כך העדה הדרוזית מתייחסת למתים שלה

בית הקברות הקיים בדליה משמש משנת 1952 עד היום קברו בבית הקברות הנ"ל קבר על קבר ולאף אחד אין זכר ליקרו, דליה אבדה את השטח שהוקצה לה המועצה הקודמת רצתה להרוס מצבות והיום ממשיכים לקבור באותה שיטה.

09.06.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
כך העדה הדרוזית מתייחסת למתים שלה

 לכל עדה בעולם חלק גדול מההיסטוריה שלה נבנה על קברים של מנהיגים ויקרים, בעדה הדרוזית ובמיוחד בדאלית אל כרמל אין זכר ניקיון וסדר בבית העלמין והכל נעשה בצורה של קבר אחים גדול, אין כבוד כלל לקבר ולא למת, בור פתוח והגופה מושלכת לבור, מכסים באדמה ושוב חוזרים אחרי תקופה חופרים אותו קבר וקוברים שם מת אחר, זה מה שקורה בפועל בבתי הקברות הדרוזיים.

המנהל בזמנה של עיריית הכרמל אישר לדאלית אל כרמל חלקה של 10 דונם בצד המזרחי לדליה, 9 דונם לדרוזים ודונם לעדה המוסלמית, כולל תקציב של 450 אלף ש"ח, המוסלמים באופן מיידי החלו בקבורה בחלקה שאושרה להם.

ואילו העירייה התמהמהה בתכנון ובמעבר מיידי לחלקה החדשה, עם בחירתה של המועצה החדשה בראשות כרמל נסר אלדין טענו דאז שמנהל מקרקעי ישראל חזר בו מלתת את האישור לחלקה למטרת קבורה.

מה שמקומם, כשמבקשים להקים בית קברות חדש, האם למוסלמים מותר ולדרוזים אסור? או שזה עוד כשל הנדסי וכשל ניהול מערכות העירייה והמועצות?.

בשנת 2009 המועצה המקומית הגיעה עם רעיון חדש להרוס את כל השטח ולהתחיל בקבורה חדשה, דאז הקמנו צעקה ואף גייסנו את קולו של עו"ד זכי כמאל שאיים בהליכה לערכאות משפטיות, אם מצבה אחת תהרס.

אז המועצה נרתעה והחלה בסדר קבורה חדש ממערב למזרח, אבל כמות הנפטרים, השטח המוזנח ותנאי בית הקברות לא מאפשרים לקיים קבורה מכובדת, ועם מעבר התפילה על המת לבית העם וההגעה לבית הקבורות בצורה מצומצמת המקום הפך למוזנח עוד יותר ממה שהיה.

בכתבה שפרסמנו דאז תחת הכותרת "קברו של שיח' קופטאן חלבי ז"ל, מי זה שמנסה לעשות סדר על חשבון המתים?".

בזמנו השאם שאמי פנה במכתב לראש המועצה כרמל נסראלדין: "בית העלמין מכיל מספר לא קטן של קברים לאישים שתרמו רבות לקידום העדה, הסרת המצבות מהווה ניסיון להשכיחם מתודעת הציבור".

ב 2009 החלו האימאמים עם שיח' רג'א נסר אלדין לפעול מהמועצה בטענה שרוצים לעשות סדר בבית הקברות הקיים.

התקיימה ישיבה במועצה שהשתתפו בה ראש המועצה כרמל נסר אלדין, מ.מ ראש המועצה כרמי מקלדה, סגן ראש המועצה עלמי נאטור, השיח'ים אבו חסין עלי נסר אלדין, אבו מוניר קאסם נסר אלדין, אבו גאלב חאתם חלבי ז"ל,  אבו ויסאם נגיב והבה, סאבר מחיתאוי, אבו אמיר פואד כמאל, אבו עבדאללה סאלח בסיס, וגדי חסון, כאמל אמין נסר אלדין, מחמד נור אלדין חלבי, עארף נסר אלדין, מזכיר המועצה ריאד חסון, בישיבה עודכנו שהוקצה תקציב של 120 אלף ש"ח לשיפוץ בית הקברות הקיים בדליה, אחרי מספר ימים התקיימה פגישה בבית הקברות בין האמאמים, מ.מ. כרמי מקלדה, מהנדס המועצה ועוזר ראש המועצה, לסיכום התחלת העבודה.

