דוקטור סמואל שחידם ממלא אחד התפקידים הבכירים בגרמניה

ד"ר סמואל שח'ידם מייעץ לענייני תרבות וחינוך פוליטי בקרב אוכלוסיית המיעוטים במשרד ראש הממשלה הקנצלרית אנגלה מרקל, ד"ר סמואל ישראלי לשעבר תושב עוספיה בעל יכולת והשפעה.

06.01.2018 מאת: פורטל הכרמל והצפון
דוקטור סמואל שחידם ממלא אחד התפקידים הבכירים בגרמניה

ד"ר סמואל שח'ידם

לראשונה חושפים את האיש שממלא את התפקיד הבכיר ביותר, ד"ר סמואל למד פילוסופיה, מדבר שבע שפות, כיום עובד רשמי של הממשלה הגרמנית.

לד"ר סמואל  סמכויות רבות בהן הוא מנהל משרד עם עובדים, תקציב ותוכניות ומנגנוני בקרה, הוא מוביל דברים ופרויקטים כה חשובים, שמיועדים למיעוטים מכל הארצות והדתות הנמצאים בגרמניה.

למשרד שמנהל ד"ר סמואל יש תקציב שנתי של 30 מיליון יורו, המשרד אחראי על כל מה שקשור לתוכניות לימוד למהגרים, כל מהגר שמגיע לגרמניה לומד גרמנית במוסדות חינוך, בתיאום עם משרד הפנים הגרמני, ד"ר סמואל מבקר את מוסדות החינוך האלה ורואה מה תוכנית הלימוד שלהם ומחליט מה המהגרים צריכים ללמוד.

יש לציין שד"ר סמואל הגיע לתפקיד זה בגלל הניסיון הרב שלו, הוא זכה במכרז מאחר וענה על כל דרישות המכרז, תואר שלישי, ניסיון בעבודה, ניסיון בעבודה עם פליטים, מהגרים, ידיעת השפה הגרמנית ברמת שפת אם, ועוד שפות.

לכתבה שפרסמנו על ד"ר סמואל שח'ידם:"הקיום הדתי הדרוזי מתפורר"

ד"ר לפילוסופיה סמואל שח'ידם גדל והתחנך בעוספיה היום עובד משרד החינוך הגרמני, בראיון מיוחד לפורטל הכרמל "הקהילה הדרוזית בגרמניה מונה היום יותר מ 22 אלף רובם מסוריה".

ד"ר סמואל שח'ידם אחד האנשים המרכזיים בגרמניה שהוביל את המעוטים שהגיעו ממדינות ערב למקום מרכזי במדינה ובמיוחד הפליטים הדרוזים שמגיעים מסוריה ועל זה יש עדויות רבות של סורים שמשבחים את ד"ר שח'ידם.

בשיחה אישית לפורטל הכרמל ד"ר סמואל שח'ידם אומר:"גדלתי והתחנכתי בעוספיה, סיימתי לימודים בתיכון רונסון וסיימתי שרות צבאי בישראל, יצאתי ללמוד באירופה, הייתי בצרפת תקופה וקיבלתי מלגת לימוד שפה בגרמניה, ומשם זה המשיך"

ד"ר סמואל שח'ידם: "העזרה שהיא נקודתית ואישית היא במסגרת יחסים אישיים בין בני אדם, במקרים כאלה של עזרה לקבוצה כמו קבוצת המיעוט הדרוזי, צריך שיטות להתאים למקום שנמצאים בו, מהניסיון השכלתי שהשיטה שעובדים בה בישראל לא מתאימה לאירופה, כי לכל מיעוט באירופה שמגיע יש דברים מייחדים, הקהילה הדרוזית באירופה גדלה למימדים משמעותיים ביותר, של כמה אלפים, יותר מעשרת אלפים, בכל אירופה יש שתי מדינות עם נוכחות מסיבית של דרוזים גרמניה וצרפת".

ד"ר שח'ידם: "הקהילה ברובה היא סורית ולבנונית, האופי שלהם כמהגרים שחיים באירופה, הקהילה הדרוזית היום בגרמניה מונה יותר מ 22 אלף שרובם המוחלט מסוריה, יש עוד אוכלוסייה שהיא לא רשומה, דרוזים שרשומים כמוסלמים מהעדה הדרוזית, המצב הזה מאוד מקשה על רשויות ההגירה בגרמניה".

