אושרה הקמת מאגרי נפט הקונדנסט בחגית ומנסורה

המועצה לתכנון ובנייה אישרה את תמהיל הטיפול של הגז מהמאגרים לפי תכנית המתאר תמ"א 37- ח ,7 ק"מ בלבד מהחוף, והשאר יבנה בעמק חפר, חגית, מ.א.מגידו, יקנעם, דליית אל כרמל, בת שלמה, זיכרון  והסביבה.

08.12.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אושרה הקמת מאגרי נפט הקונדנסט בחגית ומנסורה

בחסות הגופים הירוקים, נורתה יריית הפתיחה, להרחבת התעשייה הפטרוכימית במדינת ישראל, תעשיית נפט הקונדנסט מהמאגרים.

הרשויות המקומיות קיבלו הודעה על קיום הדיון במחטף, רק 6 ימים לפני המועד שנקבע- דבר חריג ביותר.

רוב הדיון נסב על מיקום האחסון והטיפול של נפט הקונדנסט  שמופק יחד עם הגז הטבעי במתקני הקבלה:
עד כה הגז הטבעי שווק לציבור כגז נקי וידידותי לסביבה אשר יש בכוחו להוריד את זיהום האוויר במדינת ישראל, ורק אתמול, שנים לאחר שהחל קידום תמ"א 37-ח תכנית המתאר לבחירת מיקום מתקני הקבלה של הגז "הנקי" התקיים דיון בו החלו להיוודע, רשמית, ממדי הסיכון הגדולים של הקונדנסט- נפט נפיץ במיוחד המזהם פי 20 ויותר מנפט רגיל, אותו מייעד משרד התשתיות כחומר גלם לפיתוח התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה ובאשדוד, רובו מיועד לזיקוק ולרווחי ייצוא של חברות הגז ובתי הזיקוק.

בדיון הוחלט שבעמק חפר וב"חגית" יוקמו מכלי אחסון ל"גיבוי לשעת חירום"- כמויות קטנות יחסית ורוב החומר יוזרם לאחסון וזיקוק במפרץ חיפה.

אבל נציגי הרשויות והתושבים שנכחו בדיון-  התריעו שמכלים אלו עלולים להיות התחלה של פיתוח מרכז תעשייה פטרוכימי חדש גם בחלופות שנבחרו בעמק חפר ו"חגית" בנוסף למפרץ חיפה.

נציגי ארגון הגג של הארגונים הירוקים  "חיים וסביבה" ורשות הטבע והגנים יחד עם המשרד להגנת הסביבה, תמכו בהצעה של המועצה הארצית לעשות את רוב הטיפול של הגז בחלופה קרובה כ- 7 ק"מ מהחוף בלבד  ולאכסן את הקונדנסט ביבשה.

חלופה שמסכנת הן את החופים והן את האוכלוסייה.

תמיכת הגופים הירוקים- נתנה רוח גבית ליו"ר המועצה הארצית להתנגד נחרצות לפיתרון בים הרחוק המאפשר- להכניס רק גז טבעי ואילו את הקונדנסט- לייצא ישירות מהמאגרים בחלופה שהציעה נובל אנרג'י- במרחק כ- 120 ק"מ מהחוף:
ברוב של 16 מול 5 הצליח יו"ר המועצה הארצית לאשר את הקמת מכלי הקונסט ביבשה ולא בחלופה הימית:

יו"ר הועצה הארצית אביגדור יצחקי: "כל עוד אני יו"ר המועצה הארצית, לא יהיה קונדנסט בים. לא יעזור כלום!....כי זה דבר שאם יש לו איזשהו נזק, בשונה מהמקום שאנחנו שמים אותו- אחרי שבדקנו עם כל ארגוני הסביבה והגנת הסביבה".

שחר סולר, ראש אגף תכנון במשרד להגנת הסביבה: "במקרה של דליפה- איפה עדיף שתהיה דליפה- האם בים או ביבשה? עדיף דליפה אם תהיה- שתהיה ביבשה,  נוכל להכיל אותה יותר בקלות, נוכל לתפוס אותה,  נוכל לטהר את הקרקע. דליפה שתהיה בים- תגיע לחופים שלכם... בחוף כרמל ובאזור".