מסמך האדמה במנסורההשאם שאמי דאז חשף בפנינו מסמכים המעידים שעם התחלת כהונתה של המועצה הראשונה בדליה, ראש המועצה המנוח קופטאן חלבי לאחר 3 מקרי מוות בדליה החליט להתחיל לקבור בחלקה הקיימת היום ואז הוא זומן עם חברי המועצה לחקירות במשטרה, אחרי מספר ימים זומן בנוסף לשיח' קופטאן ז"ל שיח' תופיק שאמי ז"ל למשרדי הממונה על המנהל בזמנו, הם התבקשו לוותר על חלקה של 18 דונם בגוש 11490 באדמות מנסורה תמורת החלקה הקיימת היום כבית קברות וכך עשו שיח' קופטאן חלבי ושיח' תופיק שאמי.

בית הקברות הקיים היום בדליה הוא משמש משנת 1952 כבית קברות לדרוזים בזכות ראש המועצה דאז קופטאן חלבי ושיח' תופיק שאמי זכרונם לברכה, בשנת 1970 אחרי פטירתו של שיח' קופטאן חלבי החליטה מליאת המועצה לבנות את קברו של שיח' קופטאן ז"ל.

מה שנכון לעשות עוד היום לסגור את בית הקברות הקיים במידי ולפתוח בכל מחיר את בית הקברות החדש על אותה חלקה שהקצה המנהל בזמנו אחרת החצרות של הבתים יהפכו לבתי קברות כמו שקורה היום מספר גדול של קברים בחצרות ובסביבה הקרובה מה שמעיק על חיי החברה ביום יום

 קבר שיח' קופטאן חלבי ז"לאמש 9-6-2014 ​בעקבות הצעת חוק שהגיש יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות ח"כ יואל רזבוזוב, להעברת סמכויות הקבורה האזרחית ממשרד הדתות למשרד הפנים, הוקמה ועדת מנכ"לים לנושא קבורה אזרחית, יוקצו 10% משטח כל בית עלמין חדש לקבורה אזרחית.

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות קיימה דיון בנושא קבורה אזרחית. ליאור שחר, מנהל אגף ובקרה במשרד הפנים דיווח לוועדה: "בעקבות הצעת החוק שהגיש ח"כ יואל רזבוזוב להעברת סמכויות הקבורה האזרחית ממשרד הדתות למשרד הפנים, הוקמה ועדת מנכ"לים שתפקידיה לבחון את הצעדים הנדרשים בנושא סמכויות משרדי הממשלה ולהקצות משאבים לצורך העניין. ועדת המנכ"לים התכנסה פעמיים ובישיבתה האחרונה ב2 ביוני קיבלה החלטה לפעול להשגת משאבים ולהקים צוות קבוע המורכב מנציגי משרדי הפנים, הדתות והאוצר כדי לפתור בעיות של חסמים.

בנוסף, רועננה החלטת המועצה הארצית והוחלט להעביר שינוי בתמ"א שעיקרו הקצאה של  10% בכל בית עלמין חדש לקבורה אזרחית, ואילו בבית עלמין ישן שמורחב ביותר מ-20 דונם, יוקצה 10% לטובת הקמת בית עלמין אזרחי. בתחילת ספטמבר צפויה ההחלטה להגיע להחלטת ממשלה".

מנקים את בית הקברות

יצחק ישי, מנהל אגף קבורה במשרד לשירותי דת, בירך על הקמת ועדת המנכלים והצביע על שלוש בעיות: סמכות, קרקעות ותקציבים ואמר כי בעזרת שיתוף פעולה ועדת המנכ"לים תמצא פתרונות לחסמים הללו. "בטווח הארוך המדינה צריכה להקצות יותר קרקעות לקבורה אזרחית כדי ליצור שלושה בתי עלמין אזוריים טובים".

יו"ר הוועדה ח"כ רזבוזוב, הודיע כי יקיים ישיבות נוספות בנושא עד שיושג פתרון. רזבוזוב ביקש מיפוי של כל בתי העלמין המיוחדים לקבורה אזרחית ואמר כי הוא מצפה מוועדת המנכ"לים לעשות עבודה מסודרת וכי הוא ידאג להבאת הכסף ממשרד האוצר. "יש ביקוש לקבורה אזרחית בעיקר במשפחות עולים אך לא רק שם. יש בישראל כ-300 אלף עולים חסרי דת רשומים שיזדקקו לקבורה אזרחית בסמוך לבני הזוג היהודים שלהם. המטרה שלנו שיוקמו בתי עלמין לקבורה אזרחית שיתנו פתרון לכל אלה שזקוקים לכך".

בתמונה: השיכים וחברי מועדון רוטרי שתפסו יוזמה בשנת 2007 ויצאו למבצע ניקיון לבית הקברות.

תגובות

3. הסטורייון לפני 10 שנים
למסר 2 שלום רב
2. מוחדון ומאמינים לפני 10 שנים
מי צריך מצבות בכלל,,הנשמה לא שם,,,!!!!
1. صاحبة رأي לפני 10 שנים
موقف

מומלצים