פרשת השבוע בשלח

בפרשה מוצג השיא של סיפור יציאת מצריים, סיפור חציית ים סוף, קריעת ים-סוף (יד, טו-לא. החציה שהתחוללה רק בזכות 'עמוד הענן' שהחשיך את לילם של המצרים ועמד חוצץ בין שני המחנות- מחנה המצרים ומחנה יוצאי מצרים.

14.01.2022 מאת: ברוך ליבמן
פרשת השבוע בשלח

 

משה נטה את ידו על ים סוף, ובאורח נס יצר ה' רוח מזרחית חזקה שביתרה את ים סוף והותירה מעבר יבש לבני ישראל שעברו "בחרבה בתוך הים", "והמים להן חומה מימינם ומשמאלם". אז משה ואחותו מרים ניסו לגרום לעם העבדים להתעלות רוחניות דרך השירה.:-יָשִׁיר-מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת, לַיהוָה, וַיֹּאמְרוּ, לֵאמֹר אָשִׁירָה לַיהוָה כִּי-גָאֹה גָּאָה, סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם".

 

נקודות התייחסותי מהפרשה

 

מלכתחילה אבהיר-אינני מייצג בהכרח את הפרשנות המסורתית , מאידך אנוכי מכבדה ומשתמש בה.

 

מרים אחותם הבכירה של אהרון ומשה, שבזכות תושייתה ואומץ ליבה, ניצל משה והפך למנהיג ; יוצאת  גם היא בנוסף למשה בשירה שלאחר הנס של  חציית ים סוף:"וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן, אֶת-הַתֹּף בְּיָדָהּ; וַתֵּצֶאןָ כָל הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ, בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת".

 

השירה של מרים, יחד עם הניגון והריקוד, סוחפת. היא יודעת לחבר את העם לניגון ומציגה מודל מנהיגות עממי ומחובר: "שִׁירוּ לַיהוָה כִּי-גָאֹה גָּאָה, סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם".בניגוד למשה ששר:“אשירה לה' ”, מרים שרה: “שירו לה' ”, ובכך יוצרת חיבור ראשון ממשי בין העם לאלוהיו.

 

אין  הרבה  נשים כמו מרים במקרא שקולן המנהיגותי נשמע, אבל הנשים שמוצגות במקרא; מרשימות ומשובחות,הן מנהיגות ,כמו למשל שלומציון המלכה, דבורה הנביאה,אסתר המלכה. אין הרבה שירים במקרא, ו"שירת הים" היא ביטוי מרומם וחגיגי של הודיה על הנס הגדול. כנראה שהשירה קדמה הרבה לתפילה,והיא ספונטנית, אנושית ומלאת חיות.

 

במציאות ימינו; יש התייחסות ל"קול באשה ערווה", דהיינו להפריד את הנשים  מהפרהסיה הציבורית ,שבאקדמיה, ברחוב, באמנות ובפוליטיקה בשם 'המסורת'. כיום גישה זו  מתפוגגת;ותפקידנו כאן הוא לתת לפוטנציאל המנהיגותי של הנשים לבוא לידי ביטוי.

 

כך לדוגמה בישראל כבר כיהנה אשה כראש ממשלה,נשים מכהנות כשרות בממשלה, חברות כנסת, קצינות  בכירות  בצבא, טייסות, כראשי רשויות מקומיות  וחברות  מן השורה במועצות  דתיות.

 

מן הראו, שנתייחס  למנהיגות נשית,כמו לשירת מרים המנהיגה ,שנצא אחריהן , כמו אחרי מרים- בתופים ובמחולות.

 

נושא מרכזי של פרשתנו הוא הנס הגדול של קריעת ים סוף. חז"ל השוו את יצירת הזיווג שבין איש לאישה לנס קריעת ים סוף. נשאלת השאלה,  ? מדוע  הושווה הזיווג  וחיי הנישואין בפרט, לקושי של קריעת ים סוף בקושי שחז"ל הצביעו עליו עד כדי שדימו זיווג לקריעת ים סוף, לא מדובר רק על הקושי הראשוני לחבר גבר ואישה לבית ולא רק לגור יחד, לקיים , משפחה שלמה באהבה אחווה שלום ורעות ; אלא  קיום הנישואין לתקופה ארוכה עד מאה ועשרים שנה דומה לנס.

 

תגובות

מומלצים