רגב מינתה את דב חנין ליו"ר וועדת משנה לבדיקת סוגיות תכנון וסביבה במפרץ חיפה

יוסף מישלב"מחוז חיפה רווי מזהמים", חנה קופרמן"קיימת הסתרה באשר לתכניות הנוגעות למטרופולין חיפה", מירי רגב"יש לי תחושה שחוקים רבים הקשורים לאוויר נקי אינם נאכפים". לפרטים

19.03.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
רגב מינתה את דב חנין ליו"ר וועדת משנה לבדיקת סוגיות תכנון וסביבה במפרץ חיפה

ח"כ מירי רגב, יו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה , מינתה את ח"כ דב חנין ליו"ר וועדת משנה לבדיקת סוגיות תכנון וסביבה במפרץ חיפה.

בעקבות דיון שהתקיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב, בנושא הרחבת בתי הזיקוק והנפט בחיפה והסכנה הבריאותית והסביבתית הנשקפת מכך לציבור התושבים בחיפה, החליטה יו"ר הוועדה להקים ועדת משנה לבדיקת סוגיות תכנון וסביבה במפרץ חיפה.

דב חניןיו"ר הוועדה יהיה ח"כ דב חנין (שהיה בעברו גם יו"ר הוועדה המשותפת לבריאות וסביבה) וחברי הוועדה הנוספים יהיו חברי הכנסת תמר זנדברג, חמד עמאר ודוד אזולאי (שבעברו שימש פעמיים כיו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה). את הוועדה ילווה יועץ משפטי המתמחה בתחום הגנת הסביבה. מנדט הוועדה הוא להביא בפני מליאת וועדת הפנים והגנת הסביבה, תוך שלושה חודשים מהיום, המלצה לכלל סוגיית מטרופולין חיפה בכל הנושאים הקשורים לזיהום הסביבתי במפרץ חיפה ושאלות של תכנון במפרץ.

הוועדה תתייחס גם  לתמ"א 30 שנועדה, בין השאר, להסדיר סוגיות תכנוניות במפרץ חיפה. הוועדה תקיים ישיבות עם הגורמים הרלוונטיים משרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה, עיריית חיפה, קבוצת ב.ז.ן, ארגונים סביבתיים ועוד. בנוסף, תקיים הוועדה סיורים על מנת להתרשם מהממצאים בשטח. כאמור, בתום עבודתה תציג וועדת המשנה את ממצאיה בפני מליאת הוועדה.

מוקדם יותר הבוקר, קיימה וועדת הפנים והגנת הסביבה, דיון מהיר, לבקשתם של חברי הכנסת דב חנין ותמר זנדברג, בסוגיית הסכנות הבריאותיות והסביבתיות העלולות להיגרם כתוצאה מהרחבת בתי הזיקוק במפרץ חיפה.

בדברי ההסבר לפנייתו  של ח"כ חנין נאמר:"ועדת המשנה של הועדה המחוזית של תכנון ובנייה אישרה את הרחבת בתי הזיקוק והנפט ללא פרוטוקול ולאחר שהוגשו 2200 התנגדויות מקצועיות. הסכנה לבריאות תושבי חיפה בעקבות זיהום של מפעלים מסוכנים מחד ובמקרה של אסון ורעידת אדמה או מלחמה מאידך היא חמורה.

המפרץכל שכן שמדובר באזור מטרופולין חיפה שמוכה תחלואה נשימתית בעל אחוזים הגבוהים בארץ וכן תחלואת סרטן מן הגבוהים בארץ.

בעוד יד אחת מוציאה את מתקני האמוניה המסוכנים בטענות הסכנה בעת אסון וסכנת הזיהום והבריאות לתושבים, היד השנייה מאשרת את הרחבת המפעלים המסוכנים. משמעות ההרחבה היא אסון סביבתי, בריאותי וסכנה ביטחונית ל- 600,000 תושבי מרחב חיפה".

