רפורמת החינוך המיוחד מביאה תקציבים חדשים לבתי הספר

עד כה הועברו לבתי הספר כ- 110 מיליון ₪ כתקציב שקלי גמיש לשימוש המנהלים, 2,250 רכזי השתלבות, 91 מדריכי הכלה והשתלבות ולמעלה מ- 25,000 תומכי הוראה בבתי הספר, נוספו כ- 17,000 שעות הכלה, נבנו כ-560 כיתות חינוך מיוחד חדשות ו- 135 מרחבי הכלה

24.09.2019 מאת: פורטל הכרמל
רפורמת החינוך המיוחד מביאה תקציבים חדשים לבתי הספר

 

כ- 5,000 אנשי הוראה עברו פיתוח מקצועי בנושא הכלה והשתלבות

המשרד ימשיך להשלים את המהלך בכלל בתי הספר.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "המענים שיש לתת לילדי החינוך המיוחד עומדת בראש מעייננו. לאור זאת, התאמת מערכת החינוך להכלה ושילוב תלמידי החינוך המיוחד תעלה השנה קומה משמעותית. המטרה ברורה - לשפר באופן ניכר את סל השירותים הניתנים לתלמידי החינוך המיוחד, כך שכל תלמיד יקבל חליפה אישית המותאמת לצרכיו הייחודיים. במסגרת המהלך אנו נבנה השנה  מרחבי הכלה חדשים, נצייד את המנהלים במיליוני שקלים של תקציב גמיש, באלפי שעות הכלה ונמשיך להכשיר בַּיֵּתֶר שְׂאֵת את צוותי הוראה. נמשיך לחתוך לְלֹא לאות לשיפור תנאיהם ומעמדם של תלמידי החינוך המיוחד לטובתם ולטובת כלל תלמידי מערכת החינוך והחברה הישראלית".

במהלך שנת הלימודים הקרובה (תש"ף), ימשיך משרד החינוך להרחיב את המענים בתוך החינוך הרגיל לטובת תלמידים עם צרכים מיוחדים. לאור זאת, יקצה המשרד שורה של תקציבים שיכללו סל תקציב שקלי גמיש למנהל, מרחבי הכלה, רכזי השתלבות, שעות הכלה, תכניות פיתוח מקצועי בפסגות בנושא הכלה והשתלבות, מדריכי הכלה והשתלבות, ימי הדרכה בהכלה ובהשתלבות ותומכי הוראה.

הרחבת המענים נועדה להבטיח שתלמיד עם צרכים מיוחדים ששולב בחינוך הרגיל יוכל לקבל סל מגוון של מענים טיפוליים, ובכך להעניק לו הזדמנות אמתית להשתלב. בהתאם לזאת, מנהלי מוסדות החינוך יקבלו משאב גמיש, עמו יוכלו לרכוש שעות טיפול, לשלב שירותי פסיכולוג, לקיים סדנאות והרצאות לצוותי החינוך ,להעניק להורים הדרכות ולקדם פעילות שמעמיקה את ההכלה והשילוב. בנוסף, יוקצו בתוך בית הספר "חדרי מרחבים" בהם יוענקו לתלמידים עם הצרכים המיוחדים ולתלמידים מתקשים טיפולים רגשיים, חברתיים והוראה פרטנית. מורי בתי הספר יעברו הכשרות מקצועיות כדי לתת מענים מקצועיים בזמן אמת לתלמיד המשתלב  וכן ליווי מקצועי מטעם גורמים מומחים בתחום הרלוונטי למוגבלות  של התלמיד. בבתי הספר הרגילים גם יוסדר תפקידו של רכז ההשתלבות כדי לייצר בבית הספר עוגן וחיבור בין הצרכים של התלמידים המשולבים לשגרת בית הספר הרגיל.

בינוי כיתות חדשות בחינוך המיוחד:

  • עדה כה הוקצו משאבים לבינוי של כ-560 כיתות חינוך מיוחד חדשות בעלות כוללת של כ- 560 מיליון ₪.

מדובר בראשיתו של מהלך שתוקצב בכמיליארד שקלים לארבע שנים ובסיימו מתוכננות להצטרף למאגר הכיתות הקיימות בחינוך המיוחד כ- 1,000 כיתות לימוד חדשות.

מטרת המהלך היא להדביק את פער בינוי הכיתות עבור תלמידי החינוך המיוחד, לספק תשתית בינוי מותאמת ומתקדמת עבור הצרכים הייחודיים של התלמידים, ולהרחיב את היצע מסגרות הלימוד הקיימות, באופן שיצמצם באופן ניכר את מרחקי הנסיעה.

בינוי מרחב הכלה והשתלבות בחינוך הרגיל:

  • עד כה הוקמו על ידי המשרד  135 מרחבי הכלה והשתלבות חדשים. ב-4 השנים הקרובות יוקמו כ- 1,000- מרחבי הכלה, בקצב של כ-250 מרחבים בשנה, ובסכום של כ- 20 מיליון שקל בשנה.

הקמה של מרחבי ההכלה מסייעים בהשתלבות המיטבית של תלמידים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל. מרחבי ההכלה מתאפיינים בהיותם מקום רגוע ונעים, שמאפשר לתלמידים עם בעיות לימודיות - בעיות רגשיות, חברתיות או התנהגותיות -  להתמודד עם הקשיים באווירה מכילה ומחבקת.

אוטונומיה למנהלים וחליפת מעניים אישית:

  • עד כה הוקצו על ידי המשרד כ- 110 מיליון ₪ תקציב שיקלי גמיש לשימוש המנהלים, ונוספו כ- 17,000 שעות הכלה.

התקציבים הללו יאפשרו למנהלים ליזום ולתת מענה מותאם אישית לתלמידיהם, ובכלל זה: לפתח סביבות למידה חדשניות, ולרכוש ציוד, להעניק מענה אישי לתלמידים מתקשים (הכלה), לפתח יוזמות חינוכיות ולתת תגבורים לימודיים.

התמחות, הכשרה ופיתוח המקצועי:

  • עד כה עברו כ- 5,000 אנשי הוראה פיתוח מקצועי ייעודי בנושא הכלה והשתלבות.
  • מונו 2,250 רכזי השתלבות (מעל ל- 90% מצוות ההוראה הנדרש בבתי הספר היסודיים ומעל 65% בבתי הספר העל יסודיים).
  • שובצו 91 מדריכי הכלה והשתלבות ולמעלה מ- 25,000 תומכי הוראה בבתי הספר.
  • נפתחו קורסים רבים משולבים לעובדי הוראה מהחינוך המיוחד ועובדי הוראה מהחינוך הרגיל, קורסים להכשרת מורים המעריכים תפקודי למידה (מת"ל) וקורסים לרכזי השתלבות.

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים