פחות חייבים ופחות תיקים פתוחים בהוצאה לפועל

ברשות האכיפה והגבייה במשרד המשפטים המופקדת על מערכת ההוצאה לפועל ועל המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, נרשמת ירידה בתיקים הפתוחים במערכת ההוצאה, לפי הנתונים היישובים הערביים מובילים באחוז החייבים, כ-89% מהחייבים הם חייבים פרטיים.

08.12.2019 מאת: פורטל הכרמל והצפון
פחות חייבים ופחות תיקים פתוחים בהוצאה לפועל

 

בסוף שנת 2018, במערכת ההוצאה לפועל היו קיימים 2,298,358 תיקים פתוחים.

נתונים מהדו"ח מטעם רשות האכיפה והגביה במשרד המשפטים המופקדת על מערכת ההוצאה לפועל ועל המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות.

הדוח הוכן באגף לתכנון מחקר ומדיניות והוא סוקר עשור שלם של פעילות הרשות משנת הקמתה ב-2009 ועד לסוף שנת 2018. מהדוח עולה, כי עם הקמת הרשות היו 3.5 מיליון תיקים פתוחים במערכת ההוצאה לפועל. ניתן לראות כי עד הקמת הרשות הייתה עלייה במלאי התיקים ומאז הקמתה ישנה ירידה במלאי.

נכון לסוף שנת 2018 מלאי תיקי המרכז לגביית קנסות עמד על 2,563,318 תיקים פתוחים לעומת מלאי התיקים במרכז בשנת 2017 שעמד על 1,824,614 וזאת בעיקר בשל הגדלת מספרם של הגופים הגובים באמצעות המרכז וקליטת תיקי רשות השידור.

מספר החייבים במערכת ההוצאה לפועל בסוף שנת 2018 מוערך בכ-628,759. ברשות מציינים כי מדובר בירידה של כ-6% ביחס לשנה שעברה וצמצום של כ-500 אלף חייבים מתחילת העשור. כאשר השיא היה בשנת 2009 ועמד על 1,143,149 חייבים. כ-89% מהחייבים הם חייבים פרטיים וסכום החוב בפתיחת תיקיהם של רוב החייבים (כ-61%) נמוך מ-50 אלף שקלים.

לאורך העשור חלה ירידה באחוז תיקי הזוכים הפרטיים (אזרחים שבידיהם מסמך המאשר כי אזרח או גוף אחר מחויבים לשלם לו, ד"י) בהוצאה לפועל. לעומת זאת, אחוז התיקים של זוכים מסוג חברות ושותפויות עולה עם השנים.

הדוח מצביע על כך, שנכון לסוף שנת 2018, בכ-2.3 מיליון התיקים הפתוחים בהוצאה לפועל ישנם 260,961 זוכים (לזוכה יכולים להיות מספר תיקים) - מרביתם זוכים פרטיים (79.1%), שאינם מוסדיים. יחד עם זאת, הזוכים המוסדיים, המהווים רק 19% כלל הזוכים, מחזיקים ב- 63.6% ממלאי התיקים.

תל אביב מובילה במספר הזוכים הפרטיים הגדול ביותר - 16,143. מנגד, בבני ברק מתגוררים 2578 זוכים - ההיקף הנמוך ביותר. בירושלים נרשמו 14,922 זוכים, ובחיפה 9151. ביישובים הערביים נרשם אחוז גבוה של פתיחת תיקים בקרב נושים בהוצאה לפועל, וברשות מדגישים כי מדובר בהבעת אמון בממסד - בניגוד לשנים קודמות.

כאשר בוחנים את מספר הזוכים הפרטיים ביחס לאוכלוסייה רואים כי היחס הנמוך ביותר נמצא בעיר בני ברק (כ-2.3%) ומנגד יחס הזוכים הפרטיים לאוכלוסייה הגבוה ביותר נמצא באזור הצפון - בערים טמרה (כ-7.4%), נצרת (כ-5.8%), עפולה (כ-5.4%) ועכו (כ-5.3%).

מבחינת החייבים - בג'סר א-זרקא נרשם אחוז גבוה חייבים שעמד על 31%, וכמו כן מתבלטים ברשימה יישובים ערביים נוספים כגון סאג'ור, ג'לג'וליה, רהט, תל שבע, ערערה, אבו גוש, טובא זנגריה, ונצרת, שבה היקף החייבים עומד על כ-20%. בירושלים ובקריית גת אחוז החייבים עמד על 9%, באשדוד ובנתניה על 8%, בתל אביב ובקיסריה על 7%, ובהרצליה, מבשרת ציון ורמת גן האחוז עומד על 6%.

בנוסף, מהדו"ח עולה כי אם בעבר תיקי המשכון המובילים נגעו לדירות מגורים של אנשים שלקחו עליהם משכנתא - כיום, עם גדילת שוק הליסינג וכן שוק ההלוואות בתחום כלי הרכב, נרשמה עלייה דרמטית החל משנת 2015 בפתיחת תיקי משכון על אי-החזר של רכבי ליסינג. אם ב-2015 מספר התיקים על משכון רכב עמד על 4,343 - ב-2018 המספר עמד כבר על 7,371 תיקים. מדובר בעלייה של פי שניים במספר התיקים של האנשים שלא עמדו בתשלומים. מנגד עולה מהדוח כי חלה ירידה בפתיחת תיקי משכון על דירות מגורים שנלקחו עליהם הלוואות ומשכנתאות. ברשות מציינים כי כיום, עוד לפני המעבר לשלב העיקולים, הבנקים מנסים למצות את הזכויות מול החייבים וזאת לאור ביקורת ציבורית נרחבת על הוצאת אנשים מדירותיהם.

כמו כן, בסך הכל קיימים במלאי 77,041 תיקים על מזונות עבור 64,580 חייבים. מתוך 15,049 מקבלות דמי מזונות מהמוסד לביטוח הלאומי, כ-5,900 המהוות כ-40% נמצאו במערכת כחייבות בהוצאה לפועל. בשנת 2018 נפתחו בסך הכל 5611 תיקים על מזונות. בהוצאה לפועל הגיעו להסכמה עם הביטוח הלאומי, לפיה מרבית מחובות המזונות ראויים למחיקה. אחרי התנגדות רבת שנים, הצדדים הגיעו להסכמה לפיה 242 מיליון שקלים מחובות העבר של הביטוח הלאומי על גביית דמי מזונות ישנים יימחקו. וועדת מחיקות שתעסוק בנושא תתכנס ביולי.

עוד עולה מהדוח כי נמשכת מגמת הירידה בבקשות להוצאת מעוקלים ברישום עיקול במטלטלין (מכשירי חשמל, ד"י). בשנת 2018 עמד היקף ההליכים בתחום זה על 28 אלף לעומת 118 אלף בשנת 2009. בנוסף נרשמה ירידה גם במספר הליכי תפיסת הרכב: כ-2,900 תפיסות נערכו בשנת 2018 לעומת כ-23 אלף בשנת 2009. ברשות מסבירים כי הליך מבצעי כמו עיקול של מטלטלין ורכב הוא הליך שנעשה בו פחות שימוש בימים אלו, לעומת יותר הליכים דיגיטיליים ומחשוביים כגון עיקול משכורות, קופות גמל, חשבונות בנקים, עיקולי צד ג' והגבלות.

 

תגובות

מומלצים