איך להתמודד עם הסגר כשהזוגיות במשבר?

המדינה נכנסת לסיבוב שני של סגר כללי לתקופה של שלושה שבועות, שעלולה להימשך לזמן בלתי ידוע.

23.09.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
איך להתמודד עם הסגר כשהזוגיות במשבר?

צילום pixabay

 

 

 זוגיות במשבר, עלולה להגיע למקומות קשים, אם היא לא תקבל מענה משני בני הזוג, כשהסגר ייכנס לתוקפו. זכורה לכולנו תקופת הסגר הראשונה, שבין השאר העלתה את רמת המצוקה הנפשית אצל רוב אוכלוסיית המדינה.

הניסיון הראה, כי ייעוץ זוגי יכול לסייע לבני זוג שהיחסים שלהם נמצאים במשבר, להתארגן לתקופה קצובה בזמן. ההתארגנות יכולה בין השאר לתת מענה לצרכים של הילדים, לאתגרים הכלכליים שמשק הבית נקלעו אליו כתוצאה ממשבר הקורונה ולהתמודדות עם אובדן החירות האישית להסתובב במרחב הציבורי לצורך סידורים, לצרכי ספורט ולצרכי הנאה.

מה הן הסכנות לזוגיות במשבר במהלך הסגר?

חשוב לי לציין, כי כל זוג מגיע לסגר עם בעיות שונות ועם עוצמת משבר שונה. יחד עם זאת, למדתי מזוגות במהלך יעוץ זוגי כי ישנם כמה מכנים משותפים לרובם. אחד גורמי הלחץ והמצוקה הם חוסר יכולת לשתף בתחושות וברגשות. זאת, מאחר שבני זוג תופסים את עצמם בין השאר כחברים הטובים ביותר. כשהזוגיות נמצאת במהלך בו האמון נשבר, היחסים טעונים ואין יכולת לשתף, גם הכתף של בן או בת הזוג איננה קיימת לכן התחושה היא שאין על מי להישען.

מצוקה נוספת היא חוויה של הילדים שההורים לא מתפקדים תחת הלחץ של הסגר ולמעשה אינם פנויים לראות ולספק את הצרכים שלהם. למה הכונה? בזמנים רגילים, ההורים יכולים לתמרן את המשבר הזוגי בדרכים שונות על ידי לקיחת הילדים לחוגים, או יציאה עם חברים וכל פעילות המפחיתה את המפגש הטעון ביניהם בנוכחות הילדים. במהלך הסגר לא מאפשרים את נתיבי הבריחה הללו. לכן, הילדים חשופים למשבר בין ההורים ומוצאים את עצמם לרוב בתחושה שההורים לא פנויים אליהם.

איך להתארגן לסגר, גם כשכמעט לא מדברים?

אחת הסכנות לכל מערכת יחסים היא שתיקה. רבים נוטים להדביק את המונח "קשיים בתקשורת" לקשים ביחסים. הניסיון שלי בעזרה לזוגות שהיו במשבר במהלך הסגר הראשון הראה, שהכלי היעיל ביותר הוא לדבר, בכל דרך שנוחה להם. דיבור יכול להתבצע גם באמצעות ווצאפ, כל עוד יש מענה מהיר לפתרון כל בעיה שנצרת בבית.

משפחה הנמצאת בסגר, מעצם הנוכחות של כל בני הבית רוב היממה ביחד, מייצרת מצבי לחץ, תחרות על תשומת הלב, ניסיונות להפיג את השיעמום וניסיונות לשמור על הקשרים החברתיים. בני זוג, גם כשהיחסים נמצאים במשבר עמוק, יכולים לתאם עמדות סביב ההורות, כך שהילדים ייפגעו מעט ככל שניתן. במילים אחרות, למרות הקושי, הסכימו על ערוצי תקשורת. בנוסף, להסכים תוך כמה זמן לתת תשובה.

חשוב לשמור על יחידה הורית מאוחדת ומתפקדת מול הילדים, כך שהיחסים שלכם ההורים, לא יגלשו לתוך עולמם. על כל בקשה של אחד מהילדים, אפשר לענות "אבדוק עם אמא/אבא ונחזיר לך תשובה. באמירות לילדים, חשוב להשתמש במשפטים עם מסר משותף. למשל, "חשבנו על הבקשה שלך, החלטנו ביחד שתוכל להשתמש במחשב שעתיים ביממה." זו דרך לאפשר לילדים להרגיש מוגנים, שההורים קשובים לצרכיהם ושההורים מנהלים את המשבר של הסגר הנוכחי.

האם הסגר הוא זמן מתאים לעבוד על הזוגיות?

תמיד טוב לעבוד על הזוגיות, גם במהלך משבר אישי ולאומי. הרבה פעמים, התחושה היא שהיחסים כל כך קשים ואז מאבדים תקווה שניתן יהיה אי פעם לשקם אותם. בתוך משבר, קשה לראות אופק של תקווה ועוד יותר קשה לחשוב על פתרונות.

הסגר הקודם, הראה שהיו זוגות שההכרח להישאר ביחד בבית, הצריך אותם להתחיל לתקשר ואז נפתח פתח קטן במנהרה, שהכניס קרן דקה של אור. פתאום אפשר היה לשתות קפה ביחד במטבח, אחרי שהילדים הלכו לישון ולהתנחם ביחד מהשקט שסוף סוף שורר לרגע בבית.

הסגר מעצים את הקשיים של המשבר הזוגי ועלול להוביל אחד מבני הזוג לנקוט בצעדים כמו לעזוב את הבית, כשזו לא החלטה משותפת. לכן, דווקא במהלך הסגר, חשוב לדבר כמה שיותר, לנסות לפתור כל בעיה חדשה שמתעוררת ביחסים ביניכם ולשקול פניה לקבלת עזרה מקצועית, אם אתם לא מצליחים להתמודד עם הימים הקשים של הסגר. בקשת עזרה לרוב נותנת הקלה מיידית מעצם הבקשה והיא יכולה לעזור להתמודד עם המצוקות האישיות ועם המצוקות של הילדים.

 

רני יקיר, מטפל משפחתי וזוגי מוסמך 050-2461341- https://www.raniyakir.co.il/

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים