מקדמים תכנית מתאר ארצית לתשתיות האנרגיה

החלטה היסטורית במשק האנרגיה בישראל' משרד האנרגיה ומינהל התכנון מקדמים תוכנית מתאר ארצית אחת מקיפה לתשתיות משק האנרגיה' לראשונה יינתן מענה לצרכים הלאומיים של האנרגיה בישראל לטווח הבינוני והרחוק

03.09.2019 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מקדמים תכנית מתאר ארצית לתשתיות האנרגיה

 

התוכנית תעסוק בהגדלת ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, בניית רצועות תשתית אנרגיה משותפות לייעול השימוש בקרקע ושילוב של כלל תכניות משק האנרגיה לתוכנית אחת מקיפה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (שלישי, 3.9.19) על קידום תוכנית מתאר ארצית לתשתיות האנרגיה (תמ"א 41) והעברתה להתייחסות הוועדות המחוזיות.

התוכנית היא יוזמה משותפת של משרד האנרגיה ומינהל התכנון, והיא מציגה לראשונה תוכנית מתאר ארצית כוללת ומקיפה של *תשתיות העל בישראל, לרבות שמירת רצועות שטח לתכנון עתידי של משק האנרגיה.

התכנית נותנת מענה לצרכי המשק הלאומיים לשנים 2030 ו-2050.

התוכנית מאגדת את כלל תכניות המתאר הארציות העוסקות בגז טבעי, חשמל ודלקים. בנוסף, מייעדת שטחים עבור אתרים לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת, רצועות תשתית עיליות ותת-קרקעיות ואזורים לבחינת תכנון של מנהרות לתשתיות ארציות.

התוכנית קובעת עקרונות מנחים לתכנון תשתיות האנרגיה:

אנרגיה מתחדשת: במסגרת התוכנית יסומנו שטחים לתכנון עבור תחנות כוח סולאריות וטורבינות רוח. זאת, כחלק מהמטרה לעמוד ביעדי הממשלה לייצור 17% מצריכת החשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת עד לשנת 2030. מהלך זה עולה בקנה אחד עם החזון אותו מוביל שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, לגמילת מדינת ישראל מאנרגיה מזהמת עד שנה זו.

רצועות ומנהרות תשתית: סומנו רצועות לתשתיות תת קרקעיות ועיליות שיכללו שטח שמור לתכנון עתידי של מספר קווי תשתיות ארציים גז טבעי, דלק, חשמל, מים, תקשורת וכד' ברצועה משותפת אחת.

בנוסף, נקבעו הנחיות לבחינת מנהרות תשתית רב מערכתיות למספר תשתיות, תוך הטמעת העיקרון של חיסכון בשטח והצמדה לתשתיות אחרות, זאת תוך עמידה ושמירה על בטיחות וצמצום השפעות סביבתיות:

רצועות תשתית עיליות: התוכנית קובעת הנחיות לקביעת רצועות לקווי תשתית עיליים ומתקניהם. כמו כן, כוללת מתן הוראות לבטיחות וצמצום ההשפעה על סביבה.

רצועות תשתית תת-קרקעיות: התוכנית קובעת הנחיות לתכנון קווי תשתית תת-קרקעיים באופן שייעל את השימוש במשאב הקרקע, לשילוב תשתיות שונות ברצועה אחת ולצמצום סיכונים והשפעות סביבתיות.

מנהרות תשתית: התוכנית קובעת הנחיות לבחינת האפשרות לתכנון מנהרות תשתית רב-מערכתיות, לייעול השימוש בקרקע, צמצום מגבלות סביבתיות ואפשרות מעבר תשתיות במקומות בהם קיים קושי בהקמתן. 

מתקני מערכות הגז הטבעי, גפ"מ ודלקים - טיפול ואחסנה: במסגרת התוכנית, יסומנו התוכניות המאושרות של תחנות הכוח, תחנות קבלה לגז טבעי וכן מתקנים לטיפול ואחסנה של גז טבעי נוזלי (גט"נ - L.N.G.) וגז טבעי דחוס (גט"ד - C.N.G).

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "לראשונה, אנחנו מציגים תוכנית אחת לקידום כלל תשתיות האנרגיה בישראל לטווח הבינוני והארוך. התוכנית כוללת תמהיל של פיתוח תשתיות הגז הטבעי, החשמל ואנרגיות מתחדשות, תוך התייחסות לצמצום זיהום האוויר לטובת בריאות הציבור. תוכנית זו תאפשר את פיתוח משק האנרגיה בישראל באופן יעיל יותר ומקצועי, ותקדם תהליכים משמעותיים בצורה מהירה וטובה".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "מינהל התכנון אחראי על עיצוב פניה של ישראל בעשורים הבאים, ומוביל מהלכים אסטרטגיים ארוכי טווח בתחומים שונים. תוכנית המתאר הארצית לתשתיות, מאפשרת מבט כולל של כלל תשתיות העל במדינת ישראל, וכפועל יוצא מכך הערכות התשתיות ל-20 השנים הקרובות".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: "לראשונה מאז קום המדינה, אנחנו יוצאים לדרך עם תוכנית מתאר ארצית לתשתיות האנרגיה. התוכנית מציגה חזון של תמהיל ייצור חשמל נקי וירוק יותר, שמפחית את הפליטות לאוויר, וכן תמונה כוללת של כלל תשתיות האנרגיה לטווח הבינוני והארוך. הקמת תשתיות ברצועות משותפות, שיחייבו שיתופי פעולה של חברות התשתית, לרבות חברות תשתית התחבורה, ייעלו באופן משמעותי את תפיסת הקרקע".

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, זאב בילסקי: "אישור תכנית המתאר למשק האנרגיה במועצה הארצית לתכנון ובנייה הינו המשך ישיר להחלטות שהתקבלו לאחרונה בנושא אנרגיה ירוקה כדוגמת אישור טורבינות הרוח ברמת הגולן, הקמת מתקני התפלה חדשים, אישור שטחים רבים למערכות סולאריות ועוד. בכוונתי להמשיך ולהביא תכניות לאנרגיה ירוקה המיטיבות עם הסביבה ובכך לצמצם עד כמה שניתן את השימוש בחומרים מזהמים כמו מזוט ופחם למען התייעלות המשק ויצירת איכות חיים טובה יותר ונקייה יותר למדינת ישראל".

תוכנית זו מצטרפת לתוכנית המתאר הארצית המשולבת לתשתיות תחבורה יבשתית (תמ"א 42) שעושה סדר במפת התחבורה של מדינת ישראל. מטרת התוכנית שהוצגה לראשונה למועצה הארצית בחודש שעבר, מניחה בפעם הראשונה תמונה שלמה של תשתיות התחבורה הארציות בישראל, ולהתאימה ככל האפשר, לא רק לאתגרי השעה אלא גם לאתגרי העתיד עד לשנת 2040.

 

תגובות

מומלצים