הדרכת בטיחות בעבודה - מדוע חשוב לקיים הדרכות לעובדים?

בכוחן של הדרכות בטיחות בעבודה לצמצם באופן משמעותי תאונות במקום העבודה ולכן ישנה חשיבות עליונה לקיים אותן באופן שוטף וקבוע.

12.03.2021 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הדרכת בטיחות בעבודה - מדוע חשוב לקיים הדרכות לעובדים?

 

על המעסיק מוטלת האחריות לקיים אותן ועל העובדים מוטלת האחריות לקחת חלק פעיל בהדרכות, לעקוב אחר ההוראות, וליישם אותן בצורה נכונה ברגע האמת. רק כך מקום העבודה יהפוך לסביבת עבודה בטוחה ונעימה יותר.

הדרכת בטיחות לעובדים כוללת הצגת תאונות עבודה שהתרחשו בעבר באופן שיאפשר למידה ורכישת ניסיון – כיצד הן התרחשו, כיצד ניתן למנוע אותן, איזו התנהגות נדרשה וכו', זיהוי מקומות בעייתיים בהם עלולה להיות קיימת סכנה והדרכת העובדים להתנהגות בטוחה בעת השהייה בהם. ישנם סוגים שונים של הדרכות בטיחות כאשר חלקן מתאימות לכלל העובדים וחלקן מתאימות לעובדים ספציפיים.

 

הדרכת בטיחות כללית

 

הדרכת בטיחות זו כוללת את כל מה שאסור ומותר לעשות במשרדי החברה/מפעל תוך פירוט רב של הכללים הנדרשים לשמירה על הבטיחות, כגון: שמירת ציוד בגובה, מניעת מפילות/החלקות, הצבת חוטי חשמל וכו'. ההדרכה הינה פרונטלית ומועברת לכלל העובדים פעם בשנה ולבצע הדרכה אישית לכל עובד חדש במהלך השנה.

 

הדרכת בטיחות אש

 

הדרכת בטיחות אש מחויבת בחוק ובלעדיה לא ניתן לקבל רישיון לעסק. הדרכה זו כוללת הרצאה פרונטלית ותרגול מעשי של פינוי למקום בטוח. במקומות עבודה הכוללים 50 עובדים ומעלה חלה חובה לקיים הדרכה להתנהגות נכונה בזמן דליקה אחת לשנה. כמו כן חלה על המעסיק החובה למנות מקרב העובדים נאמן בטיחות אש אשר יעזור במקרה של דליקה בפינוי כלל העובדים למקום בטוח לשהייה.

 

הדרכת עזרה ראשונה

 

הדרכת עזרה ראשונה במקום עבודה מסייעת בהצלת חיים. כל מקום עבודה מחויב על פי תקנות הבטיחות בעבודה להיות מצויד בערכת עזרה ראשונה וערכת החייאה הנגישים לעובדים. התקנות קובעות כי יש להצטייד בערכת החייאה אחת על כל 25 עובדים. כאשר עובד נפצע יש להשתמש בציוד הרפואי ולהעניק לו עזרה ראשונה עד להגעתם של צוותי הצלה מקצועיים. לא קיימת חובה לקיים הדרכת עזרה ראשונה לכלל העובדים, אך מומלץ לעשות זאת על מנת להיות בצד הבטוח.

 

הדרכת בטיחות בתעבורה

 

הדרכת בטיחות בתעבורה מבצעים פעם בשנה לנהגים, סוכנים ועובדים אשר נמצאים על הכבישים שעות רבות במשך היום במסגרת העבודה. ההדרכה כוללת הסברים לנהיגה נכונה בתנאים של מזג אוויר קשה וקיצוני, מניעת תאונות וריענון של חוקי התנועה והנהיגה. ההדרכה מתבצעת על ידי נאמן הבטיחות בתעבורה מטעם משרד ממונה הבטיחות הארצי.

 

הדרכת בטיחות בעבודת שטח

 

הדרכת בטיחות בעבודת שטח מתאימה למקומות עבודה בהם העובדים נמצאים שעות רבות בשטח לדוגמא: סוכנים, טכנאים, נהגים, נותני שירות וכו'. עובדים אלו יקבלו הסברים והנחיות לשהייה ממושכת בשמש ויצוידו בכובעים, מדי עבודה נוחים ומותאמים, תכשירי הגנה מהשמש וכו'.

 

הדרכת התנהגות בעת אזעקה

הדרכה זו אינה מחויבת בחוק, אך מומלץ מאד לקיימה על מנת להשרות תחושה של רוגע וביטחון בקרב העובדים. ההדרכה כוללת הסברים ולמידת התנהגות נכונה בעת אזעקה במקום העבודה ובדרכים ותרגול מעשי של התפנות מהירה ובטוחה למקום מוגן.

 

לסיכום, ישנן מגוון סוגים של הדרכות עובדים כאשר חלקן מחויבות על פי חוק וחלקן בגדר רשות ונתונות בסופו של דבר להחלטתו של המעסיק. מוטב שכל מעסיק יגלה אחריות מוסרית ויתאים על פי סביבת העבודה את ההדרכות הנדרשות בין אם הן בגדר חובה ובין אם לא. הקפדה על מתן הדרכות הבטיחות תהפוך את מקום העבודה לבטוח ונעים יותר עבור כולם.

 

תגובות

מומלצים