מהי נזלת אלרגית וכיצד ניתן לטפל בה?

27.04.2014 מאת: עופרה בירון
מהי נזלת אלרגית וכיצד ניתן לטפל בה?

למעשה, ישנן אלרגנים שונים העשויים לגרום לנזלת אלרגית, ביניהם קרדית אבק הבית, פרוות של בעלי חיים, חשיפה לכימיקלים מסוגים שונים ואבקנים של פרחים. בעונות המעבר ישנו ריבוי משמעותי של אבקני הפרחים, מה שמגדיל את מספר הסובלים מנזלת אלרגית בתקופות אלה של השנה.

אלרגנים באוויר

בדומה לנזלת רגילה הנובעת מצינון או שפעת, גם נזלת אלרגית יכולה להופיע בכל גיל, אצל ילדים ומבוגרים כאחד. עם זאת, נזלת אלרגנית מופיעה אצל אלה הסובלים מאלרגיה.

לכל אותם אנשים הסובלים מנזלת אלרגית, יש בדם נוגדנים לחלבונים שנמצאים בחלקיקים של צמחים או שהם נישאים באוויר. הנוגדנים משחררים חומר בשם היסטמין, שגורם לנזלת האלרגנית לבוא לידי ביטוי.

נזלת זו אינה מסוכנת לבריאות, אבל עלולה לפגוע באיכות החיים משמעותית, מאחר והיא יכולה לגרום לשרשרת תסמינים פיזיים מעיקים דוגמת אף סתום, אדמומיות בפנים, התעטשויות רבות, גירוי באף בגרון ובחיך.

התסמינים העיקריים הם מיידיים, אולם יש תסמינים שיופיעו לאחר מספר שעות, מאחר ולעיתים לוקח זמן עד שהאלרגנים מגיעים לכל אזורי הגוף. האלרגיה יורדת ותסמיניה פוחתים כשהאלרגן שנישא באוויר מתחיל להתמעט ולהתפוגג.

נזלת אלרגית: איך מטפלים?

אבחון נזלת אלרגית מסתמך על הסימפטומים שמתאר המטופל ועל ההיסטוריה הרפואית שלו. בנוסף, כיום יש אפשרות לבצע בדיקה שמגלה לאיזה אלרגנים רגיש המטופל, ובהתאם לכך לרשום לו טיפול מתאים. שיטות האבחון של אלרגיה הן שונות, אולם הבדיקה הנפוצה והיעילה ביותר לאבחון היא בדיקת דם בשם RAST.

על מנת לטפל בתגובה אלרגית של הגוף, במרבית המקרים מומלץ להתחיל את הטיפול לפחות 30 יום לפני התפרצות האלרגיה. מטרת הטיפול בסובלים מנזלת אלרגית היא למנוע או להפחית סימפטומים של הנזלת והתופעות השונות הנלוות לה.

ברוב המקרים מדובר בטיפול תרופתי נקודתי שמכיל אנטי היסטמינים, ובמקרים קשים מקבל המטופל טיפול בסטרואידים הגורם לתופעות לוואי רבות. חשוב לזכור כי אנטי היסטמינים מתפנים דרך הכבד והכליות ולפיכך שימוש מרובה בתרופות אלה עלול לגרום נזק לאותם איברים.

חיסרון נוסף הוא העובדה שהגוף מתרגל מהר מאוד לסטרואידים וזקוק בתדירות גבוהה להעלאת המינון. כמו כן, קיים סוג של סטרואידים שעלול לגרום לנפיחות ולנשירת שיער או אקנה משום שהוא יוצר אגירת מים בגוף, וישנם מחקרים שאך מצאו קשר בין שימוש בסטרואידים ובין סרטן. לאור ההשלכות השונות של שימוש בסטרואידים, עדיף לא להשתמש בהם ובטח שלא לטווח הארוך.

ניתן למצוא כיום על המדפים מבחר טיפולים טבעיים ומשלימים לנזלת אלרגית, כמו דיקור והומיאופתיה, שהתגלו יעילים בהפחתת הסימפטומים ובקיצור משך זמן התסמינים, דוגמת תכשיר ה'ריניטל' מבית DHU, המסייע לטפל באלרגיה על סימפטומיה. למעשה, שימוש בתכשיר כ-6 שבועות לפני תקופת האלרגיה יכול אף למנוע את התפרצות התקף האלרגיה ואת הופעת הנזלת האלרגנית.

לצד התרופות הקונבנציונאליות והטבעיות, ניתן למצוא כמה 'תרופות סבתא' וטיפולים טבעיים נוספים שנועדו להקל ולטפל בנזלת האלרגנית:

• המיסו כף גדושה של מלח גס בכוס מים רותחים, או המיסו כף מיץ לימון וכף דבש בכוס מים רותחים. לאחר שהמים מתקררים, נערו את הכלי, טבלו בו קיסם אוזניים ונקו באמצעותו את תעלות האף. המלח והלימון מחטאים אלרגנים. חיזרו על הפעולה לפי הצורך ובכל פעם הקפידו לנער את הכלי לפני הטבילה של הקיסם.
• השתמשו במיץ שהפקתם מבצל ומראש של שום שלמים. טפטפו את המיץ לתוך אף וחיזרו על הפעולה בהתאם לצורך.
• הרתיחו בסיר שירפד, עם כמות שווה של מים. לאחר שהמים התקררו, השתמשו בהם כטיפות אף לפי הצורך.

עופרה בירון, יועצת מדעית של חברת בלואייז

תגובות

מומלצים