נעצרו המחבלים שרצחו את משפחת פוגל

השב"כ בשיתוף כוחות מיוחדים של צה"ל, עצרו במבצע מורכב את 2המחבלים שרצחו את 5בני משפחת פוגל ביישוב איתמר. המחבלים חכים ואמג'ד עוואד הודו כי הרצח בוצע על רקע לאומני

17.04.2011 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נעצרו המחבלים שרצחו את משפחת פוגל

אתר צה"ל מפרסם: שירות הביטחון הכללי, בשיתוף עם כוחות מיוחדים של צה"ל, עצרו באחרונה את שני המחבלים שביצעו לפני כחודש את הפיגוע הרצחני ביישוב איתמר, בו נרצחו חמשת בני משפחת פוגל. השניים הם חכים עוואד, תלמיד תיכון בן 17, ושותפו, אמג'ד עוואד, סטודנט בן 18, תושבי הכפר עוורתא, המזוהים עם ארגון ה"חזית העממית".

על פי הודעת השב"כ, המחבלים הם חכים עוואד ואמג'ד עוואד. חכים עוואד, בן 18 פחות חודשיים, מוגדר כקטין על פי החוק הישראלי. נעצר לפני שבועיים, ב-5 באפריל. הוא תלמיד תיכון שמשפחתו מזוהה עם החזית-העממית. אביו מאזן היה מחבל ב'חזית-העממית', שבסוף שנות ה-90 ישב בכלא של הרשות הפלשתינית בגלל רצח על רקע כבוד המשפחה. חכים עצמו היה מעורב לפני חצי שנה, באוקטובר 2010, בדקירת צעירים מכפרו על רקע סכסוך אישי.

דודו של חכים, ג'יבריל עוואד, מחבל החזית-העממית, הוביל את המרצח לאיתמר בפיגוע ביוני 2002, בו נרצחו בני משפחת שבו הי"ד ורכז הביטחון של היישוב יוסי טוויטו הי"ד. בדצמבר 2003 הוא נהרג בהיתקלות עם כוח של צה"ל. הרוצח השני הוא אמג'ד עוואד, בן 18 וחצי, סטודנט באוניברסיטת שכם, גם הוא מזוהה עם החזית העממית. בעבר עבד כפועל בישראל.

בחקירתם בשב"כ חשפו את כל הפרטים לגבי תיכנון וביצוע הפיגוע. השניים תכננו לבצע פיגוע באיתמר מספר ימים קודם הרצח. במסגרת הכנותיהם ניסו להשיג נשק לצורך ביצוע פיגוע ירי, מאפיין פיגועים מתאים ל'חזית העממית', שהתמחתה בפיגועי ירי ולא במחבלים מתאבדים כמו החמאס. שלושה ימים לפני הרצח הם פנו לתושב הכפר מוחמד סעיד עוואד, איש החזית-העממית, וביקשו שישיג עבורם כלי נשק. מסיבות לא ברורות הוא לא סיפק את בקשתם.

ביום שישי, ה-11 במרץ, נפגשו המחבלים וסיכמו לצאת לפיגוע באיתמר באותו לילה. סמוך לשעה 9 בערב, בליל-שבת פרשת ויקרא, יצאו השניים לכיוון איתמר כשברשותם סכינים, מזמרה לחיתוך הגדר של איתמר, וברדסים לכיסוי פניהם. השניים חצו ברגל את המרחק בין הכפר עוורתא, לגדר המקיפה את איתמר, כק"מ אחד. הם טיפסו על הגדר וקפצו מעליה.

הרוצחים גנבו נשק, באמצעותו רצחו את בני המשפחה

משם המשיכו לנוע בתוך היישוב במעלה הגבעה, בתוך החורש, מרחק של כ-400 מטרים עד לשורת הבתים הראשונה. תחילה חדרו לבית הסמוך לבית משפחת פוגל. המשפחה נסעה להתארח באותה שבת, והבית היה ריק. שני הרוצחים גנבו מהבית נשק מסוג M-16 קצר, מחסנית, אפוד וקסדה.

