הסיבה לאלימות במגזר צעירים שלא עובדים ולא לומדים

שיעור הצעירים חסרי המעש בחברה הערבית הוא 32.5%, לעומת 18.2% בכלל האוכלוסייה. מספר הגברים הערבים הצעירים שאינן עובדים ואינם לומדים, בגיל 18-24 הוא 50,000. עליה של 32% בתפיסת אמל"ח ועליה של 24% במעצר חשודים באחזקה וסחר באמל"ח.

09.11.2021 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הסיבה לאלימות במגזר צעירים שלא עובדים ולא לומדים

 

 

כך עלה בדיון בוועדה לביטחון פנים בכנסת שדנה בתוכנית הממשלתית לטיפול באלימות ובפשיעה בחברה הערבית.

 

יו"ר הוועדה לביטחון פנים מירב בן ארי: הטיפול באלימות ובפשיעה בחברה הערבית חייב להיות רב זרועות. רק באמצעות כל הגורמים הרלוונטיים נצליח להילחם בתופעה שמאיימת על החברה הישראלית כולה.

 

שיעור הצעירים חסרי המעש בחברה הערבית הוא 32.5%, לעומת 18.2% בכלל האוכלוסייה בישראל, כך דיווחה היום לוועדה לביטחון פנים בראשות ח"כ מירב בן ארי, יוליה איתן, ממשרד הכלכלה. הוועדה דנה בתוכנית הממשלתית לטיפול באלימות ובפשיעה בחברה הערבית, ובפתח הדיון אמרה היו"ר, ח"כ מירב בן ארי: "ברור שהטיפול באלימות ובפשיעה בחברה הערבית חייב להיות רב זרועות. רק באמצעות כל הגורמים הרלוונטיים נצליח להילחם בתופעה שמאיימת על החברה הישראלית כולה". 


לדברי יוליה איתן, מספר הגברים הערבים הצעירים שאינן עובדים ואינם לומדים, בגיל 18-24 הוא 50,000. על מנת לשנות מצב זה, הוחלט במשרד הכלכלה על תוכנית לשילובם של צעירים אלה במסגרת הכשרתית שתכלול ליווי קבוצתי, קורס עברית תעסוקתית, הכשרה מקצועית והשמה. התוכנית תופעל בפריסה ארצית, עם דגש על בדואים בדרום.

 

משרד הרווחה מפעיל בחברה הערבית את תוכנית מית"רים לטיפול בהתמכרויות ואלימות. 70% ממטופלי התוכנית משתלבים בסופה בקהילה ויתמידו מהתנזרות מסמים. עוד מפעיל המשרד מרכזי גישור ודיאלוג קהילתי וטיפול בנפגעי עבירה קטינים. הגדילו את משפר המגשרים המתנדבים, ובימים אלה קולטים 8 עובדים סוציאליים למיצוי זכויות ביישובים ערבים.

 

משרד הפנים התחייב להציג עד סוף נובמבר צוות שיבחן כיצד ניתן ליצור דיפרנציאציה בין הרשויות הערביות באמצעות קריטריונים מוסכמים כדי לייחד רשויות בסיכון גבוה לפשיעה. כן הוקם צוות לפתיחת פתרונות אלטרנטיביים חלף מכרזים. הצוות יפעל לזיהוי החסמים בפתרונות כגון שימוש בחברות ממשלתיות והמשכ"ל, והסרתם.

 

המשרד לביטחון פנים יגביר את הנוכחות ברחוב הערבי, יחזק 13 תחנות משטרה ו-3 נקודות משטרה באמצעות תוספת של 300 שוטרים. 70 תקנים נוספים מיועדים לפיילוט שיתקיים בשתי ערים מעורבות – לוד ועכו, בהן ייושם מודל Safe City מרושת טכנולוגיה. כן יבוצע רישות מצלמות בישובים ערביים על ידי הרשות לביטחון קהילתי.

 

בנוסף התגבש מתווה אכיפה כלכלית במטרה לשלול טובת הנאה כספית שצמחה לעבריין מביצוע עבירה. תיושם אכיפה מנהלית מתואמת עם רגולטורים ממשלתיים וחילוט כספים שמקורם בפשיעה חמורה. 