ד"ר סמואל שח'ידם:"אני היום כפוף בעבודה לתכנית שממומנת ע"י משרד החינוך הגרמני, אחד מהדברים שפתחו בגרמניה זו תכנית של ידע והיסטוריה על גרמניה, כי רוב המהגרים הערבים המוסלמים שהגיעו לא יודעים היסטוריה ושפה של גרמניה ויש בהם מעט שנאה ליהודים ואנטישמיות ואני מתוך העבודה שלי עשרות שנים בתחום גזענות וזכויות אדם, מרכז את פעילות המדינה בכל מה שקשור לחינוך פוליטי של גרמניה, וההיסטוריה הנאצית מ 1933-1945 אני עובד כחוקר במשרד מוביל בעולם בחקר פשעי גרמניה הנאצית, שנקרא הטפוגרפיה של הטרור, שזה היה המפקדה הראשית של זרועות הביטחון של גרמניה הנאצית".

ד"ר שח'ידם: "אני דובר שבע שפות, ביניהם ערבית ופרסית, עבדתי במשרד הפנים בגרמניה ובאיחוד האירופאי בייעוץ לענייני מעוטים באירופה, הקמתי את ארגון "ישראייד" שעזר להמון פליטים, עצם ההיכרות עם הרבה מנהיגים ואנשים משפיעים בעולם זה מאוד עוזר, אני חוקר את יחס המדינה למיעוט והיחסים בין דת למדינה בתוך המדינה, היו לי ביקורים במדינות ערב שישראלים לא מגיעים אליהם, ב 2010 חקרתי את מצב המעוטים במדינות שכנות לישראל סוריה לבנון מצרים, מיעוטים אתניים במזה"ת".

ד"ר סמואל שח'ידם:"הדרוזים נמצאים היום על הסף והקו האדום נחצה מזמן, הדרוזים נמצאים על סף הכחדה ועלולים להיעלם מהנוף הדתי האתני במזה"ת".

ד"ר סמואל שח'ידם: "במשך כל ההיסטוריה, החסינות של הדרוזים היתה דרך הקיום הדתי, היום המבנה הזה מתפורר, מכל מני סיבות שקשורות גם להליך סוציואקונומי, תהליכי מודרניזציה ועוד, החוסן הדתי לא קיים היום".

ד"ר סמואל שח'ידם :"הפליטים הסורים שמגיעים לכאן מאוד מפחדים, הם שומעים דרוזי ישראלי והם מפחדים, אני למדתי שאני רוצה לתקשר עם אנשים אז לא נכנס לויכוחים איתם, אני שומע המון על הבעיות שהיו לדרוזים בארצות שלהם, הרוב של הצעירים הדרוזים בני 16-25 שחיו בסוריה ניהלו חיים חסרי מסגרת, לא היתה להם עבודה, רק מי שמזוהים עם מקורבים היתה להם עבודה, הגיעו לאירופה וחלמו על עבודה כדי לשנות את החיים שלהם, כאן הם מאבדים זהות טוטאלית, יש חלק מהצעירים האלה הולך לאיבוד כי אין לו שום זהות דתית, חלק גדול פונה לסמים, יש תופעה של פשע מאורגן דרוזי במדינות אירופה, ומגיעים גם לבתי כלא, יש אנשים חסרי כל שהם הפכו להיות קורבן של האסלאם הקיצוני כי אין להם הרבה מה לעשות, אני נתקל באנשים שאף אחד לא רוצה להיתקל בהם".

"לא כולם צדיקים ולא כולם קורבנות, אני מרגיש את הפוטנציאל האבוד של העדה הדרוזית, הרוב המוחלט הם אנשים טובים, הם אנשים שרוצים לחיות בכבוד ואני רואה את הכבוד שלהם נרמס יום יום, לא רק ע"י המדינות באירופה, אלא גם ע"י כל מדינות ערב וההנהגה הדרוזית עצמה, בלי לנקוט בשמות".

ד"ר סמואל שח'ידם: "יש התבוללות וקו של התנצרות, הבחורות הדרוזיות הרבה יותר בכל הרמות הן הרבה יותר חכמות ומשכילות מהגבר הדרוזי, הן יודעות איך לתקשר עם העולם במערב, הגבר הדרוזי הוא זהות אבודה לגמרי, המבנה הכפרי לא מתאים למאה ה 21 ומתווסף לזה חוסר ההשכלה, הצורך התמידי להתחתן ולרצות את המשפחה, יחד עם כל הלחצים שיש על הגבר הדרוזי, ומתווסף לזה הזכות שיש לגבר הדרוזי להתבולל בלי שיש עליו שום ביקורת, הוא עושה הרבה דברים שאישה לא מרשה לעצמה".

