לצמצם את פערי העוני במגזר הערבי

מרכז מוסאוא דורש מהוועדה למלחמה בעוני שהוקמה בהוראתו של שר הרווחה מאיר כהן להקדיש פרק מיוחד לטיפול בעוני בחברה הערבית והוועדה מתעלמת!

29.03.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לצמצם את פערי העוני במגזר הערבי

הוועדה למלחמה בעוני שהוקמה בהוראתו של שר הרווחה מאיר כהן, התכנסה כדי להציג את ההמלצות הראשונות של הוועדה.

צוות ממרכז מוסאוא שנכח בדיון, העיר ליו"ר הוועדה מר אלי אללאוף כי ישנו צורך להקדיש פרק מיוחד לסוגיית העוני בחברה הערבית ולהציע פתרונות מותאמים לאוכלוסייה הזו בהתחשב בייחודה ובסוגיות הספציפיות שלה, אך הוועדה מסרבת מהנימוק שאינה מפלחת את העוני לפי מגזרים! ובכך הוועדה מתעלמת מנתוני העוני הזועקים לשמיים בחברה הערבית!

כלכלן מרכז מוסאוא, איאד סנונו, מסכם את נתוני העוני בחברה הערבית וטוען כי הנתונים מעלים את התמונה הבאה:
על אף ששיעור האוכלוסייה הערבית במדינה הוא כ- 20%, מספר המשפחות הערביות העניות ב-2012 הגיע ל- 161,000 משפחות, כלומר חלקן של המשפחות הערביות באוכלוסייה הענייה עמד על כ-37%! ומספר הערבים העניים בשנת 2012 עמד על כ- 813,100 ב-2012, כלומר שיעור הערבים העניים מתוך האוכלוסייה הענייה בישראל הינו 38.9%. מספר הילדים הערבים העניים עומד על כ- 394,000!

כלומר המדובר בכ- 60% שיעור העוני בקרב הילדים הערבים ומעל 50% מכלל החברה הערבית הפלסטינית בישראל עניים!

סנונו ממשיך וטוען כי התמונה דלעיל מחייבת תוכנית הוליסטית מותאמת לצרכיה וייחודה של האוכלוסייה הערבית בישראל וכל תוכנית למלחמה בעוני שאיננה מתחשבת באוכלוסייה הערבית כמרכיב עיקרי בה, דינה להיכשל ולהוות מראית עין בלבד, וכן הפתרונות המוצעים יהיו מגזריים ומכוונים לחלק מסוים מהאוכלוסייה ומתעלם מהאוכלוסייה הערבית הפלסטינית!

נוסף לנאמר לעיל, גם ההמלצות שהוצגו בפני הוועדה ואינם מוצגים לפי מגזרים אלא כ"חבילה" כללית לכל המשק, אינם מהווים פתרון ריאלי לבעיית העוני ואף "פתרונות" שיש בהם רק כדי לתת מענה נקודתי לסוגיות מסוימות ולא תוכנית הוליסטית כמתחייב!

מרכז מוסאוא קבע פגישה נוספת עם יו"ר הוועדה מר אלי אללאוף כדי לנסות לשכנעו בגישה של מוסאוא לפתרון בעיית העוני וזאת בטרם הצגת דו"ח הביניים בפני שר הרווחה ב-8 לאפריל.

תגובות

מומלצים