בני נוער גולשים ללא פיקוח הורים

14.04.2011 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בני נוער גולשים ללא פיקוח הורים

מהמחקר עולה עוד ש15% מהנערים מודים: אנו משוחחים עם אנשים שפגשנו אך ורק דרך המחשב.

יו"ר עמותת אשנ"ב, ברוך הינוך: "הנתונים מעלים עכשיו יותר מתמיד את הצורך במעורבות הורית ואת הנחיצות של הדרכה והטמעה של גלישה נכונה ובטוחה תוך הגברת מודעותם של ההורים ובני הנוער לסכנות האורבות ברשת. עמותת אשנ"ב תגביר ותעמיק את פעולות ההסברה וההדרכה שלה, הן בקרב ההורים והן בקרב הילדים ובני הנוער".

מחקר חדש שנערך על ידי הדוקטורנטית איריס שחר- לביא מהחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן ובתמיכתה של  עמותת אשנ"ב, "אנשים למען שימוש נבון באינטרנט", מציג את הרגלי הגלישה באינטרנט של בני נוער.

המחקר בחן סוגיות שונות בנוגע להרגלי השימוש של בני נוער באינטרנט וראיין באמצעות שאלונים למעלה מ-1100 בני נוער, בנים ובנות.

הממצאים מגלים כי ל-77% מבני הנוער יש מחשב בחדר וכי הם גולשים מחדרם ולא ממחשב הממוקם במקום מרכזי בבית הנתון לפיקוח הורי. עוד מגלה המחקר כי שיעור משמעותי, כרבע מבני הנוער, גולשים דרך הטלפון הנייד שלהם.

מנתוני המחקר עולה כי 78% מבני הנוער מדווחים שהם מדברים עם חברים מוכרים מסביבת הבית. 9% מבני הנוער מודים כי הם משוחחים עם אנשים שפגשו אך ורק ברשתות חברתיות ו-6% משוחחים עם אנשים שפגשו רק דרך משחקי רשת. עוד 7 אחוזים משוחחים עם חברים מוכרים המתגוררים רחוק.

האינטרנט משמש את בני הנוער בעיקר לתקשורת. 44% מבני הנוער דיווחו על שימוש באינטרנט לצורך תקשורת. בנות עושות באינטרנט שימוש באינטרנט לצרכי תקשורת יותר מבנים, 52% מזמן הגלישה שלהן מוקדש לתקשורת לעומת 34% מזמן הגלישה של הבנים. עוד מגלה המחקר כי ככל שעולה הגיל, השימוש באינטרנט כאמצעי תקשורת הולך וגובר. האתר הפופולרי ביותר בקרב בני הנוער הוא פייסבוק.

בנוסף, בדק המחקר את כמות הזמן אותו מבלים בני הנוער ברשת וגילה כי בני הנוער גולשים בממוצע כ-3.5 שעות ביום חול ו- 4.4 שעות ביום בממוצע במהלך סוף השבוע.

עם זאת, מדגיש המחקר כי במרבית המקרים האינטרנט פתוח במחשבים של בני הנוער במשך מרבית שעות היום ומלווה את עיסוקיהם השונים לאורך היום, במקביל לפעילויות שונות, כך שהוא נוכח באופן משמעותי בסדר היום שלהם.

"נתונים אלה מאששים את מה שאנחנו מכירים מהשטח", מציין ברוך הינוך, יו"ר עמותת אשנ"ב, אנשים למען שימוש נבון באינטרנט, שסייעה ותמכה במחקר.

"האינטרנט נוכח באופן משמעותי בסדר היום של בני הנוער, זוהי צורת התקשורת המועדפת עליהם עם חברים וגם עם זרים. העובדה כי רובם המכריע של בני הנוער גולש בפרטיות החדר וללא פיקוח הורי, מחייבת ידיעה והיכרות עם כללי בטיחות ולימוד של כללים לגלישה נבונה, יחד עם העלאת המודעות לסכנות האורבות ברשת".

עמותת אשנב: הוקמה בשנת 1999 להנצחתו של החייל ערן אדרת ז"ל. העמותה, פועלת למען קידום מודעות הציבור הרחב (הורים וילדיהם)  להשפעות החיוביות והשליליות של השימוש ברשת האינטרנט והרשתות החברתיות השונות על החברה וטיפוח שימוש מושכל ונבון בה. העמותה מפעילה מערך מתנדבים ובמהלך השנים האחרונות הודרכו למעלה מ- 55,000 תלמידים והורים ברחבי הארץ.

תגובות

2. בחורה דרוזיה לפני 13 שנים
איזה בלגן
1. דרוזי לפני 13 שנים
תקראו דחוף

מומלצים