איך מאבחנים OCD?

כ-3% מבני האדם בעולם סובלים מ-OCD, קרי, הפרעה טורדנית כפייתית (obsessive compulsive disorder) באופן כזה או אחר, בצורה קלה או בצורה חמורה.

15.07.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
איך מאבחנים OCD?

CANVA.COM

 

OCD הינה הפרעה שבכל דרגות חומרתה משתלטת על החיים ומעיבה עליהם ע"י  מחשבות טורדניות לא רצוניות המביאות את הלוקה בה לפתח חרדה מסוימת ולסגל התנהגויות לא רצוניות על מנת כביכול להרגיע את החרדה המלווה למחשבות אלה. התנהגויות אלה לרוב מתאפיינות בטקסיות מסוימת ו/או חזרה על פעולות מסוימות מספר פעמים ללא שליטה, אך יחד עם זאת במודעות מלאה למעשה, כגון: סיבוב מפתח הדלת כמה פעמים רצוף גם אם הדלת כבר נעולה, הדלקה וכיבוי של מתג החשמל מספר פעמים, הליכה בתוך מרצפות המדרכה (רק על הקווים), ארגון חפצים בסדר מסוים מוקפד מאוד ללא גמישות ועוד שלל טקסים ודפוסים שאין בהם מן הרציונל, אלא רק תחושה של השגת שליטה בסיטואציה אף על פי שהתחושה הזאת שקרית.

השפעת אירועי החיים של OCD

הפרעה טורדנית כפייתית עשויה להתפרץ בכל גיל ובכל שלב בחיים בו הלוקה בה מנסה להשיג שליטה על מצבים בהם אין לו בהם שליטה והיא לרוב מהווה ביטוי למצוקה נפשית כלשהי שמאוד קשה לפתוח אותה ולהתמודד עמה. לעיתים, עתות משבר ו/או תקופות מתוחות יותר במהלך החיים עשויות להגביר הפרעה זו עד כדי הגבלה רחבה ביותר על אורח החיים. כך למשל עם פרוץ מגפת הקורונה, רבים מהלוקים ב-OCD מצאו את עצמם עסוקים ביתר שאת בענייני היגיינה אישית וסביבתית עד כדי איבוד עניין בכל דבר אחר בחייהם.

אבחון OCD

OCD הינה תופעה שקל יחסית לאבחן אותה, אם כי רצוי לעשות זאת ע"י איש מקצוע. סימניה העיקריים של ההפרעה הטורדנית כפייתית הם:

  • מחשבות חוזרות המעוררות חרדה וסותרות לחלוטין לאמונות ולמחשבות שאדם מכיר ורגיל אליהן.
  • חזרה בלתי נשלטת על טקסים ו/או פעולות מסוימות אף על פי שקיימת הבנה כי הם מיותרים לחלוטין או ברי שינוי.
  • סדר כפייתי של חפצים וחרדה איומה במקרה של שינוי אוי ליקוי בסדר זה.
  • חרדה איומה ממחלות וזיהומים.
  • אגירה של חפצים ללא תכלית.
  • התנהלות על פי סדר מסוים ללא יכולת לסטות ממנו
  • צורך בלתי נשלט לספור דברים או לתעדף מספר מסוים של חפצים (זוגי, אי זוגי וכו').
  • הקפדה על מסלול הליכה או נסיעה מסוים באופן אדוק וכל סטיה מן המסלול מלווה באי נוחות ו/או בפעולה מפצה כלשהי שאין לה בהכרח שום קשר לסיטואציה.
  • ועוד.

ישנם אנשים הלוקים ב-OCD אך מראים רק חלק מן התסמינים הללו ובחלק מן המקרים הופעתם לא תשפיע כהוא זה על אורח החיים, אך במקרים בהם החיים מתחילים להיפגע מכך חשוב לאבחן ולטפל בכך.

טיפול ב-OCD

 טיפול ב-OCD יכול להיעשות בכמה מישורים הן פסיכולוגיים והן תרופתיים, בהתאם לחומרת המצב. אחת משיטות הטיפול היעילות כנגד OCD היא טיפול התנהגותי-קוגניטבי (CBT), המשלב זיהוי מחשבות טורדניות אלה, ניטרולן וניטרול השפעתן על חיי היום יום וסיגול דפוס התנהגות שאכן תואם את הסיטואציות השונות בחיים ולא מנוהל ע"י חרדות בלתי נשלטות. הטיפול נעשה הן במישור הפסיכולוגי והן במישור המעשי ונחשב לאחד הטיפולים היעילים והמהירים יותר כנגד OCD.

 

תגובות

מומלצים