חנה קופרמן, יו"ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים  חשפה במהלך הדיון שמשרד הבריאות הוציא חוות דעת על ההשלכות הבריאותיות של הקונדנסט.

בנוסף ציינה שהפורום הוא הגוף היחיד במדינה אשר דרש רשמית מהמועצה הארצית את החלופה המרוחקת לטיפול מלא ליד המאגרים והגיש חוות דעת מקצועית בה נבחן אירוע של  דליפת קונדנסט באזור המאגרים.

חנה קופרמן: "הדוח הועבר למועצה הארצית ונבחן ע"י החוקר של תמ"א 37-ח. המדינה לא חלקה על המסקנות של הדוח שליד המאגרים הסיכון של זיהום החופים הוא הרבה יותר קטן, וגם של האוכלוסייה, המדינה ענתה באופן פורמאלי שהיא לא בחנה את התרחיש הזה כי אין לה סמכות: לפי חוק התכנון והבנייה המועצה הארצית יכולה לתכנן  רק בתוך שטח המים הטריטוריאליים".

חנה: "אני מבקשת להדגיש שבהחלטה הזו של המדינה, יש חוסר סבירות קיצוני, היות ולא נבחן הסיכון הבריאותי.
בספטמבר 2016, משרד הבריאות הוציא דוח חדש בנושא הקונדנסט, ושם הוא כותב באופן המפורש ביותר שחייבים לעשות סקר סיכונים למכלים, לחומר הספציפי הזה כי הוא חומר מאוד מסוכן.

כל התכניות שקשורות להכנסת הגז והקונדנסט למדינת ישראל נערכו ללא סקרי סיכונים למכלי הקונדנסט וההשפעה הבריאותית שלהם. אף ילד, לא במפרץ חיפה, ולא ביוקנעם ולא באשדוד ולא באשקלון, צריך לחלות בגלל הסיכון הגדול  של החומר הזה במדינת ישראל".

ראש  המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי: "הבענו בדיון את התנגדותנו הנחרצת להצבת מיכל החרום של הקונדנסט באזור "חגית", הדגשתי כי המיכל צריך להיות ממוקם בים ולא ביבשה ואין סיבה למקם אותו סמוך לאליקים , רמות מנשה, בת שלמה וכלל יישובי מ.א. מגידו ובאזור. הודעתי בסיום דברי, כי המועצה והתושבים ימשיכו להיאבק בכל הדרכים החוקיות והציבוריות למניעת הפיכת אזור אתר "חגית" לריכוז של מפעלים ואתרים העלולים להוות סכנה ממשית לחיי התושבים ולאיכות החיים של האזור כולו".

יש לציין שנציג משרד הבריאות שנכח בדיון לא העביר את חוות הדעת למועצה הארצית ולא הזכיר את ההמלצה לעשות סקרי סיכונים למכלי הקונדנסט.

בחוות הדעת המצ"ב של משרד הבריאות כתוב שהקונדנסט ממאגר "תמר" מגיע ישירות למתקני הקבלה של נובל אנרג'י באשדוד, לאחסון בשלושה מכלים קטנים לכאורה, אבל בסרטון ביוטיוב מודה ראש אגף אוויר במשרד להגנת הסביבה, ד"ר צור גלין, שהקונדנסט מ"תמר" מגיע לקצא"א אשקלון, דבר שמחזק את הטענות בדוח, "הקונדנסט שבתוך הגז"  שכמויות הקונדנסט שמופקות כבר היום ב"תמר" ובעתיד בלוויתן ומאגרים נוספים- הן כמויות הרבה יותר גדולות מהדיווח הרשמי של משרד התשתיות (אותו אימץ משרד הבריאות בחוות הדעת) וכי כבר היום אחסון הקונדנסט בדרום פוגע בבריאות ומסכן חיים של מאות אלפי אזרחים.

הכמויות האדירות מאוחסנות בקצא"א ללא ידיעת הציבור תחת חיסיון "בשם ביטחון המדינה"  וזה מה שצפוי במפרץ חיפה.

הועדה הארצית לתכנון ובניה

תגובות

1. ש. מנסור לפני 7 שנים
מדינה גזענית ומפלה

מומלצים