איך מטפלים ביתר לחץ דם?

למה לחץ דם גבוה מזיק? איך מודדים לחץ דם? במידה שסובלים מלחץ דם גבוה מאוד ואחד מהתסמינים הבאים: כאב ראש חזק מאוד, שינוי במצב ההכרה, חולשת צד אחד של הגוף, קשיים בדיבור, כאבים בחזה, קוצר נשימה או כאבים חזקים מאוד בגב או בבטן יש לפנות באופן מידי לטיפול רפואי.

26.01.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
איך מטפלים ביתר לחץ דם?

ד"ר ואסים רוק, מומחה ברפואה פנימית וביתר לחץ דם במחלקה פנימית ג' במרכז הרפואי העמק מביא לכם את כל הדברים שאתם צריכים לדעת על יתר לחץ דם והטיפול שצריך לתת.

הלב הוא האיבר האחראי על הזרמת הדם לאיברים בגוף. כל האיברים זקוקים לאספקת דם קבועה מאחר שהדם מכיל חומרים חיוניים לקיום תאי הגוף כגון חמצן, סוכר, ואבני בניין שונים לתאי הגוף.

כאשר הלב פועם הוא מייצר כוח שמזרים את הדם דרך כלי הדם. הכוח הזה דוחף את הדם קדימה בתוך כלי הדם אך הוא גם פועל על דפנות כלי הדם. הכוח שפועל על דפנות כלי הדם הוא לחץ הדם שאנו מודדים בעזרת מכשירים שונים. לחץ הדם חשוב מאוד לקיום זרם דם תקין בגוף. לחץ הדם צריך להישמר ברמה תקינה של ערכים, כאשר גם מצב של לחץ דם נמוך מידי הוא איננו רצוי ועול להיות מסוכן.

מהם ערכים תקינים של לחץ הדם ?
לפי ההנחיות החדשות של החברה האירופאית והחברה הישראלית ליתר לחץ דם שהתפרסמו בשנת 2013 יש להוריד את לחץ הדם אל מתחת ל 140 ממ"כ סיסטולי ואל מתחת ל 90 ממ"כ דיאסטולי. באנשים מעל גיל 60 ובמיוחד באנשים מעל גיל 80 יעד הטיפול הוא לחץ דם סיסטולי בין 140-150 ממ"כ ולחץ דם דיאסטולי מתחת ל - 90 ממ"כ. חשוב להדגיש כי אין תועלת מהורדת לחץ דם לערכים נמוכים יותר מהערכים המומלצים וכי טיפול אגרסיבי יותר כרוך בתופעות לוואי שעלולות להיות מסוכנות. 

למה לחץ דם גבוה מזיק?
לחץ דם גבוה מזיק לכל האיברים בגוף מכיוון שלחץ הדם הגבוה פוגע במבנה התקין של דופן כלי הדם. לחץ הדם הגבוה גורם להתנפחות של הדופן ולהיחלשות של הדופן ומאיץ התקשחות של כלי הדם והיצרות של חלל כלי הדם. כתוצאה מכך לחץ הדם הגבוה יכול לגרום להתנפצות של כלי דם באיברים חיוניים כגון הרשתית של העין (עיוורון), במוח (דימום מוחי) או אפילו באבי העורקים (מוות מיידי).

לחץ דם גבוה יכול גם להביא לסתימה של כלי דם באיברים חיוניים כגון הלב (התקף לב), המוח (אירוע מוחי), הכליות (אי-ספיקת כליות), והרגליים (כאבים בזמן הליכה ונמק של כף הרגל). לחץ דם גבוה גם מפעיל עומס רב על שריר הלב מכיוון שעל הלב להתכווץ כנגד התנגדות גדולה יותר וכתוצאה מכך לחץ דם גבוה היא הסיבה העיקרית לאי-ספיקת לב.

איך מודדים לחץ דם?
בדרך כלל לחץ הדם נמדד בזרוע. הדרך הפשוטה ביותר למדוד לחץ דם הוא באמצעות מכשיר אלקטרוני. המכשירים שנמכרים בבתי המרקחת של קופות החולים הם אמינים ומדוייקים. אין צורך בשימוש במד לחץ דם ידני מכיוון שהשימוש בו מצריך ידע ודיוק במדידה. לא מומלץ להשתמש במד לחץ דם על שורש כף היד או על האצבע. את לחץ הדם יש למדוד בישיבה כאשר היד מונחת על שולחן בגובה של הלב. הנחה של היד יותר נמוך גורמת למדידה גבוהה יותר של לחץ הדם והנחה של היד גבוה יותר גורמת למדידה נמוכה יותר של לחץ הדם האמיתי.

