לפיד מחסל את מעמיד הביניים ובנט משתף פעולה בשתיקה

10.03.2014 מאת: ערן רולס
לפיד מחסל את מעמיד הביניים ובנט משתף פעולה בשתיקה

השבוע התפרסמה תוכנית מנותקת ושערורייתית של "גורמים" באוצר "מענק של 100,000 ש"ח למי שזו לו הדירה הראשונה". 

מזה מספר שנים אני טוען שלממשלת ישראל אין אינטרס להוריד את מחירי הדיור מכיוון שהיא פיתחה שיטה "רב ערוצית" לגביית מס מרוכשי הדירות בגובה 50% ויותר ממחיר הדירה (מחירי הקרקעות, המע"מ על הדירות,מס רכישה, מע"מ תשומות, היטלי השבחה, מיסוי עצום על עובדים זרים ועוד ועוד). מבחינת שר האוצר לפיד עדיף דירת 4 חדרים בקרית גת במחיר של כ-2 מליון ש"ח מאשר דירה ב 700 אלף ש"ח.

הצעד השחוק על מענק של 100,000 ש"ח למי שלו זאת הדירה הראשונה (גם אם מדובר בבני עשירים שרוכשים דירה ראשונה באקירוב), הוא טיפול באקמול לכאב שיניים הדורש טיפול שורש.צריך להכריז על יעד לאומי של הורגת מחירי הדירות ב 30% ב 3 שנים. 

הרעיון של מענקי מקום בגובה 100,000 היו לעזר אמיתי לפני 6 שנים כשמחיר הדירה בפריפריה עמד על 600-700 אלף ש"ח. היום כשאותה הדירה עולה 1-1.2 מליון ש"ח (ומי מרוויח בעיקר מעליית המחירים?...נכון האוצר), המענק הזה הוא כמו כוסות רוח למת עבור משפחה שצריכה להתמודד עם החזרי חובות (משכנתאות) של 800 אלף ש"ח ועד מליון.

מעבר לכך שמי שירוויח מהמענק, הם היזמים ובצדק.יאיר לפיד שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור,משאיר את מחירי הדירות בשיא מטורף ולא צריך להתמודד עם הורדת מחירים ולמעשה נמנע מויתור כואב עבורו על כ-10-15 מליארד ש"ח ההכנסות העודפות למדינה ממכירת דירות לעומת ההכנסות מלפני 6 שנים.

רק התוכנית שמקדם שר השיכון אורי אריאל - "מחיר מטרה" שבה משווקים אלפי דירות בפריפריה במחיר סגור מראש ללא מע"מ וללא עלות קרקע, יכולה להניע את המחירים מטה ולתת פתרונות לזכאים שלהם זאת דירת יחיד כולל משפחות שבבעלותן דירה קטנה ולא מתאימה יותר למגורי המשפחה שהתרחבה.אבל שר השיכון אורי אריאל  "בחור זהב",נמנע מלהכנס לעימות חזיתי ומתבקש על העדפת תוכניתו הנכונה מול לפיד ומשרד האוצר.

ומי נשאר מאחור ואינו פוצה את פיו?  יו"ר הקבינט ליוקר המחייה ושר הכלכלה נפתלי בנט. הוא צודק. דיור אינו משפיע על יוקר המחייה של משפחה בישראל כמו שמשפיע העלייה של 2 ש"ח במחיר הקוטג'. וחוץ מזה למה להכנס לבעיה המורכבת ביותר בכלכלה הישראלית שמשפיעה על כל משפחה או זוג שצריכים לרכוש דירה. ובכלל מצביעי ה"בית היהודי" כולם עשירים עם 2 ילדים וכלב והם לא צריכים לדאוג או לעזור לחמישה, שישה או שבעה ילדיהם לרכוש דירה בלי להפוך לעבדים.

אז מה היה לנו? שר אוצר יאיר "יש עתיד"  לפיד מהאלפיון העליון שחבריו ומצביעיו מהאלפיון העליון לא רוצים שמחירי הדירות ירדו והוא מיישר איתם קו, אבל עושה קולות של "כאילו" הוא עוזר למעמד הביניים.
שר השיכון אורי "בחור זהב" אריאל, שלא נלחם ואינו מציב יעד של 30% הורדת מחירים ב 3 שנים.
השלישי בחבורה,שכרגע נמצא בניבצרות בנושא מחירי הדירות הוא שר הכלכלה ויו"ר קבינט יוקר המחייה נפתלי "משהו חדש מתחיל" בנט, שבורח מאחריות ולא עושה כלום.

עצוב אבל זה מה יש. חודש טוב.
ערן רולס,
יו"ר מרכז הבניה הישראלי

"עתידנו אינו תלוי במה יאמרו הגויים אלא במה יעשו היהודים" בן גוריון 1955

תגובות

מומלצים