חוק קמיניץ בכלל לא הוקפא

האומנם הוקפא חוק קמיניץ ?!!! בתאריך 25.10.2017 נכנס לתוקף תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, המכונה "חוק קמיניץ". התיקון מחמיר את הענישה במקרים של עבירות בנייה מסוימות, וקובע לוחות זמנים מהירים וקשיחים לאכיפה באמצעות צווים וקנסות מִנהליים.

14.11.2020 מאת: עורך דין רוני עאמר
חוק קמיניץ בכלל לא הוקפא

 

החוק אמנם משליך על אכיפת חוקי התכנון בכל שטח המדינה, אך בעיקר על המגזר הערבי והדרוזי שסובלים ממצוקת דיור חריפה כתוצאה  מהזנחת התכנון לאורך שנים ובהעדר תוכניות מתאר ותוכניות פיתוח ארוכות טווח.

במגזר הערבי והדרוזי התקוממו נגד חוק קמיניץ ועיקר הטענות נגדו כי אינו מידתי ולא מתקבל שתהיה אכיפה אגרסיבית כפי שעולה מסעיפי החוק מבלי לבצע הסדרה ולקדם תוכניות תחילה וטענו שהחוק מכוון נגדם.

יש צדק בטענות שהושמעו במיוחד לנוכח דברי איילת שקד שרת המשפטים לשעבר שקידמה את החוק כשנחשפה לעובדה שיחידת האכיפה הארצית לעבירות תכנון ובנייה החלה ביישום החוק גם במושבים  אמרה בראיון מצולם שקיימה במסע הבחירות שלה עם בצלאל סמוטריץ' "רצינו לברך ויצאנו מקללים, המטרה של תקנה 116 היתה לאכוף בנייה בלתי חוקית במגזר הלא יהודי, ולצערנו משתמשים בתקנה הזו בצורה לא מידתית במגזר החקלאי ומטילים קנסות בגובה של מאות אלפי שקלים אשר גורמים עוול לחקלאים. אנחנו נטפל בכך יחד ונשנה את התקנות" ואכן נציגי החקלאים פנו לשר המשפטים הנוכחי ולשר האוצר ואף נפגשו עם ראשי יחידת האכיפה ועם המשנה ליועמ"ש קמיניץ וביקשו ארכה של שנתיים כדי להסדיר את הנכסים ובמקביל המשיכו להפעיל לחצים פוליטיים והוועדה להתיישבות וחקלאות של מזכירות הליכוד התכנסה לדיון חירום וראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח להקפיא את האכיפה.

אתמול הודיע אביחי מנדלבליט היועץ המשפטי לממשלה  על שינוי מדיניות ביישום חוק קמיניץ והצהיר שהאכיפה תופחת למשך שנתיים כדי להאיץ את תהליך התכנון ואצו רצו להם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת וחברת הכנסת ג'דיר כמאל מריח מיש עתיד וחברי הכנסת חמד עמאר מישראל ביתנו ופטין מולא מהליכוד להצהיר כל אחד בתורו שחוק קמיניץ הוקפא בעוד כל אחד ואחת מהם טוען שבזכותו החוק הוקפא כאשר בפועל חוק קמיניץ בכלל לא הוקפא  ובמשרד המשפטים אף מהרו  להוציא הודעה מטעם דוברת היחידות המשפטיות בה נכתב כי בניגוד לפרסומים שונים מהיממה האחרונה, חשוב לציין, כי אין מדובר בהקפאת תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, או בהקפאת האכיפה באופן כללי, אלא בעדכון מדיניות האכיפה. זאת, באופן שתינתן הקלה ביחס לבתים ישנים מאוכלסים אשר אינם מסכנים תכנון, לגביהם מוסכם כי הם יירדו לתחתית סדר הקדימויות באכיפה המדינתית ולגביהם המדינה לא תפעל באמצעות מנגנון הקנסות המינהליים, כמפורט להלן.

מדינות האכיפה ביחס לעבירות תכנון ובנייה ביישובים הערבים והדרוזים:

עד ליום 31.12.2022 לא יינקטו הליכים להטלת קנסות מינהליים לפי תיקון 116 לחוק ביחס לבניה ישנה למגורים, היינו ביחס לבנייה המשמשת בפועל למגורים, ושהשימוש האסור בה החל לפני 1.1.2018, וזאת בכפוף לתנאים אלו:

 א. לא מדובר בבנייה על קרקע מוגנת, למעט קרקע חקלאית; היינו הבנייה לא נמצאת על תשתיות לאומיות .סביבה חופית, גן לאומי, שמורת טבע או שטחים ציבוריים פתוחים.

