נפתלי.... נפתלי... מישהו ראה את בנט בסביבה?

מדוע יו"ר הקבינט להוזלת יוקר המחייה מפחד לגעת במחירי הדיור שמחסלים את מעמד הביניים?

25.02.2014 מאת: ערן רולס
נפתלי.... נפתלי... מישהו ראה את בנט בסביבה?

נראה שבנט מפחד מההתמודדות עם הורדת מחירי הדירות בישראל ולכן מתרחק מהנושא כמו מאש. בנט  התיצב בתחילת הקדנציה בראש קבינט יוקר המחייה במטרה להוריד את עלויות המחייה בישראל, אבל הוא כנראה מפחד ללכלך את הידיים שלו במשימה הכלכלית-חברתית החשובה ביותר שעומדת היום בפני נציגי החברה והציבור בישראל והיא הורדת מחירי הדיור בלפחות 30% תוך שחרור מעמד הביניים מעול מטורף של החזרי הלוואות ומשכנתאות על דירה קטנה שהם הצליחו לרכוש.

 

נפתלי בנט בעיניי הוא האכזבה הגדולה ביותר בבחירות האחרונות. בעוד שמיאיר "יש עתיד" לפיד, לא היו לי ציפיות בנושא הורדת מחירי הדירות מכיוון שהגרעין הקשה של מצביעיו וחבריו האישיים הם אלפיון עליון שלהם דירות רבות ואינם רוצים בהורדת מחירם, רוב מוחלט של מצביעי הבית היהודי הם מעמד הביניים כשלהם, בה"ש ילדים רבים להם הם צריכים לדאוג לדיור הולם במחיר שפוי. 

 

בנט הגיע למלאכת הרכבת הממשלה, נישא על גלי ההצלחה הגדולה ביותר שהציונות הדתית השיגה מעודה. עם 12 מנדטים בכנסת ואחריות על יוקר המחייה יכל היה להזיז ולהשפיע על החיים של אזרחי מדינת ישראל, כמו ששום מנהיג מהיהדות הציונית ובכלל השפיע. 

 

רק בשביל להסביר למי שלא יודע לנתח את מה שקרה כאן בשנים האחרונות בראייה של משפחה או זוג צעיר שקנו דירה, ראוי להבין כי מחירי הדירות עלו ב 6 השנים האחרונות ב 80% ! ! !  זה אומר שכל משפחה שקונה היום דירה, לא רוכשת דירה אלא חוב. ערימת חובות. 

 

דירות שעלו לפני 6 שנים 800 אלף ש"ח עולות היום כ 1.4 מליון ש"ח. מדובר בדלתא (תוספת) של 3,000-4,000 שח החזר חובות חודשי עבור דירה עממית. תוספת לעומת משפחה שרכשה אותה דירה לפני 6 שנים. לא יאמן אבל זה המצב. 

 

חשוב גם להסביר שרק המדינה ומשרד האוצר מרוויחים מעליית מחירי הדירות ולא הקבלנים או ספקי החומרים. למעלה מ 50% ממחיר הדירה מועבר למדינה דרך מחירי הקרקעות והמיסים. ככול שמחיר הדירה גבוה יותר כך גביית  המיסים גבוהה יותר. ניתן להוריד את המע"מ לחלוטין על מחיר הדירה לזוג שלו זאת דירת יחיד (לא למשקיעים) ומשרד השיכון יכול לשווק למשפחות שאין להן דירות אחרות,מתחמים רבים בעלות קרקע אפס עם מחיר קבוע לקבלנים בכמה ימכרו "מחיר מטרה". ניתן תוך 3 חודשים להוזיל את הדירות ב 30%. 

 

נפתלי היה אמור לטפל בנושא אבל הוא בורח ממנו ומעדיף לטפל במחירי הקוטג' ולעסוק בעיגול האגורה לשקל. זאת בנוסף למשלחות חשובות של אנשי עסקים מנופחים לאינדונזיה לשיפור מערכת היחסים. אכזבה ענקית. 

 

אין תחום בכלכלה שמחסל את מעמד הביניים כמו מחירי הדירות. משפחה ממוצעת תשלם בשנה הקרובה החזרי חובות של  40 אלף ש"ח יותר ממשפחה שקנתה דירה לפני 6 שנים. האם היא מרוויחה 40,000 ש"ח יותר? כנראה שלא. 

 

נפתלי עדין לא מאוחר. אל תברח מהאחריות שלך. ההצהרות שלך מול קארי שר החוץ הפטאתי של ארה"ב, אמנם מזכות אותך במחיאות כפיים מציבור בוחריך אבל אנשים לא מטומטמים ובסוף הם וילדיהם צריכים גם לחיות כאן. תראה לנו ש"משהו חדש מתחיל" זה לא רק סיסמת בחירות.

 

ערן רולס

יו"ר מרכז הבנייה הישראלי.

תגובות

מומלצים