השפעת המסרים שמעבירים ברשת החברתית

הרשתות החברתיות הפכו להיות כלי התקשורת המרכזי בחיינו, למרות זאת לא נעשו עד היום מחקרים שבדקו עד כמה הן משפיעות עלינו, עד כמה המסרים שאנחנו מעבירים ברשת אמינים ועד כמה אנחנו מאמינים למה שאנחנו קוראים, רואים ושומעים ברשתות.

06.12.2017 מאת: פורטל הכרמל
השפעת המסרים שמעבירים ברשת החברתית

במלאת 20 שנה לפטירתו של ערן אדרת שלזכרו הוקמה עמותת אשנב, העוסקת בחינוך לשימוש נבון ברשת האינטרנט התקיים כנס שעסק בשפה האינטרנטית ובשיח ברשת. 

ערן אדרת היה חייל בשירות סדיר שהתאבד לפני 20 שנים באמצעות כלי הנשק שלו. בבדיקה שנערכה לאחר מכן התברר שאת ה-"הוראות" וה-"עצות" כיצד לשים קץ לחייו קיבל מחברים ברשת בארץ ובחו"ל. בעקבות האסון הקים אביו, ד"ר אבשלום אדרת, יחד עם חבריו ועמיתיו לענף ההיי-טק את עמותת אשנ"ב, ששמה למה למטרה להשפיע על אנשים לעשות שימוש נבון ונכון ברשת.

ח"כ רויטל סויד, שהתארחה בכנס ציינה כי  "אנו דור המעבר ועלינו לשנות את כל התפיסות הישנות והמנדטוריות הקיימות במערכת המשפט. עלינו להתאים את עצמנו לתקופה ולרענן את החקיקה ולהתאימה למה שקורה היום. אנו עוסקים במניעת פגיעה רבתי ולא במניעה של חופש הביטוי. 

ד"ר תהילה אלטשולר, מהמכון הישראלי לדמוקרטיה איתגרה את ח"כ סויד  בכל הקשור לפגיעה בחופש הביטוי וביחס לקושי לקבוע מה נחשב לטרור או הסתה, ועל כן הקביעה כי תכנים מסויימים יוסרו מהרשת היא בעייתית ושנויה במחלוקת.

עוד הוסיפה ח"כ סויד, "הרשתות החברתיות הן מעצמות עם מיליארדי אנשים, ולמעצמות יש אחריות למשתמשים בהם. כולנו נמצאים שם מבחירה, ועל כן המינימום הוא לגבש את תפיסת האחריות. החקיקה שהצעתי עוסקת בנושא חשוב זה. על המעצמות הדיגיטליות להגן על המשתמשים מפני טרור, בדיוק כפי שהן נוהגות בענייני פורנוגרפיה. "

לדבריה של ח"כ סויד, "המחוקקים היום מתמודדים עם הדברים המתהווים תוך כדי תנועה ולא תמיד אנו יודעים לאן פנינו מועדות. על כך יעיד מבחן ההיסטוריה. אך מחובתנו לפעול בנושא."

מחקר שנערך לטובת הכנס על ידי ד"ר שגית זילברברג יעקובוביץ, יו"ר עמותת אשנב וד"ר אורלי מלמד, חברת הנהלת העמותה הראה כי  54% מציינים שינוי לרעה בהערכתם את אמינות המידע ברשתות החברתיות ו- 24% בטוחים ביכולתם להבחין בין אמת לשקר ברשתות החברתיות. 

המחקר מגלה שתפיסת הגולשים את הרשתות החברתיות היא מורכבת ופרדוקסלית. למרות שמדעני מידע טוענים שהמידע המתקבל ממעקב של אלגוריתמים אחרי פעולות הגולשים ברשתות החברתיות הוא רב, 40% מהנשאלים בסקר חושבים שהם שולטים במידה רבה עד רבה מאוד במה שיודעים עליהם ברשתות החברתיות, 27% לא בטוחים שהם שולטים במה שיודעים עליהם ו-33% חושבים שהם לא שולטים במידה רבה עד רבה מאוד במה שיודעים עליהם. 

כמו כן, עלתה השאלה מה חושב הציבור על יכולתו להבחין בין אמת לשקר ולהעריך אותנטיות וכנות של אנשים ברשתות החברתיות על רקע ה''פייק ניוז'' וטשטוש הגבולות בין מידע לבין תוכן המונע על ידי אינטרסים פוליטיים ומסחריים ברשתות החברתיות? 

המחקר מצא הערכה נמוכה של היכולת להבחין בין אמת לשקר ברשתות החברתיות; רק 24% בטוחים ביכולתם להבחין בין אמת לשקר ברשת החברתית במידה רבה ובמידה רבה מאוד. 44% לא בטוחים ביכולת זו ו-32% חושבים שהם אינם יכולים להבחין בין אמת לשקר ברשתות החברתית במידה רבה ובמידה רבה מאוד.  

ג'ורדנה קטלר, ראש המדיניות של פייסבוק בישראל הציגה בכנס את תפיסת הקהילה  של החברה וכן את מדיניות החברה בכל הקשור להסרת תכנים. לדבריה של קטלר, מודל הפעולה מתבסס על דיווחי האנשים על הפרות פוטנציאליות. בכוונת פייסבוק להרחיב את צוותי העבודה שלה העוסקים בניטור וטיפול בדיווחים במהלך השנה הבאה בעוד כ 3000 עובדים במגוון שפות. 

נועה אלפנט לפלר, מנהלת בכירה למדיניות ציבורית ב  Google  ישראל סיפרה על פרויקט ה-Counter Speech  (דיבור אחר) אותו מובילה החברה בישראל העוסק בשפה ברשת, אשר מבקש באמצעות פלטפורמת היוטיוב ויוטיוברים מובילים  להביא קולות של סובלנות וקבלת האחר. 
ניתן למצוא את הדברים בחיפוש סדרת הרשת החדשה "עובדים על זה" .

פורטל הכרמל

מימין לשמאל_חכ רויטל סויד, דר שגית יעקבוביץ. צילום חורחה נובומינסקי

תגובות

מומלצים