איך מפחיתים שימוש בטלפון בזמן נהיגה?

היסח הדעת הנובע מהשימוש בטלפונים הניידים ממשיך להוות גורם משמעותי לתאונות דרכים בארץ ובעולם. למרות המודעות הגבוהה לסכנה נהגים ממשיכים להשתמש בטלפון בזמן נהיגה, פרויקט למידה ייחודי ייתן מענה.

12.06.2018 מאת: פורטל הכרמל
איך מפחיתים שימוש בטלפון בזמן נהיגה?

הפחתת שימוש בטלפון בזמן נהיגה, באמצעות 'טיפים' מבוססי התנהגות, הטיפים מותאמים להרגלי השימוש בטלפון בזמן נהיגה של הנהג/ת, והפרויקט מופעל כמשחק 'גמדים וענקים' המהווה אמצעי למידה אקדמי.

פרויקט מיוחד שמטרתו לפתח כלים למיתון השימוש בטלפון בזמן נהיגה מתקיים בימים אלה ע"י ד"ר אורן מוזיקנט וד"ר אסף בוצר מהמחלקה להנדסת תעשיה וניהול באוניברסיטת אריאל. במסגרת הפרויקט מתועד השימוש בטלפון בקרב נהגים באמצעות טכנולוגיה ייחודית שפותחה ע"י חברת הזנק ישראלית ProtextMe. הטכנולוגיה מאפשרת מעקב אחר שימוש באפליקציות, מספר נגיעות בטלפון בכל אפליקציה, כמות הודעות / שיחות נכנסות / יוצאות שבוצעו במהלך הנהיגה ואחר מהירות הנסיעה בעת שיחות, הודעות ושימוש באפליקציות שונות. הנתונים הללו מועברים בזמן אמת לפאנל ניהול של ProtextMe וניתן לגזור מהם מסקנות ביחס לדפוסי השימוש.

המטרה היא לבחון את ההיתכנות לפיתוח 'מנוע' חכם שיספק 'טיפים' מותאמים אישית לפי הרגלי השימוש של כל נהג. כלומר, המלצות מותאמות  אישית, כיצד להימנע משימוש מיותר בטלפון בזמן נהיגה. לדוגמה:

1.     את/ה מפעיל/ה GPS במהלך הנסיעה! הפעל/י GPS  לפני תחילת הנסיעה ולא בזמן הנסיעה

2.     ההתכתבויות שלך בוואטסאפ ממושכות מאוד! במחצית מן המקרים משכן עולה על שתי דקות! ישנה אפשרות לחסום הודעות בוואטסאפ (Popups). אני ממליץ מאוד להפעיל את החסימה לפני הנסיעה ולאפשר משוב רק בסיום הנסיעה. 

3.      את/ה מרבה להשתמש באפליקציות מוזיקה! הפעל רשימת מוזיקה (PLAYLIST) לפני תחילת הנהיגה במקום לבחור שירים במהלכה (הטיפ הזה פותח במהלך הפרויקט לנהג שהרבה להשתמש באפליקציות לרשימות מוסיקה). 

ההנחה היא כי קיימת אפשרות שהדרכה מותאמת אישית ("טיפים חכמים") שתוענק באופן ישיר לנהגים מטכנולוגיה המנתחת את דפוסי השימוש הספציפיים, תוכל להפחית את השימוש בזמן הנסיעה. טכנולוגיה כזו עשויה להתקבל טוב יותר על ידי הנהגים ולפעול באפקטיביות רבה יותר בהשוואה לאפשרויות הקיימות כיום כמו טכנולוגיה חוסמת או הגברת האכיפה.

הפרויקט שפיתחו ד"ר מוזיקנט וד"ר בוצר נערך בימים אלו במסגרת קורס בשיטות מחקר שמעביר ד"ר אסף בוצר.

הפרויקט מתנהל בין הסטודנטים כמשחק "גמדים וענקים". כל סטודנט הינו 'גמד' של סטודנט אחר ('ענק') ומקבל נתונים אודות דפוסי השימוש שלו בטלפון הנייד. ה'גמדים' לא יודעים מי ה'ענק' שלהם (חסיון מידע) וכן ה'ענקים' לא יודעים מי ה'גמד' שלהם.

ה'גמד' עושה שימוש בכלים שנלמדים בקורס שיטות מחקר כדי לנתח את נתוני השימוש בטלפון ולחשוב על 'טיפים' חכמים שיכולים לסייע ל'ענק' שלו להימנע משימוש זה. ה'טיפים' הללו מועברים על ידי צוות המחקר ל'ענקים' והשפעתם בפועל על ההתנהגות המסוכנת תימדד בשבועות הבאים, שוב, על ידי כלים אותם הסטודנטים לומדים בקורס.

הפרויקט יוצר למידה של שיטות מחקר בדרך שונה שאף עשויה לסייע לפיתוח טכנולוגיה לנהיגה בטוחה יותר. בשלב הבא יפותח מנוע חכם שידע להתאים את הטיפ להתנהגות של הנהג הספציפי (טיפ מותאם אישית) ובכך להגדיל את הפוטנציאל להפחתת השימוש בטלפון תוך כדי נסיעה.

בקורס השתתפו גם סטודנטים/יות שאינם נוהגים ו/או ללא רכב שיכלו לנדב לקורס נהג/ת אחר (למשל בן משפחה).

 

תגובות

מומלצים