטף. כמו כן, בכל כיתה תוצב עמדת היגיינה לחיטוי ידיים ומטליות לניקיון משטחים. לעובדי ההוראה יחולקו מסיכות רב פעמיות. 

מתן מענים להיבטים רגשיים 
תקופת הקורונה יצרה פערים ובעיות רגשיות בקרב תלמידים רבים, לנוכח זאת הקצה המשרד יותר מ- 100 מיליון לטובת מתן מענים. כמו כן, במהלך השנה יושם דגש על קליטה וליווי של תלמידים המצויים במעברים – תלמידי כיתות א, ז ו- י וגם על תלמידים חדשים שנקלטו בבית הספר וכן על הכשרה של צוותי החינוך לעבודה רגשית עם התלמידים באופן מקוון ופיזי באמצעות טכנולוגיות חדשניות. לצד אלה, יינתנו מענים על ידי מומחים ומענים טיפוליים על פי צורך באופן פיסי ומקוון על ידי פסיכולוגים. בנוסף, יינתן על פי הנדרש ליווי להורים בהדרכות מקצועיות כדי לחזק את חוסנם ויכולתם לתמוך בילדיהם ולרשות התלמידים יעמוד קו פתוח, שיאוייש על ידי אנשי המקצוע של השירות הפסיכולוגי ייעוצי. 

שנת הלימודים יוצאת לדרך ומשרד החינוך ימשיך ללוות את התלמידים, צוותי החינוך ובתי הספר כדי להבטיח שגרת לימודים סדירה ושוטפת לאורך כל השנה.

מנהלת מחוז צפון, ד"ר אורנה שמחון, הודיעה כי שנת הלימודים  תשפ"א בכפר בוקעתא נפתחת כסדרה.

ד"ר אורנה שמחון: "מחוז הצפון של משרד החינוך נערך בצורה המיטבית ביותר לפתיחת השנה בעידן הקורונה, בהתאם למתווה "לומדים בביטחון" וקורא להורים לשלוח את ילדיהם למסגרות החינוך.

ברצוני להדגש כי ההחלטה לסגור בתי ספר , מתבצעת אך ורק בתיאום עם משרד החינוך.

אין כל סיבה למנוע מהתלמידים למידה בבתי הספר

הצוותים החינוכיים בבתי הספר יקבלו  מחר בשמחה את תלמידי בוקעתה.  

מאחלת  שנת לימודים מוצלחת ובריאות איתנה".

 

ד"ר אורנה שמחון

תקנות חדשות קובעות: תלמידים מגיל 16 ואילך ימלאו הצהרת בריאות בעצמם, מורים יוכלו לעבור בין קבוצות בבית הספר, הסעות תלמידי החינוך המיוחד יתנהלו כבשגרה, תתקיים פעילות העשרה למחוננים ותותר לינה בשטח.

קבינט הקורונה אישר, את מסמך תקנות הקורונה שגיבשו משרדי החינוך והבריאות לשנת הלימודים תשפ"א. התקנות החדשות הן פרי עבודת מטה מקיפה שהתקיימה על ידי גורמי המקצוע במשרדים, ובין היתר הן קובעות את החידושים הבאים:

הצהרת בריאות: תלמידים מגיל 16 ואילך, או בכיתה י' ואילך, יוכלו למלא הצהרת בריאות בעצמם.

צהרונים: ניתן לצרף תלמידים משלוש כיתות אורגניות (עד כיתה ב'), לקבוצת צהרון קבועה, ובלבד שמספר התלמידים לא יעלה על 25 תלמידים.

מחוננים: אושרה פעילות במרכזי העשרה, ביום שבועי קבוע ולאורך כל שנת הלימודים.

קונסרבטוריונים: אושרה פעילות, בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים.

טיולים: אושרה לינה בשטח פתוח - ניתן לאחד עד שתי כיתות אורגניות למשך כל הפעילות. בלינת שטח: המרחק בין קבוצה לקבוצה לא יפחת מחמישים מטרים, ומספרם הכולל של הלנים לא יעלה על 250 איש באותו מקום לינה.

הקבצות ומגמות: תלמיד יוכל להשתתף בעד 5 קבוצות קבועות.

מעבר מורים: מעבר מורים בין הקבוצות השונות בבית הספר יתאפשר, אולם יוגבל ככל שניתן.

תל"ן, חוגים: מפעיל חיצוני יהיה רשאי לעבור בין קבוצות תלמידים, במספר שלא יעלה על 6 קבוצות קבועות ביום.

פטורים ממסכה: צוות גן הילדים הקבוע, כל זמן שהם עם ילדי הגן, תלמידי א' וב', תלמידי כיתה ג' בזמן השיעור.

בתוך כך, מעדכן משרד החינוך את נוהל ההסתגלות בגני הילדים ובכיתות א' - בימים הראשונים לפתיחת שנת הלימודים.

לאור הצורך לאזן בין הרצון למנוע הדבקות בקורונה, ולבין ההבנה שיש לאפשר הסתגלות ראויה עבור הילדים הרכים, התקיימה חשיבה מחודשת בנושא.

ההסתגלות בגני הילדים תתקיים בקבוצות של עד 6 הורים בכל קבוצה קבועה, באופן מדורג ולפרק  זמן קצוב (לא ישהו יותר מ-6 הורים בו זמנית). בכיתות א' תתקיים ההסתגלות בקבוצות של עד 10 הורים בכל קבוצה קבועה, באופן מדורג (לא ישהו יותר מ-10 הורים בו זמנית).

במהלך ההסתגלות  יש להקפיד על שמירת מרחק של 2 מטר בין כל המשתתפים, וכן עטיית מסיכה ושמירה על כללי ההיגיינה.

 

פורטל הכרמל

תגובות

1. הורה לפני 4 שנים
דליה

מומלצים