הודאות שווא והרשעות שווא

עו"ד אדם פיש: "התופעה של הודאות שווא היא תופעה רווחת, אך התופעה של הרשעות שווא היא תופעה הרווחת הרבה יותר".

24.02.2013 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הודאות שווא והרשעות שווא

"התופעה של הודאות שווא היא תופעה רווחת, אך התופעה של הרשעות שווא היא תופעה הרווחת הרבה יותר. ישנם אמצעי חקירה פסולים כמו בדיקת פוליגרף בה החשוד נמצא דובר אמת אך חוקריו אומרים לו שהוא נמצא דובר שקר – זה דבר שמקובל בישראל".

כך אמר עו"ד אדם פיש בכנס שנערך בסוף השבוע במרכז האקדמי כרמל בחיפה בנושא "הודאות שווא".

הכנס אורגן על ידי הקליניקה לייצוג החשודים ונאשמים בראשה עומדות דיקנית הסטודנטים עו"ד ד"ר אורנה אליגון–דר ועו"ד שרית גולן–שטיינברג.

עו"ד פיש הוסיף בדבריו שבשנים האחרונות המשטרה שינתה אמנם את התייחסותה לשוטרים שסרחו, אך הביע ספק אם הפעלת אמצעי חקירה פסולים נתפסת כעבירת משמעת חמורה. מלימוד הראיות בתיקו של רומן זדורוב שהורשע ברציחת הנערה תאיר ראדה בבית ספרה ברמת הגולן הגיע עו"ד פיש  למסקנה שרומן זדורוב הוא חף מפשע "באופן ודאי".

בכנס שבמהלכו הקריאו  סטודנטים מבית הספר למשפטים קטעים מהודאות שווא של נאשמים בישראל, השתתפה גם הבימאית עפרה ביקל יוצרת הסרט "ההודאות". גב' ביקל ציינה כי בעקבות עיסוקה בנושא קבלה פניות רבות של נאשמים ומשפחותיהם.

"היו ימים שחשבתי לקחת את המכתבים ולהפוך אותם לארכיון אך הם היו כל כך רבים. מה שהפתיע אותי זו העובדה שעורכי הדין של מוסרי הודאות השווא האמינו באמת ובתמים שהם אכן אשמים. כל אלה שהיו בבית הסוהר בעקבות הודאות שווא אמרו לי שבשלב מסויים הם עצמם התחילו לחשוב שאולי הם באמת עשו את מה שהאשימו אותם. עפרה ביקל - במאית אמריקאית ממוצא ישראלי זכתה בפרס ג'והן צ'נסלור לשנת 2007 לעיתונאות תיעודית. בזכות סרטיה התיעודיים שעסקו במערכת המשפט בארצות הברית, 13 אנשים שהורשעו על לא עוול בכפם שוחררו לחופשי. הסרט "ההודאות"  שהוקרן בכנס היה מועמד סרט היה מועמד לפרס האמי.

רפ"ק אבי שפירו,  עורך דין בהכשרתו המשמש כיום כראש משרד החקירות בתחנת זיכרון יעקב שהשתתף ציין כי תופעת ההרשעות השווא אינה נפוצה בישראל. "לא נתקלתי  ב-5 שנותיי כראש משרד התביעות במקרה שמישהו הודה הודאת שווא. ב-99 אחוזים מהמקרים אנו קולעים בול. אציין עוד כי מידי יום נסגרים תיקי חקירה רבים כיוון שאין בהם די ראיות".

בכנס השתתף גם יוסף זהר, נציג העמותה הפועלת להפחתת מעמד ההודאה. זהר הועמד לדין והואשם ברצח אביו שסבל מניוון שרירים וניפטר ב- 2002 ממחלתו. ההעמדה לדין התבססה של הודאת שווא שמסר המטפל באביו של זהר, שהפלילה אותו. "ניצלתי בסופו של דבר כי החזקתי מעמד והיה לי כסף לעורכי דין טובים. אם הייתי מודה לא הייתי ניצל ואיש לא היה עוזר לי. חשוב לתקן את החוק כך שאי אפשר יהיה להעמיד לדין ולהרשיע על פי מתן הודאה בלבד".

נשיא המרכז האקדמי כרמל פרופ' נחום ביגר ברך את הנוכחים הרבים בכינוס, בהם עורכי דין רבים, מרצים, מתרגלים,  וסטודנטים למשפטים, וציין כי פעילות הקליניקה המשפטים ברוכה ותורמת הן לסטודנטים והן לפונים המבקשים את שרותיהם.

פאנל בכרמל

בתמונה: משתתפי הפנאל מימין לשמאל: גב' עפרה ביקל, עו"ד אדם פיש, רפ"ק אבי שפירו ויוסי זהר
צילום: מרכז אקדמי כרמל, יחסי ציבור.

תגובות

מומלצים