 

רועי דרור, משרד רוה"מ: "התקבלה החלטה  549 שמטרתה יישום דו"ח המנכ"לים של הממשלה הקודמת: פירוק ארגוני הפשיעה והעלאת תחושת הביטחון האישי, הקטנת מספר כלי הנשק הלא חוקי, ושהציבור הערבי יביע אמון במערכת אכיפת החוק. לתת מענה לאזרחים נורמטיביים ביישובים ערביים ובערים מעורבות".

 

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי: "יש מדדים שאושרו. יהיו מדדים משותפים למשרדי הממשלה השונים לבחינת ההתקדמות, והוועדה תעקוב אחריהם. כל רצף האכיפה יטופל. גם הרשות לשיקום האסיר. יש בהחלטה התמודדות עם סוגיות עומק, עם מחוללי הפשיעה, שאחד מהם הוא מכרזים. המטרה לתת מענה גם לסוגיות עומק, כדי להשיג דעיכת פשיעה גם וטווח הארוך". 

 

מנכ"ל משרד המשפטים ערן דוידי: "בעניין האכיפה הצבנו יעדים מדידים. מדובר על 70 מבצעים יזומים של רשות המסים ואכיפה אזרחית משולבת. זה יהיה 'גיים צ'יינג'ר'. גם יחידת הסייבר מגויסת, כי חלק ניכר מהעסקאות האלה מבוצעות באמצעות ה'דארק נט'. נחזק את מערך התובע המקומי. מתוך 80 רשויות מקומיות ערביות ל-50 אין תובע עירוני". 

 

גמאל חכרוש, ראש אגף סי"ף במשטרה: "יש עליה של 32% בתפיסת אמל"ח ועליה של 24% במעצר חשודים באחזקה וסחר באמל"ח. אנו עובדים גם על סיכול מקרי רצח על מנת שלא ידיעו לידי כך, באמצעות פיתרון סכסוכים. יש 27 מקרים של סכסוכים שפתרנו ומנענו רציחות. לא מדובר על סולחות, יש לנו מומחיות, ובכל מקרה אנו מטפלים בהתאם לנסיבות". 

 

ערן יעקב, מנהל רשות המסים: "החשבוניות הפיקטיביות הן מחולל פשיעה משמעותי, ולכן שמים דגש על אכיפה והרתעה. אנו מקדמים הצעת חוק צמצום שימוש במזומן, כי גם זה בין מחוללי הפשיעה. בנוסף מעבים את המערך הטכנולוגי-מודיעיני. הקמנו צוותי פעולה של מס הכנסה ומע"מ. הוספנו מפקחים ועוסקים גם במיסוי מקרקעין. כל זה יתן מעטפת להתמודדות".

 

ח"כ קרן ברק: "הבעיה העיקרית במיגור הפשיעה בחברה הערבית היא המשוכה של הפרקליטות ומערכת המשפט, לצד תקצוב זעום של אחוז אחד בלבד בערים המעורבות, מתוך סך ה-30 מיליארד ש"ח, אשר מיועדים לתוכנית החומש. למען הטיפול במגזר הערבי, ראוי  כי הממשלה תגדיל את ההשקעה בערים המעורבות בעשרה אחוזים לפחות מסך התקציב". 

 

ח"כ איתמר בן גביר: "הבעיה היא המסר הכפול מצד כל מיני גורמים, כולל השר לביטחון פנים, שבודק צווי הריסה בדרום ומזרח ירושלים. הסיירת הירוקה מגיעה לבית של עבריין שהשמיץ ואיים על אנשי חוק, הבית כבר מפונה, וגורמים פוליטיים מתערבים והשר עוצר את הפינוי עד שעורך הדין יוצא צו בית משפט. מה המסר? תאיימו על שוטרים. זו קריצה לעבריינים".

 

ח"כ רות וסרמן לנדה: "צריכה להיות נורמה של העדר סובלנות לכל סוג של אלימות או העדר תשומת לב לחוק. זה לא היה ב-12-15 השנים האחרונות, וזה כן מופיע בתוכנית החומש. זה חייב להיות גם בדיבור. יש נורמטיביות של אלימות". 

 

 

תגובות

מומלצים