ממצאים מפתיעים במחקר לגבי האוכלוסייה הדרוזית

מחקר חדש שנערך במרכז רפואי רמב"ם ובאונ' חיפה של ד"ר ג'מאל חסון וד"ר רפיק אברהים, על מחלות תנועה ופרקינסון באוכלוסיה הדרוזית מעלה ממצאים מפתיעים

23.05.2012 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ממצאים מפתיעים במחקר לגבי האוכלוסייה הדרוזית

מחקר חדש שנערך בהשתתפותם של ד"ר ג'מאל חסון וד"ר רפיק אברהים מעלה שכיחות נמוכה של מחלת הרעד החיוני ET ומחלת פרקינסון PD בקרב האוכלוסייה הדרוזית מאשר בקרב אוכלוסיות אחרות, דבר האמור להפתיע מבחינה גנטית אך ניתן להסבר לפי המסורת הדתית.

בשנים האחרונות מתפרסמים מחקרים על תפוצתן של מחלות בעלות אופי גנטי בקרב אוכלוסיות ייחודיות למטרות שונות. האוכלוסייה הדרוזית מהווה מבחינה זו תופעה אתנית היוצרת עניין למחקר בתחום הגנטיקה בשל היותה מבחינה זו "שמורת טבע גנטית" החיה בסביבה גיאוגרפית קבועה יותר מאלף שנים והמנהלת חיי אנדוגמיה שזה נישואין בתוך הקהילה למשך תקופה ארוכה.

מבחינה זו היא מספקת למדענים הזדמנות אידיאלית לברר מצד אחד אם קיימת תרומה גנטית למצבי מחלה ספציפיים הידועים בקשר הגנטי ומצד שני לחוקרי ההיסטוריה והתרבות כלי לבחון בו עובדות היסטוריות הקשורות במסורת הדתית הדרוזית שבמרכזה עומדת סוגיית ייסודה הממשי של הדת “אל-דעוה".

המחקר הגנטי האחרון שעסק באוכלוסיית הדרוזים ושנערך על ידי קבוצת מחקר בראשותו של פרופ' קרל סקורצקי מביה"ס לרפואה בטכניון ומהמרכז הרפואי רמב"ם בחיפה גילה ארכיטקטורה ייחודית מבחינה גנטית אצל הדרוזים.

ד"ר גמאל וד"ר רפיקבמחקר הנוכחי אשר השתתפו בו ד"ר ג'מאל חסון מהמרכז הרפואי רמב"ם בחיפה וד"ר רפיק אברהים מהמרכז הרפואי רמב"ם וממרכז י. ספרא של חקר המוח באוניברסיטת חיפה ביחד עם עמיתים נבדקה תפוצתן של הפרעות תנועה הנושאות אופי גנטי מסוג רעד חיוני ET-Essential tremorומסוג פרקינסון PD-Parkinson’s disease וזאת דרך סקר שנערך מדלת לדלת בכפרים הדרוזים בצפון הארץ.

מהספרות ידוע ששכיחות ET  באוכלוסיית גילאי 40 ומעלה עומד על ממוצע של כ %4  והוא גבוה באופן משמעותי מאשר אחוז מחלת הפרקינסון העומד על  1.5%.. בנוסף מדווח על הבדלים אתניים, כך למשל תפוצת ET בקרב אנשים לבנים בארה"ב נמצא גבוה פי 1.7 מאשר אפריקו-אמריקאים ובקרב היספנים נמצא גבוה פי 1.2 מאשר אפריקו-אמריקאים.

המחקר שניהלו ד"ר חסון וד"ר אברהים יחד עם עמיתיהם במרכז רפואי רמב"ם נערך על האוכלוסייה מעל גיל 51 שנים והמתגוררים בכפרים הדרוזים בגליל וכללה  9,086 נבדקים שנדרשו למלא שאלון על המצב הבריאותי ובמיוחד על הפרעות תנועה כאשר אלו מביניהם שענו בחיוב נלקחו בדיקות דם. 4,506 מהם היו בני 61 שנים ומעלה ו 1681 היו בני 65 שנים ומעלה.

הממצאים הראו שרק 27 מקרים של רעד מלא עמדו בקריטריונים של ET. מה שמעמיד את השכיחות של ET על 1.49%, ורק 9 מתוך 23 נבדקים שנמצאו עם חשד למחלת פרקינסון PD אובחנו כסובלים מהמחלה שהם מהווים 1.13% מהאוכלוסייה. מהשאלונים עולה כי %80.8 מהחולים דיווחו באופן חיובי על היסטוריה משפחתית חיובית של רעד קרוב משפחה מדרגה ראשונה.

ממצאי המחקר מראים בבירור שכיחות נמוכה של הפרעות תנועה בקרב האוכלוסייה הדרוזית מאשר בקרב אוכלוסיות קרובות בארץ (כמו האוכלוסייה המוסלמית בואדי עארה) ונמוכה באופן מובהק מהאוכלוסייה האשכנזית כפי שנבדקה באוכלוסיית הקיבוצים.

מבחינה גנטית, נישואים המתקיימים בתוך הקהילה, עלולים היו להעלות את אחוז מחלות בעלות אופי גנטי, ומכאן הדבר מפתיע.

יחד עם זאת, ממצאים אלו שהם בניגוד למשוער, ניתנים להסבר ממה שידוע מבחינה מדעית על הייחוס הגנטי של הדרוזים המראה יותר מ-150 שושלות יוחסין הוריים-מספר גבוה ביותר יחסית לאוכלוסייה קטנה ומתוחמת גיאוגרפית (ראה עבודתו של פרופ' קרל סקורצקי ועמיתיו מ 2008) ומאמתים את עיקרי האמונה והמסורת הדתית הדרוזית לפיהם הדרוזים מייצגים צאצאים של הרבה גזעים שהגיעו לאזורנו עם ייסודה של הדת “אל-דעוה" ונכנסו לשורותיה לפני יותר מ 1000 שנה.

לצפייה במאמר ללחוץ על הקישור:

http://www.tremorjournal.org/article/view/81

תמונת ד"ר חסון צילום פיוטר פליטר.

תגובות

14. סטודנט לפני 12 שנים
עבודה בעלת ערך ממשי
13. תושב הכרמל לפני 12 שנים
הייתי גאה להשתייך לקבוצה הזו -בני מערוף- ועכשיו עו
12. ודאד לפני 12 שנים
פשוט מאוד כל הכבוד
11. מווחד מהכרמל לפני 12 שנים
ייחודנו
10. ש.ג לפני 12 שנים
מוקיר ומכבד
9. רגוע לפני 12 שנים
למס 6
8. מבקר קולנוע לפני 12 שנים
למס 4- נראה שאנאלפבית זו מילה מחמיאה
7. מבקר קולנוע לפני 12 שנים
מס 4 נראה אנאלפבית ומס 5 כמו שאני מלפפון
6. עצבני לפני 12 שנים
שפני מעבדות
5. דוקטור לפני 12 שנים
מחלות גנטיות רבות בין נישואי קרובים,,,
4. מונהאל טריף, ירכא לפני 12 שנים
הכול בערבון מוגבל ,.
3. מהא לפני 12 שנים
מדהים
2. צעירה לפני 12 שנים
מאוד מרשים התוצה במיוחד
1. דרוזי מהגליל לפני 12 שנים
חמר מעניין מכמה זוויות-תבורכו

מומלצים