את לחץ הדם יש למדוד בחדר שקט, בטמפרטורה נוחה, לאחר מנוחה של לפחות 5 דקות. יש להימנע משתיית קפה, עישון או כל פעילות גופנית לפני מדידת לחץ דם. אין למדוד לחץ דם במצבים של התרגשות נפשית מכיוון שהתרגשות גורמת ללחץ דם גבוה יותר. יש למדוד את לחץ הדם לפחות פעמיים בהפרש של דקה. לחץ הדם האמיתי הוא הממוצע של שתי המדידות. במידה שלחץ הדם במדידה השניה שונה ביותר מ- 10 מלימטר כספית (ממ"כ) מהמדידה הראשונה אז יש לבצע מדידה שלישית כעבור דקה מהמדידה השניה. דרך אחרת לקבוע את לחץ הדם האמיתי היא לבצע שלוש מדידות ולקחת את המדידה השלישית כמדידה הנכונה. בפעם הראשונה שמודדים לחץ דם תמיד יש למדוד אותו בשתי הידיים מכיוון שעלולים להיות הפרשים משמעותיים בלחץ הדם בין שתי הידיים. יש להשתמש ביד עם המדידה הגבוהה יותר במדידות עתידיות. יש להדגיש כי חשוב להתאים את גודל המנג'טה (החלק שנכרך מסביב לזרוע) לגודל הזרוע. מנג'טה קטנה מדי תביא למדידות גבוהות בצורה חריגה.

את לחץ הדם ניתן לבדוק במרפאה של הרופא אך עדיף למדוד לחץ דם בבית מכיוון שהוא מנבא טוב יותר של לחץ הדם האמיתי. אפשרות נוספת היא מדידת לחץ דם למשך 24 שעות ע"י מכשיר אלקטרוני מתוחכם שנקרא הולטר לחץ דם. המכשיר מורכב במרפאה של בית החולים או מרפאה מקצועית בקופת החולים. הנבדק משתחרר לביתו והמדידות מתבצעות בתנאי החיים הרגילים של הנבדק. זו השיטה המדוייקת ביותר למדוד את לחץ הדם האמיתי מכיוון שהיא מתבצעת בסביבה הרגילה  של הנבדק, יש מספר רב של מדידות בסיטואציות שונות והמדידות מתבצעות  גם ביום וגם בלילה.

כאשר מודדים לחץ דם מתקבל ערך גבוה יותר שנקרא לחץ הדם הסיסטולי וערך נמוך יותר שנקרא לחץ הדם הדיאסטולי. לחץ הדם הסיסטולי מבטא את לחץ הדם בזמן התכווצות שריר הלב. לחץ הדם הדיאסטולי מתייחס ללחץ הדם בזמן הרפיית שריר הלב. מכשירים אלקטרונים נותנים גם מידע לגבי הדופק. עבור אנשים בני 50 או יותר לחץ הדם הסיסטולי הוא מנבא חשוב יותר של תחלואה מאשר לחץ הדם הדיאסטולי. ההפך נכון באנשים מתחת לגיל 50. כאשר עושים רשימה של לחץ הדם עבור הרופא המטפל יש לדאוג לציין את התאריך והשעה של כל מדידה ובכל רישום חשוב שיופיעו לחץ הדם הסיסטולי, הדיאטסולי והדופק. כמה כן עדיף לרשום כמה זמן עבר בין נטילת הכדורים למדידה. באופן כללי עדיף לבצע את מדידת לחץ הדם בבוקר זמן קצר אחרי שמתעוררים לפני נטילת הכדורים ובערב לפני שינה.

מתי לחץ הדם הוא גבוה מדי?
לחץ הדם גבוה מדי כאשר לחץ הדם הסיסטולי הוא שווה או מעל ל- 140 ממ"כ ו/או לחץ הדם הדיאסטולי הוא שווה או מעל ל- 90 ממ"כ.

כלל חשוב הוא שאין להסתמך על מדידת לחץ דם בודדת בבית או במרפאה כדי לאבחון יתר לחץ דם. במידה ונסמכים על מדידות ביתיות לצורך אבחנה של יתר לחץ דם אז י ש למדוד את לחץ הדם בבית למשך שבוע לפחות בבוקר ובערב ולהתייחס לממוצע הבדיקות. במידה ונסמכים על מדידות במרפאה אז יש למדוד את לחץ הדם מספר פעמים לפחות לאורך מס' שבועות על מנת לאבחן יתר לחץ דם.

ניתן לאבחן יתר לחץ דם ע"י ביצוע חד-פעמי של מדידת לחץ דם למשך 24 שעות שתוארה לעלי. למעשה היום מדידת לחץ דם למשך 24 שעות נחשבת השיטה המומלצת ביותר הן לאבחון יתר לחץ דם והן למעקב אחר יעילות הטיפול ביתר לחץ דם. בכל מקרה שיש חוסר התאמה בין מדידת לחץ הדם בבית למדידת לחץ הדם במרפאה יש לבצע מדידת לחץ דם למשך 24 שעות.