ד"ר סמואל שח'ידם:"היו בהתחלה מקרים בודדים של אלימות ואונס וכעת יש מגמת עלייה, כי הפליטים כיום באירופה, הם נמצאים בשלב של אכזבה ממדינות אירופה והם חוזרים למתכון הישן, האלים, זה מתבטא במחלות שיש באירופה כיוון שיש צפיפות איומה, זה יוצר מצב של אלימות וזה פוגע בעיקר בנשים ובילדים".

ד"ר שח'ידם:"המקלטים באירופה הם סוג של מחנה מודרני, 82 אחוז מהפליטים שהגיעו לאירופה נמצאים בגרמניה, שתי המדינות שבדיה וגרמניה הן מדינות שמכבדות את החוקה שלהן, גרמניה יש לה זהות פוליטית היסטורית, הגרמנים למדו שאסור להבדיל בין דת ויש לתת מחסה לפליטים, כי הם מדינה שמכבדת את חוקיה, מצב זה של גלים של פליטים גם יצר התפתחות פוליטית קשה, היום גרמניה קלטה קרוב למיליון פליטים, בתוך אותם אנשים שנקלטו כל מי שמצהיר כבן מיעוטים אמור לקבל באופן אוטומטי על פי החוק הגרמני 3 שנים של חסות, שזה מעמד של פליט, אבל בגלל התפתחות מפלגות הימין בגרמניה עלה חוק שנקרא הגנה ברמה נמוכה שזה אומר שלא מקבלים מעמד פליט מלא, אלא רק לשנה ואין לפליט זכות להביא את משפחתו, זו גזענות לשמה לדעתי, המצב הזה נוצר מאחר וגרמניה הייתה צריכה להתאים את עצמה למדינות האיחוד האירופאי, שמה יש התפתחות פוליטית ימינה, התפתחות לאומית מדאיגה שיש בה גזענות כלפי הזר והפליטים וזה משליך על כולם".

ד"ר שח'ידם: "המדינות הגדולות באירופה מכירות במיעוטים שהם על סף הכחדה, מתוך דאגה וכבוד למי שרוצה לעזור, השיטה היא למסד את העזרה דרך ארגון, אני אישית הקמתי ארגון סיוע הומניטרי שמוכר ע"י רשויות המס ויכול לעבוד בכל אירופה, אני יכול לתת אישורי עבודה לאנשים שרוצים לבוא ולהתנדב ולעזור לדרוזים כאן בגרמניה, אני יכול למנף ולפתח פרויקטים למען המיעוטים, מתוך האיחוד האירופאי בעזרת כספים מהאיחוד, אני לא צריך את המנהיגים הדרוזים שבאים ועושים נאומים, העניין שצריך להתאחד, הם לא יודעים איך לעבוד, הם מניפים את הבעיות ובמיוחד הפוליטיקאים בשביל אינטרסים אישיים, הגיע הזמן לפעול כי אין זמן יותר, הדרוזים נמצאים היום בקו האדום הסופי, יש דרוזים שמתים מרעב ביוון ויש דרוזים שחיים בכבישים כי אין להם איפה ללכת, אני הקמתי ארגון שעובד עם סטודנטים מכל העולם, גרמנים, צרפתיים, ארה"ב, לא דרוזים ורובם יהודים, שמעניין אותם לעזור למיעוטים".

ד"ר סמואל שח'ידם: "כל אקדמאי שמכבד את עצמו צריך להוקיר ולהכיר את תרומת אנשי הדת, אנחנו צריכים למנף את ההליך ברמה העולמית, הדרוזים בכל העולם מסתכלים על הדרוזים בישראל כאל עמדת כוח, המנהיגות הדרוזית בישראל צריכה לדעת איך לתרגם את זה".

ד"ר סמואל שח'ידם:"שיח' מוופאק טריף אדם צנוע עם לב רחב שיודע להקשיב ורוצה לעזור, אבל צריך להתארגן, בצורה בה הגיעה ההנהגה לאירופה, היה צריך להתארגן אחרת, היה צריך למנף יותר ויש הרבה מה לעשות, השיח' טריף חייב לחזור לגרמניה ולהביא איתו את כל הפלגים מכל העולם כדי שיפגשו בגרמניה, שיח' טריף תמיד ימצא בי אדם תומך שיתייצב לכל פרויקט לעזרת הדרוזים".

"במסגרת תכנית של משרד החוץ של גרמניה מזמינים עיתונאים מכל העולם, בתחילת יוני יגיעו עיתונאים מישראל ויפגשו אותי במקום בו מדברים על היסטוריה ואני אלווה את קבוצת העיתונאים".

ד"ר סמואל שח'ידם:"לצעירים אני אומר תמרדו, תפקידם של הצעירים לקום ולהתחדש, תמרדו במוסכמות החברתיות".

תגובות

מומלצים