מה נפגע במשפחה בזמן סגר הקורונה ?

סקר מכון אדלר ליום המשפחה 2021, לכ-48% מהזוגות, הקורונה פגעה בזמן איכות המשותף של בני הזוג לכשליש מבני הזוג הקורונה פגעה ביחסי המין, כרבע מהסבים והסבתות מרגישים שנזנחו על ידי משפחתם.

13.02.2021 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מה נפגע במשפחה בזמן סגר הקורונה ?

 

65% מההורים ענו כי הרגישו שמסוגלים לעזור לילדיהם להתגבר על המשברים שנוצרו בעקבות הקורונה במידה בינונית ומטה.

הבשורות הטובות: אצל רוב ההורים (78%), שפוטרו או הוצאו לחל"ת, המסוגלות ההורית לא נפגעה או אפילו עלתה. מסוגלת הורית הינה, בין היתר, היכולת לספק את צרכיו ההתפתחותיים והפסיכולוגיים של הילד, בקרב רוב המשפחות (41%) היחסים בין האחים השתפרו מאז הקורונה.

"הסקר מלמד כי על המדינה להציע מענים רחבים וממוקדים להורים ומשפחות שרבות מהן עברו ממצב של חיים נורמטיביים למצב של חיים בסיכון", ליאן סלע, מנכ"לית מכון אדלר (ע"ר).

מנכ"לית מכון אדלר, ליאן סלע: "הסקר השנתי בנושא משפחה שעורך מכון אדלר הפועל כעמותה לשינו חברתי,  מהווה מדד חשוב על מצבה של המשפחה בישראל.

השנה, קצב השינויים המסחרר שפרץ לחיינו עם משבר הקורונה  הביאו את התא המשפחתי לעבור מטמורפוזה. השיגרה של כולנו נופצה לרסיסים, ולא כל הורה מצא תמיד את המשאבים האישיים הנחוצים להתמודדות הורית ואישית.

רבים נתקלו בקושי, ופנו לעזרה של המכון ושל מומחים מתחום המשפחה ויש גידול משמעותי בפניות להדרכה וטיפול דיגיטלי לאור המשבר.

הבית הפך למעוז המרכזי שלנו. אנחנו לא רגילים להיות מנותקים מהקהילה ומהמשפחה ומשפחות רבות חוו אובדנות שונים תוך כדי תקופה זו ועברו משברים נוספים על משבר הקורונה עצמו.

הסקר ממחיש בצורה הבולטת ביותר שעבודה רבה לפנינו, ועל המדינה להציע מענים רחבים וממוקדים להורים ומשפחות שרבות מהן עברו ממצב של חיים נורמטיביים – למצב של חיים בסיכון".

מכון אדלר מפרסם את תוצאות סקר מכון אדלר ליום המשפחה 2021.

תוצאות הסקר מצביעות על מצבה של המשפחה הישראלית, החווה טלטלות ושינויים רבים, בעקבות משבר הקורונה, שהינו משבר בריאותי קודם כל, אך גם משבר חברתי, כלכלי ועבור משפחות רבות גם משבר משפחתי-זוגי. השנה האחרונה גרמה לכולנו לשכוח ממה שהתרגלנו אליו ולהסתגל לחיים בצל הקורונה.

חיים של הסתגרות, בידוד, שיחות מרחוק ומחסור במגע ובחום שניתן לקבל רק מחיבוק פיזי. ספרים רבים יכתבו על ההשפעות החברתיות של משבר הקורונה.

ועד שאלה יכתבו, מכון אדלר מצביע על ההשפעות של הקורונה על המשפחה הישראלית כאן ועכשיו.

מתוצאות הסקר ניתן לראות, כי באופן די מפתיע, אצל 41% מהמשפחות היחסים בין האחים השתפרו מאז הקורונה. יחד עם זאת, 49% מהמשפחות טוענות כי המצב הרגשי של הילדים החמיר בעקבות הקורונה.

המשפחה מתפרקת?.

הסקר מראה כי הקורונה הגדילה את הרצון להתגרש בקרב משפחות מאשר הקטינה (14% אל מול 10% מהמשיבים), ייתכן וזה נובע מהקושי הכלכלי, כיוון שכ-30% מהמשפחות אמרו שהלחץ הכלכלי פגע ביחסים בבית.

לכ-48% מהזוגות, הקורונה פגעה בזמן האיכות המשותף של בני הזוג, ייתכן וזה מסביר את הנתון שלכשליש מבני הזוג הנשואים הקורונה פגעה ביחסי המין.

לא מתביישים לבקש עזרה: לכ-23% מהמשפחות הקורונה גרמה להיעזר יותר בגורמים חיצוניים בתחום ההורות והמשפחה, יותר מפי שלושה מאלה שהפחיתו את קבלת העזרה מהגורמים החיצוניים.

חזקים למרות הכל: אצל רוב ההורים (78%), שפוטרו או הוצאו לחל"ת, המסוגלות ההורית לא נפגעה או אפילו עלתה. מסוגלת הורית הינה, בין היתר, היכולת לספק את צרכיו ההתפתחותיים והפסיכולוגיים של הילד. 
הסוף לחוגים? .

כ-62% מההורים אמרו שהיעדר החוגים כעת הולך להשפיע במידה זו או אחרת על רישום ילדיהם לחוגים בתום המשבר. 
האמון נשבר:

הקורונה פגעה באמון בין הורים למורים – 34% מההורים אמרו כי חל שינוי לרעה באמון שהם מעניקים למערכת החינוך ולמורים של ילדיהם.

65% מההורים ענו כי הרגישו שמסוגלים לעזור לילדיהם להתגבר על המשברים שנוצרו בעקבות הקורונה במידה בינונית ומטה.

לא רק קנס כספי: 53% העידו שאי שמירה על כללי זהירות בהקשרי קורונה, של בן/בת הזוג עוררה מריבות במשפחה במידה זו או אחרת.

ומה קרה עם סבא וסבתא?

הגעגוע חזק מכל - 92% מהסבים והסבתות עצובים על כך שנוצר להם זמן פנוי בלי נכדים. כרבע מהסבים והסבתות מרגישים כי נזנחו ע"י משפחותיהם במידה מסויימת.

הסקר נערך ע"י חברת Ipanel, בקרב 500 מרואיינים, הורים לילדים עד גיל 18, וסבים וסבתות לנכדים, מתוך מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת הדוברת עברית בישראל.  ממצאי הסקר מצורפים בקובץ אקסל נפרד.

 

פורטל הכרמל

ליאן סלע צילום יובל חן

תגובות

מומלצים