פרשת השבוע ויצא

נקודות התייחסות מתוך בפרשת השבוע "ויצא" יש השלכות ודמיון לימינו, לישראלים שמשתקעים בגלות, התכנון המקורי שלהם , לשהות תקופה קצרה בחול וישר לחזור לארץ, אך, הם נשארים עוד קצת ועוד קצת.

12.11.2021 מאת: ברוך ליבמן
פרשת השבוע ויצא

 

אב הטיפוס לכל הגלויות הוא יעקב. פרשת ויצא מלמדת כיצד צעד אחר צעד יכול אדם להישאב אל הגלות, לעיתים מבלי שהוא מתכוון או מודע לכך. הפרשה מתארת את קורות יעקב בחרן, מיום שיצא מארץ ישראל. ועד שחזר  אליה.

 

כבר בראשית אציין , אינני מייצג  בהכרח את הפרשנות  המסורתית  מאידך אנוכי  מכבדה ומשתמש בה.

 

לאחר שיעקב גנב מעשו את הבכורה ונשלח  מארץ ישראל לדודו לבן לחרן לחפש אישה ומסתור. מתחילה הפרשה  בחלום יעקב על הסולם המפורסם. היא ממשיכה לפגישה עם רחל היפה ליד באר: הוא מתאהב בה ומתמלא כוחות-על לגולל את האבן שעל פי הבאר. יעקב הופך מאיש יושב אוהלים לגבר חזק ומרשים. הוא עוזר לרחל להשקות את הצאן.

 

בעקבות המפגש איתה הוא מבקש מאביה, לבן, להתחתן איתה אך לבן מרמה אותו ומשיא אותו עם בתו הבכורה לאה.  לאחר-מכן יעקב מתחתן גם עם רחל, בתמורה לשבע שנות עבודה נוספות. בהמשך ליעקב נולדים 13 ילדים מארבע נשים.בני לאה: ראובן, שמעון, לוי, יהודה, יששכר, זבולון ודינה בני בלהה: דן, נפתליבני זלפה: גד, אשרבני רחל: יוסף, בנימין .

 

לאחר זמן  יעקב היה עשיר בצאן (שם, מג): "ויפרץ האיש מאד מאד ויהי לו צאן רבות ושפחות ועבדים וגמלים וחמרים". מסתבר שתהליך זה ארך עוד שש שנים והוא בורח מלבן יחד עם כל משפחתו ורכושו ובסוף הפרשה הם מתפייסים ויעקב ממשיך הלאה במסע.

 

הנשים בפרשתנו מוצגות באופן בולט אבל בהחפצה של גוף האישה, יופייה של רחל מניע את יעקב לדרוש להתחתן דווקא איתה ולא עם אחותה הבכורה והרווקה כנהוג דאז בעולם הקדום; גם כיום , בהרבה מקרים,מעמד האישה עדיין נמדד בין היתר על יופייה ועל מידות גופה. וזה לא פוסח על הנשים  בישראל.

 

 בפרשתנו לאה היא לכאורה דמות שולית שאין שום יחס בינה לבין יעקב. "וירא ה' כי שנואה לאה ויפתח את רחמה" (בראשית כ"ט 31)- אלוהים הוא זה שמשנה את חוקי המשחק לטובת לאה. הוא עושה עימה חסד ומשנה את מעמדה החברתי והמשפחתי בזכות פוריותה. רחל, לנוכח פוריות לאה, מתלוננת באוזני יעקב על כך שאין להם ילדים , יעקב  לא נוטל שום אחריות על העקרות כלומר, מה אכפת לו: הוא זכה ברחל הבחורה היפה שאיתה הוא מבלה....ובלאה האישה הפורייה שבזכותה הבטחת אלוהים תתגשם- והוא יהיה בעל רכוש ובית גדול. הוא לא היה צריך לבחור באחת מהן,כי כל צרכיו מסופקים על פי שעה.

 

בכדי  למנוע  את  האלימות דהיום,שלא תמשיך להתקיים .אנו  אמורים  לשרש  את אותם  המקרים הלא  מועטים  בהם נשים עדיין נתפסות  כ"פרס" או כחפץ לצרכים מסוימים של הגבר.

 

שימוש בנאמר בפרשתנו עד היום, אנו מוצאים בביטוי "ברחל בתך הקטנה""שמושאל אל עולם החוזים, ומשמעותו שחוזים ועסקאות ראוי לסכם בדברים ברורים ומפורשים זאת על בסיס המתואר בשיח שהתנהל בין יעקב לבין לבן, חותנו לעתיד. פירוט שנבע מחששו של יעקב,שמא לבן ירמה ישקר את יעקב ולא ימלא את חלקו בעסקה.

 

מערכת פורטל הכרמל והצפון מכבדת זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל editor@karmel.co.il

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים