מין הראוי שנדע לדבר מיניות

המיזם 'מין הראוי שנדע לדבר מיניות' הוקם על ידי זוהר ברונשטט בת 25 מירושלים, ופז עסור בן 26 מעפולה, שניהם סטודנטים לחינוך חברתי קהילתי והוראת אזרחות במכללת אורנים.

18.02.2021 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מין הראוי שנדע לדבר מיניות

 

השניים הלומדים בשנה השלישית הבינו שכבר בשנה הבאה יהיו מורים בכיתות תיכון והרגישו שאינם מצויידים כראוי בכלים נכונים להתמודדות עם שיח מיני בבית הספר, במיוחד לאור מיקרי האונס ואירועי האלימות כנגד נשים בשנים האחרונות.

השניים מסבירים כי למרות הניסיונות להכניס את נושא החינוך המיני לבתי הספר דרך שיעורי כישורי חיים, עולה מהשטח כי הנושא אינו מטופל כראוי. לעיתים הנושא מקבל התייחסות מיועצת בית ספר ולעיתים ממקורות חוץ.

זוהר: "אנו טוענים כי אחת הסיבות לפער זה נובע מכך שמורים ומחנכים אינם עוברים במהלך הכשרתם הדרכה העוסקת בחינוך למיניות בריאה. מחקרים, וכן מומחים בתחום, טוענים כי על מנת לצמצם את תופעת הפגיעות יש קודם לדעת ולדבר על הנושא בצורה הפוזיטיבית שלו. על מנת לעשות כך חייבים פרחי ההוראה לעבור בעצמם קורס העוסק במיניות בריאה והשפעותיה בשדה החינוכי. חוסר ההכשרה גורם לפערי ידע ולהנצחת הטאבו על שיח בנושא."

תחת ההנחיה של ד"ר אופיר שפר, מרצה בתחום החינוך חברתי קהילתי במכללת אורנים, חקרו השניים את המצב הקיים כיום במוסדות להכשרת מורים.

פז: "גילנו שאכן ברוב הגופים אין קורס הממוקד בחינוך למיניות בריאה, וגם כאשר יש, הוא קורס בחירה. ישנה התייחסות לנושא בקורסי מגדר והתפתחות ילדים, אך לא כנושא מרכזי, ולא כקורסים השמים את הדגש על שיח למיניות בריאה. בנוסף אספנו וקראנו מחקרים על הנעשה בארץ ובעולם. יש לציין שאין הרבה ספרות מחקרית בנושא, אך זו שקראנו, תמכה בטענות שלנו. לבסוף קיימנו ראיונות עם אנשי מקצוע החוקרים את התחום, מרצים, מנהלי עמותות, עובדים בשפ"י (שרות פסיכולוגי ייעוצי) ואנשי שטח העוסקים בנושא. בעזרת הידע שצברנו ביססנו את חזון המיזם, מטרותיו, ודרכי הפעולה."

זוהר: "החזון שלנו הוא  שינוי השיח על מיניות במערכת החינוך בישראל, במטרה לקדם והעלות את המודעות לנושא חינוך מיני בקרב מחנכים, באמצעות  הכנסת קורס על חינוך למיניות בריאה במסגרת ההכשרה לתעודת הוראה. אנחנו מקווים כי בשנת תשפ"ב (2021-2022) יכנס קורס חובה על מיניות בריאה לתעודת ההוראה בלפחות 10 מוסדות ובשנת  תשפ"ג (2022-2023) קורס על מיניות בריאה יכנס כקורס חובה בתעודות ההוראה בישראל."

ברונשטט ועסור בונים על שיתופי פעולה, הם נעזרים במומחים בתחום אשר חלקם כבר מעבירים קורסים בנושא, וחלקם אף קידמו או ניסו לקדם מהלכים דומים במערכת החינוך. פז: "אנשי מקצוע אלה יתרמו מהידע והניסיון שלהם, ואנו מקווים שגם העמותות המעבירות קורסים וסדנאות למורים, הורים ובני נוער בנושא מיניות בטוחה יצטרפו למיזם. ארגונים אלו הם בעלי ידע רב והשפעה בתחום. אנו רואים בהם שותפים לדרך גם ברמה הפרקטית כנותני שירות למקומות אשר יבקשו להכשיר את המרצים\פרחי הוראה על ידי מקור חיצוני".

זוהר: "הסטודנטים גם הם חלק בלתי נפרד מהפרויקט, שכן הוא נועד מלכתחילה עבורם, לפיכך הירתמות סטודנטים לטובת הפרויקט היא הכרחית. מכללות ומוסדות הכשרת המורים הינם מטרה אך גם שינוי. כל גוף אשר יירתם לפרויקט ויכניס את תוכן מיניות בריאה כחובה בהכשרת המורים אצלו יוכל לשמש כדוגמא וסיפור הצלחה".

עד עתה התפרסם המיזם בעיקר דרך המדיה החברתית, עמוד יעודי שהוקם למיזם מונה כיום כאלף עוקבים ('מין הראוי – שנדע לדבר מיניות'). המיזם כבר זכה לחשיפה והתעניינות מגורמים שונים העוסקים בתחום. 

 

פורטל הכרמל

זוהר ברונשטט ופז עסור סטודנטים באורנים אלבום פרטי

תגובות

מומלצים