בן גוריון ובטחון

בספטמבר 1952בגלל קשיי התקציב והמחסור החמור במטבע חוץ החליטה הממשלה על קיצוץ דרסטי בתקציב הביטחון: מ 58 מליון לירות ל-48 מליון לירות, בן גוריון תמך בקיצוץ והציע לפטר 6000 אנשי קבע ואזרחים עובדי צה"ל.

08.11.2013 מאת: ערן רולס
בן גוריון ובטחון

אני קורא עכשיו את הביוגרפיה (הכל כך מרשימה של דויד בן גוריון), מתאהב ומעריץ. תראו מה מצאתי בה:
בספטמר 1952 (4 שנים אחרי קום המדינה ורק שנתיים אחרי סיום מלחמת העצמאות) "התלקח משבר בין בן גוריון רוה"מ ושר הביטחון לבין יגאל ידין רמטכ"ל צה"ל. וכך כתוב:

"בגלל קשיי התקציב והמחסור החמור במטבע חוץ החליטה הממשלה על קיצוץ דרסטי בתקציב הביטחון: מ 58 מליון לירות ל-48 מליון לירות, בן גוריון תמך בקיצוץ והציע לפטר 6000 אנשי קבע ואזרחים עובדי צה"ל, אולם ידין התנגד בתוקף.... יש לי הכרה ללא כל היסוס וספק ששיא כוח האדם בצבא הוא למעלה מהיכולת והצורך גם יחד ושיא זה משמש גורם של ערעור הביטחון באשר הוא מערער אפשרות עצמאותה הכלכלית ואפשרות קיומה הכלכלי של המדינה. הוא הורה לרמטכ"ל לבצע מידית את הפיטורים בצה"ל".

שוב הוכיח בן גוריון את מנהיגותו הענקית ואת אומץ ליבו וקיצץ יותר מ 20% מתקציב מערכת הביטחון לאחר שהבין שהצבא גדול מידי על יכולות האזרחים להחזיק אותו.

כל זאת במדינה שזה אך נולדה ומוקפת אוייבים גדולים וחזקים ובתקופה של חוסר וודאות ויציבות מדינית. זה כמו שביבי היה מקצץ היום 12-14 מיליארד ש"ח מתקציב הביטחון ועושה צדק חברתי ומקל על אזרחי ישראל 2013.

אבל מה לעשות שביבי הוא מנהיג פחדן שלא לוקח החלטות,ובנוסף בתקופת בן גוריון אנשי הצבא עדין לא התארגנו להקים את ועד העובדים הגדול, המאורגן והחזק בישראל, שמגיב באלימות ומניפולציות של הפחדות ואיומים על כל נסיון של פגיעה בהטבות הלא סבירות שהם השיגו לעצמם.

איפה ישנם עוד אנשים כמו האיש ההוא... ביהדות אומרים שכל דור מקבל את הרבנים שלהם הוא ראוי. כך דור המייסדים זכו ברב קוק. כנראה שזה נכון גם לגבי המנהיגים הפוליטים שלנו.

ערן רולס, יו"ר מרכז הבניה הישראלי.

תגובות

מומלצים