נדחה: זכויות במקרקעין שהופקעו לייעוד ציבורי שלא מומש יוחזרו לבעליהן לאחר 15 שנים

הצעת החוק שנדחתה, נועדה לקבוע כי במקרה שבו לא נעשה שימוש במקרקעין בפועל לייעוד שנקבע בתכנית, או לצורך ציבורי אחר שאושר כדין, במשך 15 שנים מיום מתן תוקף לתכנית, יראו את ההפקעה כמבוטלת בתום 15 שנים

08.01.2014 מאת: יוסף חלבי
נדחה: זכויות במקרקעין שהופקעו לייעוד ציבורי שלא מומש יוחזרו לבעליהן לאחר 15 שנים

והזכויות שהופקעו במקרקעין יוחזרו למי שהיה הבעלים של אותן זכויות ערב ההפקעה או לחליפו.

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון הגבלת תקופת ההפקעה לייעוד ציבורי), התשע"ג-2013, של ח"כ חנא סוייד (חד"ש) וקבוצת ח"כים.
ח"כ סוויד, יוזם הצעת החוק, הדגיש את הפגיעה בפרט בעת ההחזקה הממושכת בקרקע על ידי הרשות הציבורית. הוא קרא לתופעה זו "עצלנות תכנונית ציבורית". ולכן הציע כי לאחר 15 שנה בעל הקרקע יקבל לפחות את הזכות להשתמש שוב בקרקע על פי הייעוד המקורי שייעד לה. הוא הביע צער על התנגדות משרד הפנים להצעה ואמר כי הצעת החוק שלו נכונה לכל המגזרים. הוא הדגיש כי המגזר הערבי מופלה לרעה בתחום התכנוני וראוי שהממשלה ומשרד הפנים יתנו דעתם על בעיות הקיימות בשטח.

סגנית שר הפנים, ח"כ פאינה קירשנבאום, השיבה להצעת החוק ואמרה כי היא מתפלאת שח"כ סוויד חיבר בין בעיות המגזר הערבי להצעת החוק. בעניין הצעת החוק אמרה כי התכנון מתבצע לטווח הארוך, מעבר ל- 15 שנה. היא אמרה כי במידה ונראה שאין צורך להשתמש בשטח הציבורי שנקבע בתכנון ניתן להגיש תכנית מתוקנת לדיון הוועדות התכנון ואז ניתן יהיה להחזיר את הקרקע לבעליה.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי  "תקופת המימוש מתחילה במתן תוקף לתכנית המתאר המקומית או לתכנית המפורטת המייעדת מקרקעין למטרה ציבורית, עוברת בהפקעת המקרקעין מבעליה, ומסתיימת בהתחלת מימוש המטרה הציבורית שלמענה יועדו והופקעו המקרקעין או מטרה ציבורית אחרת שאושרה במקומה.

הגבלת תקופת המימוש כאמור תעודד את הרשויות לפעול וליזום מימוש המטרות הציבוריות לטובת הציבור ותגביל את התקופה שלאורכה פוגעים בזכות הקניין של הפרט (בעל הקרקע) בלי לתרום לטובת הכלל".

22 ח"כים תמכו בהצעה ו- 46 התנגדו לה.

תגובות

מומלצים