בישיבה הסביר ח"כ דב חנין כי מדובר התכנית המבקשת לגליזציה של 250,000 מ"ר של תעשייה שנבנתה שלא כחוק והרחבה נוספת של בתי הזיקוק על שטח של 670,000 מ"ר ללא ידיעה ברורה לגבי מה עומד לקום באותם שטחים.

רגבהוא ציין כי לבז"ן היסטוריה של זיהומים, זיהום אוויר וזיהום מי תהום והוסיף כי תמונת הזיהומים מתקשרת לתחלואה חמורה במפרץ חיפה. ח"כ חנין הזכיר גם כי לפני פחות משבוע השתוללה שריפה במפעל גדיב שבשטח בתי הזיקוק, השריפה בערה שעות עד שמומחי חומרים מסוכנים הגיעו אליה. ח"כ חנין ציין בדבריו כי תיאודור הרצל, חוזה המדינה, תיאר בספרו "אלטנוילנד" את חיפה כריוויירה של המדינה העתידה לקום ואולם מפרץ חיפה עתיר המפעלים רחוק מאד מחזון זה.

ח"כ תמר זנדברג ציינה את השקט התקשורתי ביחס לשריפה ואמרה כי היו גורמים אינטרסנטיים שהפעילו לחץ על התקשורת.

ח"כ זנדברג אמרה כי עמדתה הנחרצת היא שאין לאשר לבז"ן הרחבת המפעלים לפני שההמפעלים הנוכחיים יפעלו באופן נקי. תושבי חיפה ופעילי סביבה שנכחו בדיון טענו כי קיימות תלונות רבות של אזרחים על בעיות נשימתיות  וכי התכניות החדשות "הורסות את מטרופולין הצפון ויוצרות הרס נוף בלתי הפיך".

חנהגב' חנה קופרמן מהפורום הישראלי לשמירה על החופים, אמרה כי קיימת הסתרה באשר לתכניות הנוגעות למטרופולין חיפה.מר שמואל גלבהרט, סגן ראש העיר חיפה ויו"ר בפועל של איגוד ערים לאיכות הסביבה, אמר כי עמדתם היא שניתן יהיה "להלבין" את מתקני בז"ן הקיימים רק אם יעמדו בתקינה סביבתית".

שמואל גלבהרט :"לגבי המפעלים העתידיים אמר כי יש להקימם רק אם מטרתם הקטנת הזיהום הסביבתי. עוד אמר כי יש להטמיע את הסתייגויות איגוד הערים בתכניות להרחבת בז"ן"

יוסףיוסף מישלב, מנהל מחוז חיפה במשרד הפנים, אמר כי "מחוז חיפה רווי מזהמים. הייתי רוצה ריוויירה ולא בתי זיקוק. תמ"א 30 תסדיר את מעמד בתי הזיקוק".

בדיון התברר כי תמ"א 30 שתובא לאישור הממשלה אינה כוללת את הנמל, לאור התנגדות שר התחבורה. ח"כ מירי רגב הגיבה על כך ואמרה: "התכנית לא תיתן אפוא, מענה כולל למפרץ יינתן מענה לפטרוכימיה אך לא לנמל".

נציגות המשרד להגנת הסביבה אמרו כי מפעל גדיב יערוך תחקיר פנימי שיימסר להם. עוד אמרו כי המפעלים במפרץ מהווים פוטנציאל סיכון גבוה והם גורמי זיהום אוויר. עם זאת ציינו כי בעקבות רגולציה מחמירה, פחתו החומרים האורגנים הנדיפים בשיעור של 43% בין השנים 2009-2012.

בסיכום הדיון אמרה ח"כ מירי רגב כי יש לה תחושה שחוקים רבים הקשורים לאוויר נקי אינם נאכפים דיים במפרץ. כאמור, היא החליטה להקים וועדת המשנה לבירור יסודי של המתרחש במפרץ חיפה בהקשרים של סביבה ותכנון ומינתה את ח"כ חנין לעמוד בראש הוועדה.

תגובות

מומלצים