ההתאחדות לכדורגל פוגעת בחופש העיסוק של שחקניות הכדורגל

הסתדרות העובדים הכללית החדשה ושחקנית הכדורגל יפעת כהן, דורשים את ביטול ההוראות בתקנון ליגת הנשים של ההתאחדות לכדורגל אשר קובעות הגבלות קשות הנוגע לאפשרות של מעבר שחקניות כדורגל בין קבוצה לקבוצה, בשונה ממה שקובע התקנון לגבי גברים

01.04.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ההתאחדות לכדורגל פוגעת בחופש העיסוק של שחקניות הכדורגל

ההסתדרות בעתירה למחוזי: ההתאחדות לכדורגל פוגעת בחופש העיסוק של שחקניות הכדורגל

הסתדרות העובדים הכללית החדשה ושחקנית הכדורגל יפעת כהן, עתרו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב לביטול הוראות בתקנון ליגת הנשים של ההתאחדות לכדורגל אשר קובעות הגבלות קשות הנוגע לאפשרות של מעבר שחקניות כדורגל בין קבוצה לקבוצה.

תקנון ההתאחדות לכדורגל קובע כי שחקנית כדורגל תוכל לעבור מקבוצה לקבוצה רק במקרה שתושג הסכמה בין שתי הקבוצות, לרבות ביחס לשיעור הפיצוי שתקבל הקבוצה המעבירה. בהיעדר הסכמה, שחקנית הכדורגל נותרת כבולה לקבוצה בה היא רשומה.

בעתירה, שהוגשה על ידי היועץ המשפטי להסתדרות, עו"ד יחיאל שמיר, ועוזר היועץ המשפטי עו"ד יפתח הלינג, מצויין כי ההגבלה התקנונית הקיימת על מעבר שחקניות מקבוצה לקבוצה פוגעת בחופש העיסוק של שחקניות הכדורגל, בזכותן לכבוד ובעקרון השיוויון. שחקנית הכדורגל אינה "רכוש" של הקבוצה, נטען בעתירה באשר עידן ה"עבדות" חלף מן העולם.

בעתירה מצויין כי שחקניות הכדורגל הנשים מופלות לרעה ביחס לעמיתיהן הגברים, אשר לגביהם התקנון קובע הוראות שמרככות את הפגיעה בהם. כך, התקנון קובע לגבי שחקני הכדורגל ששחקן הכדורגל יעבור מקבוצה לקבוצה, כאשר בהיעדר הסכמה על גבוה הפיצוי שתי הקבוצות רשאיות לפנות למוסד למעמד השחקן בהתאחדות שיכריע בסוגייה. עוד קובע התקנון ביחס לגברים "טבלת העברות" שלפיה נקבעים סכומי הפיצויים, ולכן ניתן לדעת מראש מה יהיה גובה התשלום.

בעתירה נטען כי הוראות תקנון ליגת הנשים פוגעות באופן קשה בציבור שחקניות הכדורגל משום שבפועל מנהלי הקבוצות מתקשים לנהל משא ומתן וממילא מתקשים להגיע להסכמות. בהיעדר אמות מידה ראויות, ניסיון החיים מגלה כי הצדדים לא מנהלים משא ומתן מסודר ולחילופין הם מציגים דרישות שהצד השני תופס כמופרזות ובכך מותירים את השחקניות כ"בנות ערובה" של הקבוצות.

עוד מצויין בעתירה כי דרישת ההתאחדות לתשלום "אגרה" על סך 1,300 ₪ משחקנית כדורגל המבקשת להיכנס ל"הסגר" על מנת להיפרד מהקבוצה בה היא רשומה היא דרישה בלתי חוקית העומדת בניגוד להוראות חוק הספורט וממילא היא לא פרופוציונלית ביחס לשכרן הנמוך של שחקניות הכדורגל בישראל.

עתירה זו היא אחת מסדרה של פעולות בהן החל לנקוט חטיבת הספורט בהסתדרות המעו"ף, בראשות ניר אלון, למען ציבור שחקני ושחקניות הכדורגל, לאחר הצטרפותם של אלה להסתדרות.

תגובות

מומלצים