כשברשותם הנשק שגנבו, יצאו מהבית ופנו לבית משפחת פוגל. על פי עדותם בשב"כ, הודו השניים כי הבחינו מבעד לחלון שבבית ישנם ילדים. הרוצחים נכנסו לבית ועם כניסתם רצחו את יואב בן ה-11 ואת אלעד בן ה-4. משם פנו לחדר בו ישנו אודי ורותי פוגל עם התינוקת הדס. המחבלים הדליקו את האור בחדר ההורים. אודי ורותי התעוררו מהדלקת האור, וניסו להיאבק ברוצחים. אודי ורותי נדקרו למוות, כשרותי גם נורתה מרובה ה- M-16 שנגנב מהבית של השכן.

שני הרוצחים גנבו מהבית את רובה ה- M-16 של אודי פוגל. הם לא הבחינו בהדס התינוקת ולא זיהו את ישי בן השנתיים וחצי. חכים ראה את רועי בן ה-8, אבל הוא כבר היה בתחושה שעליהם להימלט ללא עיכובים נוספים, ולא עשה דבר. אמג'ד, כעדותו, לא הבחין ברועי. השניים יצאו מהבית.

בחוץ הבחינו בג'יפ עם צ'קלקה. שניהם חששו שמישהו שמע את היריות. בדיעבד התברר שבגלל שהיה זה לילה סוער וגשום, הירי לא נשמע ביישוב. כשראו שהג'יפ לא עושה דבר, התווכחו ביניהם אם לסגת או להמשיך בפיגועים בבתים אחרים. חכים ביקש לחזור מיד לכפר. אמג'ד התעקש שהוא רוצה נשק נוסף. הוא חזר לבית, ואז שמע את בכיה של התינוקת הדס. על פי עדותו בשב"כ, הוא היה מוטרד מכך שבכי התינוקת יישמע בחוץ ויזעיק כוחות, ודקר למוות את הדס. הוא לא זיהה את רועי וישי, שהמשיכו לישון. בעדותו אמר שאם בשלב הזה היה רואה את השניים, היה רוצח גם אותם.

לאחר הרצח חזרו שני הרוצחים לכפר, ופנו לביתו של סלאח עוואד, מחבל החזית-העממית, דודו של חכים. הם סיפרו לו את כל פרטי הרצח שביצעו. סלאח עזר להם להסתיר את הסכינים ולשרוף את הבגדים, שהיו מגואלים בדם. את כלי הנשק הגנובים מסר לחבר שלו, ג'אד עביד, תושב רמאללה, שהסתיר את הרובים בביתו. ביום חמישי האחרון נעצר ג'אד עביד. שני כלי הנשק נמצאו בביתו.

שני הרוצחים שבו לשיגרת חייהם אחרי הרצח, עד למעצרם. ביום חמישי האחרון שייחזרו השניים את הרצח. סייענים נוספים שנעצרו הם חסן עוואד, אחיו של סלאח, שמתגורר איתו באותו בית. אביו של חכים מאזן עוואד. ג'אד עוואד מרמאללה שקיבל את כלי הנשק, ומוחמד עוואד אליו פנו הרוצחים בבקשה לקבל נשק.

מבחינת המחבלים, לא היה הבדל בין מבוגרים לילדים

על פי הודעת השב"כ, המניע לרצח היה לאומני מובהק. הרוצח אמג'ד סיפר שעלה לאיתמר "למות מות קדושים – להיות 'איסתישהד'". מהרגע שהנחקרים הודו במעשה, הם תיארו אותו בקור רוח "שלא ראיתי כמוהו, ברצח ובתיאור. הם סיפרו לפרטי פרטים, בצורה ברורה לאורך כל הדרך, לאורך כל שלבי החקירה מה עשו", אמר בכיר בשב"כ.

"את חכים הנחקר הראשון לקח זמן רב להביא להודאה. משהודה היה מאד ברור שירדה אבן מליבו. הוא התאמץ מאד שלא להודות. לגבי הנחקר השני, ההודאה היתה מהירה יותר", נטען. לדבריו, השניים סירבו להביע חרטה על הרצח. לגבי רצח הילדים אמרו כי מבחינתם אין הבדל בין מבוגרים לילדים – "כולם ישראלים ויהודים". עם זאת, כיוון שראו שאין תמיכה ברצח בכפרם, וראו שזה נתפס כטבח, ניסו להתנער ממנו ולא דיברו על כך.

תדריך מח"ט שומרון: כך נתפסו רוצחי משפחת פוגל

{YouTubeVideo id=HW7odNjdzwI}

תגובות

מומלצים