ככל שלחץ הדם גבוה יותר לאורך זמן כך הוא מסוכן יותר. כמה כן אדם שסובל מיתר לחץ דם בדרגה מסויימת עלול להיות בסיכון גבוה יותר מאדם אחר עם יתר לחץ דם באותה דרגה או אף בדרגה גבוהה יותר במידה והראשון סובל מגורמי סיכון נוספים למחלות לב וכלי דם כגון: השמנת יתר, עישון, סכרת, כולסטרול גבוה, רקע משפחתי של מחלות לב וכלי דם וכן ככל שהוא מבוגר יותר. גברים נמצאים באופן כללי ברמת סיכון גבוהה יותר למחלות לב וכלי דם מאשר נשים באותו גיל עד לגיל 60. חשוב לציין כי הנזק משילוב של יתר לחץ דם וגורמי הסיכון שהוזכרו לעיל הוא גבוה מהסכום של הנזק מכל גורם לחוד מכיוון שקיימת אינטראקציה חמורה ביותר בין גורמי הסיכון השונים. אדם שסובל מיתר לחץ דם דרגה 1 יחד עם סכרת ועישון בפירוש נמצא בסיכון גבוה יותר מאדם שסובל מיתר לחץ דם דרגה 2 ללא גורמי סיכון.

איך מטפלים ביתר לחץ דם?
הטיפול ביתר לחץ דם מתחיל בראש ובראשונה בשינוי באורחות חיים. הדבר החשוב ביותר שעל האדם שסובל מיתר לחץ דם לבצע הוא טיפול בגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם. לכן על אדם שסובל מיתר לחץ דם להפסיק לעשן, עליו לרדת למשקל גוף תקין, עליו לעסוק בפעילות גופנית אירובית לפחות 30 דקות למשך 5 ימים בשבוע ועדיף כל ימי השבוע, עליו לדאוג לדיאטה מאוזנת עשירה בפירות וירקות ולהגביל את צריכת המלח באוכל. הנדבך השני והחשוב גם הוא בטיפול ביתר לחץ דם הוא טיפול תרופתי נכון. לפעמים תרופה אחת מספיקה ולפעמים יש לשלב שתיים או יותר תרופות לטיפול ביתר לחץ דם. חשוב מאוד להדגיש שללא שינוי מתאים באורח החיים הטיפול התרופתי הוא בהחלט פחות יעיל בטיפול ביתר לחץ דם.

אנשים מסויימים סובלים מיתר לחץ דם בגיל צעיר מאוד, או לחץ דם קשה לאיזון (שימוש בשלוש או יותר תרופות) או סובלים מסיבוכים קשים של יתר לחץ דם. החולים האלה צריכים להיבדק במרפאת יתר לחץ דם ע"י רופא שהתמחה בטיפול ביתר לחץ דם מכיוון שהם עלולים לסבול מסיבות נדירות ליתר לחץ דם שמחייבות טיפול ייחודי.

מה לעשות כאשר מודדים לחץ דם גבוה מאוד בבית?
לחץ דם גבוה מאוד מוגדר כלחץ דם סיסטולי מעל 180 ממ"כ ו/או לחץ דם דיאסטולי מעל 110 ממ"כ. במקרה שמדידת לחץ הדם בבית התבצעה על פי הכללים שהוזכרו לעיל ובמידה שהאדם מרגיש בטוב יש להמתין חצי שעה ולבצע מדידה חוזרת. במידה שלחץ הדם נשאר גבוה במדידה החוזרת באותם ערכים מומלץ לפנות לטיפול רפואי. לא מומלץ בשום פנים ואופן ליטול תרופות הורדת לחץ דם של אדם אחר. כמה כן אסור בשום פנים ואופן לרסס באופן עצמי תרופות מתחת ללשון להורדת לחץ דם. הורדה מהירה ולא מבוקרת של לחץ דם גבוה מדי עלולה בפני עצמה לגרום לאירוע מוחי או לאיבוד הכרה.

במידה שסובלים מלחץ דם גבוה מאוד ואחד מהתסמינים הבאים: כאב ראש חזק מאוד, שינוי במצב ההכרה, חולשת צד אחד של הגוף, קשיים בדיבור, כאבים בחזה, קוצר נשימה או כאבים חזקים מאוד בגב או בבטן יש לפנות באופן מיידי לטיפול רפואי הולם מכיוון שלחץ דם גבוה מאוד עם אחד מהתסמינים האלה עלול לנבא פגיעה קשה ובלתי הפיכה באיברים חיוניים ועלולה לסכן חיים.

תגובות

מומלצים