ב. לא מתנהלים לגבי המבנה הליכי אכיפה, למעט אכיפה לפי תקנות העבירות המינהליות, ובכלל זה, המבנה לא סומן להריסה ע"י מוסד התכנון.

מדיניות האכיפה ביחס לשימושי פעילות לא חקלאית ( פל"ח ) במגזר החקלאי:

 א. הפעילות האכיפתית לפי חוק התכנון והבנייה נגד מבנים הנמצאים בחלקה א' בנחלות המושבים, אשר ניתנים להסדרה בשל צמידות הדופן שלהם לחלקת המגורים, תמוקם בתחתית סדר העדיפויות של האכיפה המדינתית, וזאת בכפוף לנקיטת פעולות הסדרה ע"י בעל הנחלה ובכפוף לתנאים נוספים. מדיניות זו תעמוד בתוקפה עד ליום 31.12.2022.

ב. רשות מקרקעי ישראל תקים צוות עבודה מצומצם שיבחן עדכון של רשימת השימושים המותרים להשכרה במסגרת הפעילות הלא חקלאית.

 ג. רשות מקרקעי ישראל תעלה הצעת החלטה לפני מועצת מקרקעי ישראל, אשר תכלול הקלות שונות הנוגעות לתשלום דמי שימוש עבור תקופת העבר במסגרת הסדרה יזומה של השימושים הלא מוסדרים בנחלה (למעט בתביעות מתנהלות), וזאת לתקופה מוגבלת.

הנה אם כן עולה ממתווה ההקלות שפורסם והנוגע למגזר הדרוזי והערבי שהמתווה לא יחול...

א.  על מבנים שאינם למגורים כגון, בתי עסק, בתי מלאכה וכדו'.

ב.  על מבני מגורים שנבנו או אוכלוסו לאחר 01.01.2018.

ג.  על מבני מגורים שמתנהלים כנגדם הליכים משפטיים וכן אין מענה לקנסות שכבר הוטלו או  לבתים שיש כנגדם צווי הריסה

ד. על מבנים בקרקע מוגנת שעל פי הידוע רוב הקרקעות בישובים הדרוזים הן קרקע מוגנת.

ה.  הוועדה המקומית או המרחבית יכולים להמשיך באכיפה בהתאם לדין ולסמכויות המוקנות להן ללא שום קשר לחוק קמיניץ.

יוצא איפוא שהשמחה של חברי הכנסת הערבים והדרוזים הייתה מיותרת כשבבדיקה מדגמית שנעשתה בישובי הדרוזים ההקלה שהוכרזה אינה חלה כלל עליהם למעט מספר בתים שספק רב אם בכלל יכנסו תחת אותה הקלה ובעוד רוב הישובים הדרוזים כפי הידוע נמצאים בשטח שחלקו הגדול מוכרז כקרקע מוגנת השאלה האם באמת תוך שנתיים יצליחו לקדם תוכניות מתאר וכן נשאלת השאלה באם במשך כל כך הרבה שנים לא קודמו תוכניות מתאר בישובים הערבים בהתאם לגידול האוכלוסיה האם ההקלה בחוק קמיניץ שניתנה לשנתיים תביא לזירוז ההליכים או שמדובר בזרית חול בעינים עבור המגזר הדרוזי והערבי בעוד יימצא הפתרון למגזר החקלאי במושבים.

 

פורטל הכרמל

תגובות

11. מהשורה לפני 3 שנים
לא לשמוע לחברי הכנסת הם לא מבינים
10. מהשורה לפני 3 שנים
לא לשמוע לחברי הכנסת הם לא מבינים
9. יוסף לפני 3 שנים
חברי מועצה בובות
8. السياسه لغه الشيطان לפני 3 שנים
السياسين هم دميه فيقو ع حالكون
7. جمال לפני 3 שנים
الاقلية العربية وبضمنهم الدروز
6. בן מיעוטים לפני 3 שנים
גזענות והפליה
5. כרמלי לפני 3 שנים
חול בעיניים
4. צעירה לפני 3 שנים
טוב שהצעירים ידעו
3. בחור לפני 3 שנים
לא קורה שום דבר
2. אדם לפני 3 שנים
כל מילה בסלע
1. חמוד לפני 3 שנים
הצהרות והבטחות סרק

מומלצים