אכזבה למטה המאבק בחגית

בג"צ דחה על הסף עתירות נגד החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבניה לבחור באתר "חגית" שבצפון כאחד מהמתחמים היבשתיים להמשך הליכי התכנון להקמת מתקני הטיפול בגז הטבעי שהתגלה מול חופי ישראל.

15.10.2013 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אכזבה למטה המאבק בחגית

בג"צ דחה על הסף עתירות נגד בחירה באתר בצפון כמתחם יבשתי להקמת מתקני טיפול בגז הטבעי
משפט מינהלי - אחר

נקבע, כי שעה שהליכי התכנון טרם הסתיימו מדובר בעתירות מוקדמות, וכי באפשרות העותרים להעלות טענותיהם בפני מוסדות התכנון.

לפרסום בשבוע שעבר.

מגיעים לבג"ץ בעניין חוות הגז בחגית

בג״צ דן בעתירה שהגיש מטה המאבק כרמל-מנשה כנגד הקמת מפעל זיקוק הגז בכרמל באתר חגית. התושבים תולים תקוות בבג"ץ שיגן עליהם מהגזרה שתסכן ותפגע באיכות חייהם.

המאבק במתקנים היבשתיים לזיקוק הגז הגולמי, מגיע לשערי בג״צ

בג״צ דן בעתירה שהוגשה כנגד הליך תכנוני לא תקין, של המועצה הארצית לתכנון ובניה, ושבמיסגרתו הוחלט על הקמת מפעל ענק לזיקוק גז גולמי בכרמל ליד חגית, שבמרחק כשני קילומטרים מיקנעם, ובמרחק של קילומטר מיישובים בסביבה.

העתירות לבג"צ הוגשו לפני כחצי שנה ע"י עיריית יקנעם, המועצה האזורית מגידו ועמותות תושבים שהתאגדו למטה מאבק כרמל-מנשה, שמייצג תושבים מיקנעם, מרמות מנשה, אלייקים, עין העמק ושאר ישובי מגידו, בת-שלמה והכפרים הדרוזיים דלית-אל-כרמל ועוספייא.

העתירות הוגשו ע"י עו"ד יוסי חביליו שמייצג את התושבים ומטה המאבק כרמל מנשה, עו"ד צביה דולב שמייצגת את העירייה, ועו"ד רביב רוזנברג שמייצג את המועצה האזורית מגידו.

עיקר הטענות בעתירה מתייחסות לדרך קבלת ההחלטות במועצה הארצית, בהליך לא מקצועי, לא מקובל לא תקין ולא חוקי, כשהתוצאה סומנה ונקבעה מראש, כהנחייה לא כשרה מלמעלה, שקבעה משיקולים לא מקצועיים כי מפעל ניקוי הגז הגולמי יוקם בכרמל הדרומי ליד חגית, שמול יקנעם ורמות מנשה.  כמו כן התברר, כי בכוונת מנהלת מינהל התכנון להקים באזור "מתחם תשתיות על" שיהפוך את האזור כולו לאזור של תעשייה פטרוכימית, וזאת מבלי שהדבר יוצג בתכנית המתאר ותוך הסתרת הכוונות מחברי המועצה הארצית.

עוד מצביעים התושבים על הדרך המעוותת שבה מקדמת המדינה תכנית מתאר שלא מגדירה במדוייק את המתקנים שיוקמו, ושמשאירה להיזמים הפרטיים גמישות מלאה לקבוע בעצמם מה המתקנים שיוקמו ביבשה ואת גודלם.

לאחר לימוד מעמיק של הנושא וקבלת יעוץ מקצועי, התושבים טוענים גם, כי האופציה הימית לא נבדקה במלואה וזאת למרות החלטה קודמת בבג"צ, אשר חייבה את מדינת ישראל לעשות זאת.

לעמדה זו שותפים גם מטות המאבק של חוף הכרמל ושל עמק חפר, וכולם מצביעים על ההחלטות הלא מבוססות ולא שקולות, שיסכנו את התושבים ויפגעו באיכות חייהם, ושיהרסו אזורים ייחודיים מבחינה נופית כמו הכרמל הדרומי ועמק חפר.

תושבים רבים מיקנעם ומישובי הסביבה מתכוננים להגיע לדיון, בתקווה שבג"צ יגן עליהם מפני ההחלטה השרירותית שתוביל להקמת אזור תעשייה פטרוכימית בכרמל, ולדרוש מהמועצה הארצית לבחון ברצינות את חלופת זיקוק הגז בים שאין בה סיכונים לתושבים ולשטחים הפתוחים, והיא מקובלת במקומות רבים בעולם.

התושבים מקווים שחששם מהמפעלים המסוכנים והתנגדותם הנחרצת להקמתם בכרמל, ישאירו חותם על מקבלי ההחלטות, ויגרמו להם להבין כי במדינה קטנה וצפופה כמו שלנו, אסור להפוך כל שטח פנוי לאזור תעשייה כבדה. תעשייה כבדה, צריך להרחיקה מקרבת אוכלוסייה, ואת מפעלי זיקוק הגז הגולמי יש להרחיק ללב הים. התושבים קוראים למדינה להתעשת ולזקק את הגז בים בקרבת בארות ההפקה, ולא במורדות הכרמל.

 

 ההפגנה

סרטונים מההפגנה שהתקיימה ביקנעם בה השתתפו מאות אנשים מישובי הכרמל הדרומי וממנשה, כנגד התוכניות להעביר תזקיקי דלקים בצנרת ענקית למפרץ חיפה מאזור חגית.

הדרוזים מישובי הכרמל שהגיעו לקחת חלק בהפגנה חליל חלבי, שיח' זוהדי עיסמי, אחמד סאלח, מנהל מנסור, עמאר מנסור.

שוחחנו עם: ליהי שחר ברמן, יוסי מוסלם, מנהל מנסור, אמסילי שלמה, חליל חלבי, יגאל וינר.

 

{YouTubeVideo id=EpqFtHwGNF4}

{YouTubeVideo id=zLye9gSJ7Tw}

 http://www.youtube.com/watch?v=EpqFtHwGNF4

http://www.youtube.com/watch?v=zLye9gSJ7Tw

קישור לכתבה: " אוטוסטרדת תשתיות מחגית לבתי הזיקוק "

תגובות

מומלצים