לדברים שנאמרו עם אישור תוכנית הדרוזים

הממשלה אישרה את תכנית החומש לפיתוח היישובים הדרוזים והצ'רקסים בהיקף של 2 מיליארד ₪ לשנים 2015-2019 ראש הממשלה בנימין נתניהו "אנחנו נותנים סיוע חזק וצריך לדאוג שהסיוע הזה יהיה אפקטיבי ויעזור לרשויות לעזור לתושבים בצורה רצינית לקדם אותם בכל דרך שאפשר כדי לעזור."

07.06.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לדברים שנאמרו עם אישור תוכנית הדרוזים

אנחנו מחויבים לזה. אתם משקפים ציבור שנלחם ומקריב למען מדינת ישראל. אני חושב שזו לא רק החובה אלא הזכות שלנו להקצות משאבים ממשלתיים כדי לעזור לציבור הזה  ובייחוד לצעירים, כדי שיהיה להם עתיד טוב ביישובים ובארץ הזאת. בביקורים שלי בכפרים, במפגש שהיה לנו בשנה האחרונה עם ראשי היישובים, התרשמתי מהפער שנוצר והיינו צריכים לסגור אותו. אני מחויב לציבור הדרוזי ביותר מדרך אחת. אני מחויב גם לשלבו בחברה הישראלית, גם לסגור את הפערים, גם לאפשר לצעירים שמגנים על המדינה שלנו עתיד במדינה שלנו, ואני מחויב לציבור הדרוזי בכלל".
שר האוצר משה כחלון:

"אני שמח כי ההנהגה הדרוזית וראשי המועצות של הישובים הדרוזים והצ'רקסים גילו פתיחות רבה והבנה במתווה המוצע. שוחחתי עם בכירי ההנהגה של הדרוזים והצ'רקסים וציינתי בפניהם כי אלו לא יהיו הבטחות סרק, לממשלת ישראל יש את מלוא הכוונה לשאת בעלויות התכנית ולבצעה עד סופה. כ- מאתיים מיליון ש"ח יעברו כבר במהלך השנה הנוכחית. ועוד כ-2 מיליארד ש"ח יתוקצבו בפריסה עד 2019. אנו נקים גוף מיוחד שמטרתו לעקוב אחר יישום החלטת ממשלה זו."
השרה גילה גמליאל:

"העברת תקציבים לחינוך, תעסוקה ותשתיות למגזר הם צעד מתבקש אשר ממחיש את ברית הדמים בנינו. בימים אלו המשרד בראשותי מתכנן מהלכים נוספים לטובת אוכלוסייה זו במקביל לשאר קבוצות המיעוטים בישראל. מהלכים אלו יסייעו מבחינה כלכלית לאותן קבוצות ויובילו להשתלבותן בחברה הישראלית".
סגן השר איוב קרא:

"זה צורך לאומי וחברתי ממדרגה ראשונה. אני חושב שנעשתה פה עבודה גדולה מאוד ואני שמח שנצא היום לדרך חדשה, לבשורה חדשה".

ראש הממשלה

יו"ר פורום ראשי הרשויות הדרוזים והצ'רקסים ג'אבר חאמד: "אני רוצה להגיד בשם כל הרשויות שזו החלטת ממשלה תקדימית. שילוב הידיים הזה, הביחד הזה, הוא סוד ההצלחה להביא לתוצאות ממשיות ומעשיות".

התוכנית כוללת פעולות לפיתוח היישובים ולצמצום פערים בתחומי החינוך, התעסוקה ותשתיות, קידום תוכניות מתאר וסבסוד קרקע לחיילים משוחררים  עד לגובה של 90%.

הממשלה אישרה היום את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו שגובשה עם שר האוצר משה כחלון לתוכנית החומש לפיתוח היישובים הדרוזים והצ'רקסים בהיקף של כ- 2 מיליארד שקלים לשנים 2015-2019. מדובר בתוכנית רב שנתית שגובשה בממשלה הקודמת. יחד עם חלקה הראשון של התוכנית שאושר לפני הבחירות מדובר בתקציב כולל של כ- 2.2 מיליארד שקלים, פי 3 מהתוכנית הרב שנתית ל-2011-2014 שמסתיימת כעת שתקציבה היה על סך 680 מיליון שקלים.

