187 מיליון ש"ח מתקציבי ההזנה בבתי ספר לא נוצלו

יותר מ-168 מליון ש"ח מתקציבי ההזנה בבתי הספר ובמסגרות אחרות בשנת 2019 לא נוצלו אך במקום להעבירם כדי לפתור את בעיות הבטחון התזונתי של עשרות אלפי משפחות ויחידים החזיר האוצר את הכסף אליו לשימושים אחרים.

16.10.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
187 מיליון ש"ח מתקציבי ההזנה בבתי ספר לא נוצלו

 

כך מפרסם פורום ארלוזורוב במסמך שהוכן לקראת דיון שהתקיים בנושא בועדת הקורונה של הכנסת.

עוד קובעים אנשי הפורום כי סידרה של כשלים מהותיים בטיפול הממשלה בנושא הביטחון התזונתי הביאה למצב שבו מספר הזקוקים לסיוע במזון, עקב משבר הקורונה, הולך וגדל אך הממשלה לא טרחה לתקצב כראוי את התכניות המופעלות בעיקרן על ידי עמותות המתמחות בתחום ואף לא להקדיש שורה תקציבית משמעותית בתקציב המדינה, גם אם זה אינו קיים בשלב זה.

לדברי טל ריפא-חסדאי, חוקר בכיר בפורום שבדק את תקציבי ההזנה והבטחון התזונתי בתקציב 2019 , קיימות תוכניות הזנה ייעודיות בארבעה משרדים: משרד החינוך, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הקליטה ומשרד התעסוקה אשר בסה"כ מצטברים לידי סכום של 999,743,000 מליון ש"ח 93% מתוכם לניצול במסגרת מסגרות ההזנה במערכת החינוך. מסגרות אשר ברובן הגדול לא פעלו בשנת 2020 ולא ברור כלל כיצד יפעלו בשנת 2021.

הבדיקה שעשה ריפא-חסדאי העלתה כי רמת הניצול הכוללת של סעיפי התקציב הללו הגיעה ל- 81% בלבד שמשמעותו שכ-187,788,000 מליון ש"ח הוחזרו בסוף שנת 2019 למשרד האוצר במקום להיות מופנים, בתקופה של חוסר תקציב משמעותי בשל הבחירות החוזרות ונשנות, לטובת סיוע במזון לזקוקים לו. עוד מצויין בבדיקת פורום ארלוזורוב כי בשנת 2019 נכנסו לקופת המדינה 445,115,000 ₪. כלל ההכנסות הגיעו מתשלומי הורים בגין הארוחות לילדיהם.

פורום ארלוזורוב הגיש לועדת הקורונה תכנית כוללת לשינוי מדיניות הממשלה בכל הנוגע להתייחסותה לנושא הביטחון התזונתי של ישראל ובמיוחד זה שבתקופת הקורונה. התוכנית כוללת בין השאר את ההצעות הבאות:

1.ניטור, ניהול ופיקוח ממשלתי וקביעת מדיניות ממשלתית, תקצובה ואחריות לביצוע, הן באמצעות עובדי השירות הציבורי והן באמצעות הפעלת ארגוני חברה אזרחית ואף גופים כלכליים פרטיים

2.הפעלת מערכות הזנה וסיוע במימון ממשלתי מלא או חלקי (מיזמים משותפים) והרחבת המיזם הלאומי לביטחון תזונתי תוך שמירה על המודל המוצלח שלו המשלב כרטיסים מגנטיים לרכישת מזון ופירות וירקות טריים.

3.תיקון חוק המועצה לביטחון תזונתי והפיכתו לגוף המתכלל של כל נושא הביטחון התזונתי בארץ והאחראי על איגום התקציבים והמידע כאשר תוחל חובת מסירת נתוני האוכלוסייה הנזקקת לאיגודם במסד נתונים מרכזי שיאפשר שליטה טובה יותר על הצרכים ובהתאם לכך גם הפתרונות. 

