האלימות בחברה הדרוזית לאן ?

חברי עמותת מען דרוזים למען שינוי התכנסו בחורפיש בבית השלום העולמי שמוביל שייך קאסם בדר לדיון בו לקחו חלק אנשי מקצוע משטרה ואנשי ציבור ועיתונאים, הדיון התרכז בבעיות האלימות והדרכים למגר את התופעה, בלטו רפ"ק יונס אבו ליל, ועו"ד סעיד חטיב בנוסף לעו"ד ראדי נגם ואחרים.

21.11.2021 מאת: חסין חלבי

תנועת מען דרוזים למען שינוי

 

התוכנית בחסות :

 

 

מען זו היא עמותה דרוזית שקמה בעקבות חוק הלאום וחוק קמיניץ ובעיות אחרות בעדה, הנהלת העמותה מונה קרוב ל 20 אנשים מכל הקשת החברתית בגליל בכרמל ובגולן.

 

היבה אסעד אבו סעדה, תושבת בית ג'אן, שמובילה עמותת מען למען שינוי בחברה הדרוזית, אומרת לפורטל הכרמל והצפון: "אנחנו מעלים בעיות שקשורות בחברה במגזר שלנו, היום אנחנו מתעסקים בנושא אלימות בכללי, ומנסים לדון בנושא מכל הבחינות, ומקווים למצוא פתרונות, הבאנו אורחים מקצועיים לכסות את הנושא ולשים את האצבע על הפצע".

 

היבה אסעד אבו סעדה: "הרעיון של הקמת העמותה התחיל מפוסט שהעליתי בפייסבוק, שהדרוזים חייבים להתאחד ולהוות קבוצת לחץ על מקבלי ההחלטות, לרעיון נרתמו הרבה אנשים, מכל הכפרים הדרוזים בישראל, עשינו מפגשים שהובילו לעמותה רשומה ברשם העמותות, אנחנו קבוצה א-פוליטית, קבוצה תומכת שנותנת כלים ופתרונות".

 

 

רפ"ק יונס אבו ליל מיחידת סיף, סקר את המהלכים שמובילים לאלימות בכפרים הערבים, ובעיקר משפחות הפשע שמלוות לאנשים בשוק השחור והשתלטותם על הרכוש של רבים שמתקשים להחזיר חובות.

 

מאלק בדר חבר בעמותת מען :"אין שום קשר בין היותי איש פוליטי לחברות בעמותה, אני מזדהה עם מטרות העמותה ולדעתי כולם צריכים לעשות מאמץ שהעמותה תצליח, כי היא קמה במטרה לעזור למנהיגות הפוליטית כדי להשיג יותר לצעירים הדרוזים, יש גם תמיכה וגם התנגחויות, יש אנשים בעדה שלא אוהבים שינוי, העמותה באה לסייע למצוא פתרונות בעזרת ההנהגה להגיע להישגים על בסיס מקצועי, העמותה לא באה להחליף איש אלא רק לעזור".

 

 

עו"ד ראדי נג'ם ראש מועצת בית ג'אן "הבעיות ידועות וישנם דברים בנושא אלימות שיש להם כתובת, משטרה שיודעים לפתור אותם, אנחנו כאנשי ציבור פתוחים לכל הצעה לטובת הכלל, למשל נהיגה פרועה בכפר , הבעיה היא כוללת שיכולה להיות קשה, יש אלימות שחיה בתוכנו כל יום".

 

העיתונאי יאסר עטילה מבית ג'אן: "אני בא ברצון לדבר על מכת מדינה, אי אפשר להפריד את האלימות המתאכזרת לכולם, ימי עיון כאלה אם יתמקדו בהסתכלות על המגיפה הזו והבאת פתרונות, הדברים יתחדדו יותר ויגיעו לאוזני מקבלי ההחלטות, למען מיגור הפשיעה. האלימות היא מחלה שצריך לחפש לה מרפא, ואם לא תקום רשות שתביא לטיפול במגפה הזו אז לא נשיג את המטרה".

 

בין הנוכחים היו ח"כ עלי סלאלחה שברך והביע נכונות להתגייס לעזרה בכל עניין שיתבקש, לטובת כלל הציבור הדרוזי, עוד נכחו באירוע חברי הכנסת לשעבר  אסעד אסעד ושכיב שנאן.

 

 

בדבריו של שייך קאסם בדר הוא התייחס לפירושים המוטעים של חלק מאנשי הדת וציין "כל הדתות קוראות לשלום ואחווה ולא לרצח".

 

במצגת שהציג העו"ס סעיד חטיב, הוא סקר בפני הנוכחים את הפעילות והמשמעות של 105 ואיך להסתכל על אלימות שהיא באה מהרשת או מגורם כלשהו, אם מקרוב או מרחוק.

 

את הערב הובילה הפסיכולוגית סוסאן חיר, שקיימה דיון בעניין עם הפאנל, רפ"ק יונס אבו ליל, ראש מועצת בית ג'אן עו"ד ראדי נג'ם, העיתונאי יאסר עטילה, עו"ד מאלק בדר, נאיף דגש מלא לאלימות במשרד לביטחון הפנים. הדיון היה מרתק שבהמשך נשדר חלקים ממנו בכתבות נפרדות.

 

 

פורטל הכרמל

תגובות

4. דרוזים ישראלים לפני 2 שנים
עדיין ..ישראל המדינה הטובה ביותר לדרוזים...
3. החורה לפני 2 שנים
דברים מיוחדים וטובים לעתיד
2. חלבי לפני 2 שנים
עוד מעט ישתלטו הגנבים
1. מישהו לפני 2 שנים
אין הבדל בין ערבים

מומלצים