האוכלוסייה הדרוזית והצ'רקסית בישראל מונה כ-140,000 אזרחים. היישובים הנכללים בתוכנית הינם: אבו סנאן, בית ג'ן, ג'וליס, דאלית אל-כרמל, חורפיש, יאנוח-ג'ת, ירכא, כסרא-סמיע, כפר כמא, מגאר, סאג'ור, עין אל-אסד, עספיא, פקיעין, ראמה, ריחאנייה.
התוכנית אשר גובשה בשנה האחרונה על ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה היוצא, הראל לוקר הינה בין-משרדית וכוללת פעולות בתחומיהם של משרדי ראש הממשלה, האוצר, החינוך, הכלכלה, הבינוי, התחבורה, התשתיות, התיירות, הרווחה, הפנים, ביטחון הפנים, הבריאות, התרבות והספורט, החקלאות ופיתוח הנגב והגליל.

במסגרת התכנית שאושרה, תשקיע הממשלה משאבים ייחודיים ביישובים הדרוזים והצ'רקסים, בין היתר לטובת הנושאים הבאים:
חינוך – השקעה בהיקף של 350 מלש"ח לטובת תגבור פעולות חינוך פורמלי ובלתי פורמלי החל מהחינוך היסודי, ועד החינוך העל יסודי, לרבות הנגשת השכלה גבוהה והשכלת מבוגרים. כמו כן יושקעו משאבים לטובת שיפור תשתיות במבני חינוך ובניית כיתות וגני ילדים.

רווחה וקהילה – השקעה בסכום כולל של למעלה מ- 270 מלש"ח לטובת תגבור שירותים ותשתיות בתחום הרווחה, הפעלת תכניות לנוער, עיר ללא אלימות ופעילות תרבות וספורט, ותחנות בריאות.

תחום התעסוקה – השקעה בהיקף של כ- 220 מלש"ח לטובת פיתוח אזורי תעשיה, סיוע לעסקים קטנים ובינוניים, מרכזי הכוון תעסוקתי והכשרה.

תחום התיירות – כ- 60 מלש"ח לטובת פיתוח תשתיות תיירות ציבורית ומיתוג.

תקציבי תכנון, פיתוח ומבני ציבור – למעלה מ- 700 מלש"ח לטובת השקעה בתכניות מתאר ותכניות מפורטות שיאפשרו פיתוח עתידי של היישובים, השקעה במבני ציבור ותשתיות ציבוריות כולל פיתוח בשכונות הוותיקות, והשקעה במבני דת, בתי תפילה, בתי קברות ומקומות קדושים.

תחבורה – השקעה של 175 מלש"ח לשיפור תשתיות התחבורה (כולל הסדרת צמתים, מעגלי תנועה ותאורה).
הממשלה החליטה לאשר העלאת שיעור הסבסוד לפיתוח מגרשים לחיילים משוחררים מ-75% ל-90% מעלויות הפיתוח בהמשך לסיכום מיולי האחרון בין משרד האוצר, משרד הבינוי ורשות מקרקעי ישראל.

כמו כן, יוקצו כ-200 מיליון שקלים כבר בשנת 2015 לתגבור הרשויות המקומיות.

ההחלטה שאושרה על ידי הממשלה תסייע להמשך הפיתוח של היישובים הדרוזים והצ'רקסים וזאת בהמשך להישגים של התכנית הרב שנתית לשנים 2011 – 2014, שעומדת לקראת סיום. הישגי התוכנית הרב שנתית הקודמת, באו לידי ביטוי בתחומים שונים ובהם היקף גבוה של הזכאות לבגרות ביישובים אלו, צמצום פערים בשיעורי התעסוקה וההכנסה, תחבורה ציבורית ועוד. התכנית אשר אושרה היום על ידי הממשלה, תמשיך במגמת הפיתוח והצמיחה ביישובים אלו לרווחת תושביהן.

תגובות

3. יהודי מפלורידה לפני 9 שנים
2 מיליארד
2. משקיף... לפני 9 שנים
אזור תעשייה..
1. תושב לפני 9 שנים
מברוק

מומלצים