כיצד ניתן להוריד את כמות תאונות הדרכים בארץ?

​​​​​​​תאונות דרכים גבו יותר חיים מכל מלחמות ישראל כולל אירועי טרור. על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מספר ההרוגים בכבישים נכון ל-2019 הגיע ל-33,780 ואליהם מצטרפים מאות אלפי נפגעים בגוף ובנפש באינספור תאונות מיותרות לחלוטין.

12.03.2019 מאת: פורטל הכרמל והצפון
כיצד ניתן להוריד את כמות תאונות הדרכים בארץ?

 

על-מנת להפחית את מספר תאונות הדרכים בארץ כדאי קודם כל לבחון את הסיבות הנפוצות ביותר להתרחשותן. לפי משטרת ישראל, הגורמים הם סטייה מנתיב הנסיעה, אי ציות לרמזורים, אי שמירת מרחק, אי מתן זכות קדימה ומהירות שאינה מתאימה למצב. כל אלה הם כמובן התנהגויות מסוכנות של בני אדם, ובנוסף ישנו גם מרכיב של תשתית לא איכותית מספיק בחלק מכבישי הארץ.

איך לנטרל את הגורם האנושי לתאונות דרכים?

כשאדם נהרג עקב אירוע טרור, המוות יופיע בראש מהדורות החדשות. ישנם לא מעט מקרים שבהם מופסקים השידורים הרגילים כדי לעדכן על המקרה, ותמיד נשמע על ההרוג פרטים רבים שבאופן טבעי יגרמו לנו להתחבר אליו ולהצטער על מותו. כשאדם נהרג בתאונת דרכים - וכאמור ישנם יותר הרוגים בכבישים מאשר באירוע טרור - בדרך כלל הדיווח נדחק לשולי החדשות וישנן גם תאונות שכלל לא מגיעות לידיעת הציבור.

אי אפשר לצפות מערוצי הטלוויזיה לשנות את לוח התוכניות בכל פעם שמתרחשת תאונת דרכים עם נפגעים. אי אפשר לצפות מעיתונים להקדיש בכל יום את הכותרת הראשית לאדם שנהרג בכביש. אי אפשר לצפות מאתרי החדשות באינטרנט לדווח בהרחבה רבה על כל תאונה - אבל אם כולנו ננסה ללמוד עוד על כל הרוג בכל תאונת דרכים מיותרת, אולי תרבות הנהיגה תשתפר ונפסיק לסכן את עצמנו ואת הזולת.

האם הטכנולוגיה תשים קץ לנפגעים בתאונות?

אחת התקוות הגדולות בתחום המאבק בתאונות הדרכים היא הטכנולוגיה ובפרט המכוניות החכמות. אם המכונית תנהג את עצמה ולא תסטה מנתיב הנסיעה כשהפעולה מעמידה בסכנה את יושבי הרכב (וכמובן גם את בני האדם שנמצאים בכלי הרכב האחרים על הכביש), מספר התאונות יפחת. ואם המכונית האוטונומית תקפיד לעצור לפני מעברי חצייה, מספר ההרוגים יצטמצם (בכל שנה נהרגים כ-30 הולכי רגל כשהם חוצים את הכביש במקום שאמור להיות בטוח עבורם, ועוד כ-200 נפצעים קשה!).

מצד שני, הדרך למימוש החזון המבטיח עדיין ארוכה - ועד אז האחריות היא עלינו, וגם על הרשויות שחייבות לדאוג לתשתיות שמתאימות למאה ה-21 בכל רחבי הארץ.

מה חובה על הממשלה לעשות כדי להיאבק בגורם המוות המשמעותי?

תשתיות תחבורתיות נחלקות ל-2: כבישים ותחבורה ציבורית. כשהתחבורה הציבורית איכותית (ולמרבה הצער בישראל המצב הרבה פחות טוב בהשוואה למדינות מפותחות אחרות), פוחת העומס בכבישים ומצטמצם מספר תאונות הדרכים. מרכיב חשוב נוסף באחריות ממשלת ישראל הוא לוודא שהכבישים בכל רחבי הארץ מספקים את הצרכים העדכניים - כך למשל כבישים עם נתיב אחד בלבד מגדילים את כמות העקיפות המסוכנות ולכן מהווים במקרים רבים מלכודות מוות, ורצוי להרחיב אותם.

ישנן כמובן עוד פעולות רבות שאפשר לנקוט כדי לעזור לכולנו לחזור הביתה בשלום מדי יום - לחצו כאן להתרשמות מרעיונות נוספים.

 

תגובות

מומלצים