4.הקמת מטה מרכז ומפעיל לאיגום משאבים וביצוע מיפוי מפורט של כל התקציבים המוקדשים לנושא בכל משרדי הממשלה והארגונים השונים לצורך איגום כלל המשאבים ותיאום חלוקה לקהלי היעד השונים. המטה יפעל במשרד הרווחה והשירותים החברתיים ובאחריות שר הרווחה והשירותים החברתיים. חברים במטה: נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים: חינוך, רווחה, שוויון חברתי, אוצר, כלכלה, ארגוני חברה אזרחית, ארגונים כלכליים. נציגות הפילנטרופיה.

5.הקפדה על תקנון האתיקה שעליו יחתמו עמותות המזון כמו גם שמירה יתרה על רשימת סל המזון הבריא כפי שמוגדרת ומתעדכנת בידי משרד הבריאות

6.הקמת ועדת משנה לבטחון תזונתי במסגרת ועדת העבודה והרווחה והבריאות של הכנסת כדי לאפשר קיומם של דיונים תכופים כדי לפקח על ביצוע המדיניות הממשלתית וכן חקיקה של אלמנטים שונים הדורשים מעורבות של הרשות המחוקקת.

7.העברת תקציבי ביטחון תזונתי שלא נוצלו משנת תקציב אחת לבאה אחריה ושמירה עליהם בתוך מערכת סגורה וללא שיצטרכו לשוב למשרד האוצר גם אם מדובר בהעברה תקציבית בין משרדית.

8.חוק הביטחון התזונתי –תקציב שנתי והקמת קרן לביטחון תזונתי באמצעות מיסוי משקאות ממותקים, בשלב ראשון, ולאחר מכן ממתקים בכלל.

9.תיקון חוק הסיעוד של הביטוח הלאומי כך שיתאפשר (כפי שתוכנן לפני כשבע שנים) לאזרח הקשיש להמיר חלק מקצבתו לטובת קבלת אוכל מבושל מוכן. מהלך זה יאפשר חלוקת אוכל חם לקשישים גם מחוץ למועדונים ומרכזי היום

10.הכנת תוכנית שנתית לסיוע למובטלים ועניים חדשים הנמצאים במצוקה כלכלית זמנית ו/או מתמשכת 

11.הכנסת מוצרי מזון בריא לפיקוח מחירים כדי להוריד את עלותם בהסתמך על מסמך הצעה מפורט שהוכן במשרד הבריאות. 

12.התו החברתי להצלת מזון - יצירת 'תו חברתי', למעשה תו איכות ערכי המבטיח כי העסק המחזיק בו פועל לשם הצלת מזון. התורמים יהנו מהטבות כספיות ואחרות.

13.חקיקת חוק ארוחה בחופשה שיאפשר מתן ארוחות צהריים חמות לנערות ונערים בסיכון בתקופת חופשות החגים והחופש הגדול.

14.חובת מעסיקים לספק ארוחה חמה לבני נוער אותם הם מעסיקים. 

15.חובת מעסיקים לספק ארוחות חמות לעובדים בעלי מוגבלויות במפעלים מוגנים

16.חובת הממשלה לספק ארוחות חמות לא.נשים עם מוגבלויות המתגוררים בקהילה ומחוסרי תעסוקה או מתקשים לתפקד.

בפורום ארלוזורוב אומרים עוד כי הרעיון שהוצג בועדת הקורונה ולפיה יש לאפשר לרח"ל לתכלל את הפעילות בנושא הבטחון התזונתי היא טעות כי ברגע שיגמר משבר הקורונה מערכת רח"ל תפסיק לנהל את התחום ושוב נחזור למצב בו אין גוף מתכלל אחד כפי שראוי שיהיה בדמותה של המועצה לביטחון תזונתי. 

 

רן מלמד, מנהל פורום ארלוזורוב 0545-902096 ran@arlozorov.org.il

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים