מדוע לא כדאי למשוך את קרן ההשתלמות כשהיא נזילה?

אם תכננתם למשוך את קרן ההשתלמות שלכם בקרוב, כדאי שתדעו שאתם עלולים להפסיד הטבות ולהפסיק ליהנות מהיתרונות הרבים שלה. הנה הסיבות שיגרמו לכם לחשוב פעמיים לפני שתמשכו את החיסכון שלכם

17.07.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מדוע לא כדאי למשוך את קרן ההשתלמות כשהיא נזילה?

שאטרסטוק

 

דסי ניר

קרן ההשתלמות היא אחד מאפיקי החיסכון הפופולריים ביותר בישראל. היא ידועה כהטבה משתלמת במיוחד שמעסיקים נותנים לעובדים שלהם וכאפיק חיסכון אטרקטיבי לעצמאים. אולי גם אתם מחכים כבר ליום שבו קרן ההשתלמות שלכם תהפוך נזילה ותוכלו להשתמש בכספים שחסכתם לכל מטרה. רבים מאיתנו חושבים על קרן ההשתלמות כעל מתנה נעימה שנוכל להתפנק איתה: לממן חופשה מפנקת, לשפץ את הבית, להחליף את הרכב או לפרוע איתה חלק מהמשכנתא. אך לאור העובדה שקרן השתלמות היא אפיק חיסכון משתלם במיוחד, כדאי לחשוב פעמיים לפני שמושכים את הכסף, בעיקר אם לא ממש חייבים. אז למה לא כדאי למשוך את קרן ההשתלמות? הנה הסיבות

ממשיכים לצבור תשואה ומצמיחים את החיסכון

כספי החיסכון בקרן ההשתלמות מושקעים בשוק ההון בהתאם למסלול ההשקעות שבחרנו כדי להשיג כמה שיותר תשואה שתעזור לנו להצמיח את החיסכון. לאורך השנים, ניתן ליהנות מאפקט הריבית דריבית. המשמעות היא שהריבית בחשבון נצברת במהלך השנים גם על הסכום המקורי וגם על התשואה שהחיסכון מניב. אפקט הריבית דריבית למעשה עוזר לנו להגדיל את החיסכון באופן משמעותי ככל שנחסוך לתקופה ארוכה יותר. בנוסף, בהסתכלות היסטורית ארוכת טווח, אפשר ללמוד ששוק ההון נוטה לעלות לאורך זמן ומחקרים נוספים אף מלמדים שהסיכוי להפסד יורד בצורה משמעותית ככל שתקופת ההשקעה מתארכת.

נהנים מפטור ממס רווחי הון שגדל יחד עם הוותק בקרן

כפי שהתשואה בקרן ההשתלמות שלנו צפויה לגדול לאורך השנים, כך גם הפטור ממס שנוכל לקבל על הרווחים ילך ויגדל. מס רווחי הון עומד על 25% מהרווחים שצברנו בחיסכון, אך החיסכון בקרן ההשתלמות פטור מתשלום המס על רווחים שהושגו כתוצאה מהפקדות שנעשו עד לתקרת ההפקדות המותרת. ככל שנחסוך לאורך יותר שנים, ההטבה תהפוך משמעותית יותר. מדהים לא?

מגדילים את החיסכון לפנסיה

נכון שבמקור קרן השתלמות נועדה למימון השתלמויות מקצועיות לעובדים, אך בינינו, רובנו לא באמת משתמשים בה למטרה זו. במקום להסתכל על קרן ההשתלמות כעל חיסכון לטווח בינוני המיועד למטרות שונות, אפשר לראות בה תוספת חשובה לחיסכון שלנו בפרישה. המשך החיסכון בקרן ההשתלמות לאורך שנים ארוכות יאפשר לנו למנף את היתרונות העצומים בקרן ולצבור כרית חיסכון משמעותית שתגדיל את החיסכון שישרת אותנו לאחר הפרישה.

שומרים על הוותק בקרן

כדי למשוך קרן השתלמות מבלי לשלם מס צריך להמתין עד שהקרן הופכת נזילה בתום 6 שנות חיסכון, או לאחר 3 שנים אם עברתם את גיל הפרישה. מרגע משיכת הכספים מקרן ההשתלמות מאבדים את הוותק והספירה מתחילה מחדש עבור ההפקדות החדשות. אם נבחר שלא למשוך את הכספים מהקרן, נוכל ליהנות מנזילות מלאה של הכספים שצברנו וגם של ההפקדות החדשות. כך נמשיך ליהנות מקרן השתלמות נזילה ובמקביל נמשיך להפקיד וליהנות מהגדלת החיסכון ומהתשואות שתניב קרן ההשתלמות.  

עצמאים נהנים מהטבות מס

במקרה של עובדים שכירים ההטבה בקרן השתלמות ברורה. קרן השתלמות ניתנת כהטבה מטעם המעסיק ומרבית ההפקדה לחיסכון נעשית על חשבון המעסיק.

עצמאים יכולים לפתוח לעצמם קרן השתלמות אך הם אלה שגם צריכים להפקיד לעצמם את הכסף בקרן. גם עצמאים וגם שכירים נהנים מפטור ממס רווחי הון על קרנות השתלמות בהפקדות עד התקרה. כדי לעודד עצמאים להפקיד לקרן השתלמות ניתנה להם הטבה משמעותית נוספת: ההפקדה לקרן השתלמות מוכרת כהוצאה לצרכי מס עד לשיעור של 4.5% מההכנסה השנתית שלהם ועד לסכום של 11,925 ש״ח בשנה. גם חוסכים וגם יכולים להפחית את סכום ההכנסה החייבת במס.

ככל שנשאיר את הכספים בקרן ההשתלמות לזמן ארוך יותר, כך ההטבות שהיא תגלם בתוכה יוכלו לגדול ולהפוך משמעותיות יותר. אם השתכנעתם שכדאי לשמור על קרן ההשתלמות לזמן ארוך יותר אך בכל זאת צריכים את הכסף עכשיו, בדקו אפשרות לקבל הלוואה על חשבון החיסכון בקרן שניתנת פעמים רבות בתנאים אטרקטיביים ביחס לחלופות אחרות. כך תוכלו להמשיך ליהנות מהיתרונות הייחודיים של קרן ההשתלמות וגם להשתמש בכסף כעת לצרכים שלכם.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

 

תגובות

מומלצים