מנכ"ל מע"צ עצר את העבודות בעמק

הדרוזים בעלי האדמות במפער הקישון יכולים לנשום לרווחה למשך שבוע לאחר מאבק ממושך ומתוח עם חברת מע"צ שהחלה לגדר את מסילת הרכבת.

15.07.2011 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מנכ"ל מע"צ עצר את העבודות בעמק

אדריכל שי ברס מנכ"ל חברת מע"צ ביקר במפער הקישון מספר פעמים ואמש עשה סיור מורחב עם בעלי הקרקעות ובישיבה שקיים עם אמין מנסור ובניו הגיע למסקנה לעצור את העבודות של מע"צ בגידור השטח ולחזור לעדכן את הממונים במשרד התחבורה ובלשכת ראש הממשלה.

לפני מספר ימים החלה חברת מע"צ לגדר את מסלול רכבת העמק בליווי כח משטרתי גדול, בעלי האדמות במפער הקישון נכנסו למצב מתח ומיד פעלו לפגוש את מנכ"ל מע"צ אדריכל שי ברס ולהסביר לו את מעמדם, מצבם ומצוקתם בעניין אדמות מפער הקישון וניהול המשא ומתן המתמשך מזה כמה שנים עם לשכת ראש הממשלה, חוצה ישראל והמשרדים השונים.

רוב הנפגעים מגידור מסילת הרכבת הם בעלי הקרקעות מכפר עוספיה שמחזיקים את רוב האדמות במפער הקישון ובקטע שמגודר לטובת רכבת העמק.

חברת מע"צ נכנסה לעבודה מבלי לבדוק את הסוגייה לעומק ולאחר שהחלו לעבוד בליווי כוח משטרתי גדול התחילו להבין שהעניין הוא אחרת ולא כפי שהוסבר להם.

מנכ"ל מע"צ אדריכל שי ברס ביקר באדמות העמק ונפגש במשך שעות ארוכות עם מנהל מנסור והאב אמין, הוא ערך סיור מסביב לכל האדמות והפרוייקטים המתוכננים ולאחר ישיבה ארוכה החליט לעצור את העבודה למשך שבועיים, מה שנתן תקווה לבעלי הקרקעות והמנכ"ל נתפס בעיני הנוכחים כאיש טוב שבא לעשות צדק עם כולם ולא רק לבצע פקודות של אנשים שיושבים במשרדים עם מזגנים ומתכננים מבלי להיות בשטח ולשמוע את בעלי העניין.

מנכ"ל מע"צ הודיע על החלטתו ליו"ר העמותה להגנה על אדמות הכרמל פהמי חלבי, שקיבל את ההודעה באהדה ורצון טוב מצד המנכ"ל שהתחייב לבדוק והוא עושה את זה על הצד הטוב ביותר.

יש לציין שבעניין אדמות העמק ממשיך להתנהל בבית המשפט העליון דיון שנמשך הרבה מאוד זמן ועד יום זה בג"ץ לא נתן החלטה כולל בנושא של מסלול רכבת ישראל.

מתיחות רבה בשטח, מה שלא ברור, איך כל העניין הזה יסתיים.

רקע על פרוייקט רכבת העמק

החברה הלאומית לדרכים פרסמה מכרז נוסף של פרויקט רכבת העמק המיתולוגית המתוכנן בין חיפה לגשר שייח חוסיין שבעמק בית שאן. כך הודיע שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ.

שר התחבורה מסר כי המכרז שפורסם כולל הקמת תשתית למסילת ברזל באורך של חמישה קילומטרים מהעיר נשר ועד קיבוץ יגור וכן גשרים ומחלפים על כביש 75. היקף מכרז זה נאמד ב-250 מיליון שקל.

לפני כשנה החליט השר כץ להאיץ את פרויקט רכבת העמק כחלק מתוכנית "נתיבי ישראל" שנועדה ליצור רשת של רכבות וכבישים מהירים, מקרית שמונה בצפון ועד אילת בדרום. בתוך כך, העביר השר כץ את האחריות לטיפול בפרויקטים של הקמת מסילות רכבת בגליל לידי החברה הלאומית לדרכים.

מאז יצא הפרויקט לדרך לפני כשלושה חודשים, הצליחה החברה הלאומית לדרכים לפרסם ארבעה מכרזים למיזם ההיסטורי של רכבת העמק.

מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אדריכל שי ברס אמר כי "בשל היקפו של הפרויקט, הוחלט לחלקו למקטעים שונים, אשר יאפשרו גם לחברות בסדר גודל בינוני, להתמודד במכרזים ולהיות שותפות בעשייה". מדובר במכרז בשיטת ה-design build בו הקבלן מתכנן ומבצע את הפרויקט על פי הנחיות החברה הלאומית לדרכים.

השר כץ ציין כי לאורך מסילת העמק שאורכה כ-60 קילומטר יוקמו בשלב הראשון חמש תחנות רכבת מתוך שמונה תחנות המתוכננות על תוואי הקו: לב המפרץ, כפר יהושע,  כפר ברוך, תחנת עפולה ותחנת בית שאן. בנוסף יוקמו גשרים באורך כולל של כארבעה קילומטרים ותכרה מנהרה באורך קילומטר אחד שתצא מתחנת עפולה.

שר התחבורה ציין כי הקמת מסילת הרכבת עבור מטענים וחיבורה לנמל חיפה ומרכז הארץ, תאפשר לצמצם את תנועת רכבות המשא בקו החוץ ולהפחית את תנועת המשאיות בכבישים. לדבריו, היא גם תקטין את עומסי התנועה ומעורבותן של המשאיות בתאונות.

יו"ר החברה הלאומית לדרכים, מיכה גולדמן ציין כי "חיבור ערים כמו נשר, מגדל העמק, עפולה, ובית שאן לרשת המסילות הארצית יקצר באופן ניכר את זמן ההגעה למרכז הארץ. מדובר במהפכה של ממש שתעלה את ערך הבתים בישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים".

תגובות

3. אזרח לפני 13 שנים
מי שיש לו שידאג
2. בחורה לפני 13 שנים
דרוזים מצחקים
1. דרוזי לפני 13 שנים
תקראו דחוף**

מומלצים