החקלאות הקרקעות והעסקים של הדרוזים מחוסלים בגלמה

משא ומתן שהתחיל ב2008 עוד לא הסתיים ובינתיים באדמות הדרוזים עוברת רכבת, קו הגז, כביש 6 ופרויקטים נוספים ובתמורה הדרוזים לא קבלו כלום, ממול באלרואי בונים שכונות, בפארק הייטק באדמות הדרוזים נמכר מפעל ב6.9 מליארד דולר, ושני הכפרים לא זוכים לש"ח אחד, לפרטים

22.03.2019 מאת: חסין חלבי
החקלאות הקרקעות והעסקים של הדרוזים מחוסלים בגלמה

 

האוכלוסיה הדרוזית בשני הכפרים דאלית אל כרמל ועוספיה מאז ומתמיד החזיקה בקרקעות מנסורה וג'למה, עבדה זרעה וכך התפרנסה במשך מאות שנים.

עם הקמת מדינת ישראל ב1948 המדינה גילתה שתושבים דרוזים משני הכפרים דליה עוספיה מחזיקים במעל ל-78 אלף דונם אדמה כולל האדמות במפער הקישון.

כיום, חלק מהאדמות הפכו פארק הייטק ביוקנעם שיושב על אדמות דרוזים שבדרך לא דרך עברו למדינה ומשם ליזמות פרטית, עד היום שני הכפרים רק נתנו אדמות ובתמורה לא נהנו מש"ח אחד הכנסות, אפילו הרשויות המקומיות לא זכו לקבל ארנונה בתמורה לשטחים שנלקחו, שלחלקם עד היום יש טאבו על האדמה מלפני קום המדינה. 

עד יום זה מחזיקים הרבה משפחות דרוזיות באדמות חקלאיות במפער הקישון המשמשות לניהול עסקים, רפתות ושטחי מרעה ובעיקר חקלאות.

עם התחלת התכנון על אדמות הדרוזים לצורך פרויקטים לאומיים, קם לו מאבק שהובילה וועדה ציבורית של הדרוזים, כדי להציל את האדמות שנשארו, דאז היו הפגנות ומאבק מתמשך שלקחו בו חלק גדול של אנשי ציבור מכל הקשת החברתית.

בשנת 2012 נחתם הסכם עם מנכ"ל חוצה ישראל ראובן לבון ז"ל ועוזי יצחקי מנכ"ל משרד התחבורה, בנוכחותו של שיח' מוופק טריף כעד להסכם, שבמקום יקימו מחלף ושאזור המסחר והעסקים ימשיך להתקיים ולא יפגע.

לפי הסכם זה, חוצה ישראל ומשרד התחבורה היו אמורים לתכנן את דרכי הגישה לקרקעות שנותרו מחוץ לפרויקטים הלאומיים, לצורך תנועת כלים חקלאיים ודרכי כניסה לאדמות ולעסקים של הדרוזים, בפועל זה לא מומש והדרכים נחסמו וחלקם יחסם בקרוב.

מדוע המדינה לא מכבדת את ההתחייבות בהסכם ולמה שיח' מוופק טריף שותק ולא דורש שיכבדו את חתימת ההסכם?.

היום המשרדים פועלים להסרת הרמזור בכביש 70 בצומת בית המעצר קישון, והכניסה למשתלת מנסור ולשטחים החקלאיים במקום, דבר שיגרום לחיסול מוחלט של כל האזור הדרומי, לא תתאפשר תנועה של כלים חקלאיים ולא יתנהלו במקום עסקים.

לפורטל הכרמל נודע שבעלי הקרקעות ומשתלת מנסור מעוספיה, הגישו בקשה למתן צוו מניעה בבית המשפט המחוזי מרכז, לעצור את הכוונה לחסימת הכניסה בצומת בית מעצר קישון.

בימים הקרובים יפתח קטע נוסף של כביש 6 מנהרות, שיחבר את הנוסעים מדרום צפונה עד שפרעם.

עד יום זה במפער הקישון נלקחו מהדרוזים מעל 1000 דונם ששייכים לבעלי קרקעות מכפרי הדרוזים בכרמל, בעלי הקרקעות בעוספיה טרם קבלו כל פיצוי עד היום, לעומת בעלי הקרקעות מדאלית אל כרמל שכבר קבלו פיצוי כספי או חלופה.

השאלה המתבקשת נוכח המצב שנוצר, איך יכול חקלאי שרוצה לעבד את אדמתו, לחצות מצד לצד עם כלים חקלאיים, ומה הפתרון שנותנים משרדי הממשלה?, עד היום זה היה לשלם לבעלי הקרקעות כסף והעיקר לפנות את האדמות.

בעלי הקרקעות הבהירו לפורטל הכרמל, שהם עוסקים בעיבוד הקרקע ולא צריכים כסף, הם דורשים להמשיך לעבד את האדמה ובעיקר שתהיה להם גישה נוחה לשטחים שלהם, ולא לעשות הכל כדי לגרום להם לעזוב.

ככל הנראה, בשטח מתארגן לו מאבק חדש ע"י בעלי הקרקעות, נמשיך לעקוב.


קישורים לכתבות בעניין

נחשף סיכום הקרקעות עם השיח' מוופק טריף

מנכ"ל בא מנכ"ל הולך והמחלוקת נשארת

מסמך העקרונות המשופר נמסר ללשכת רה"מ

באתר ניתן למצוא את כל החומרים והכתבות בעניין אדמות הדרוזים במפער הקישון מנסורה גלמה

סרטון ארכיון משנת 2012, במפער הקישון.

 

מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר במפער הקישון.wmv

תגובות

6. מדליה לפני 5 שנים
איפה רפיק חלבי
5. דרוזי לפני 5 שנים
אין לקחת צריך גם לתת
4. ضيعه ضايعه לפני 5 שנים
ضايعين
3. בעל קרקע לפני 5 שנים
אני כבר מיואש ממה שקרה
2. מן הישוב לפני 5 שנים
ניצול ונישול
1. עדואן לפני 5 שנים
מפגרים תמשיכו להצביע ליכוד

מומלצים