עוזי דיין וגיהאד קבלאן על קרב רמת יוחנן

בתוכנית השבועית של אריאל נישליס ברדיו חיפה 99.5 ארח את אלוף במיל עוזי דיין ותת ניצב גיהאד קבלאן ששופכים אור על קרב רמת יוחנן וניצחון הדו קיום. סרטון

06.04.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עוזי דיין וגיהאד קבלאן על קרב רמת יוחנן

אריאל נישליס: "המציאות עולה על כל דמיון".

ככל שמתעמקים בקרב רמת יוחנן והגדוד הדרוזי שהגיע מסוריה להלחם ביהודים לצד קאווקג'י מבינים עד כמה הדרוזים הונו בקרב הזה.

בין ההרוגים הרבים של גדוד שכיב והאב הסורי לבין מותו של זוריק אביו של עוזי שהיה תינוק בן 100 ימים בלבד.

עוזי מספר על הקשר שלו ושל משפחתו עם הדרוזים אחרי כל כך הרבה זמן והמפגש שלו בחברון עם הקצין הצעיר בנו של אחד הלוחמים בגדוד אסמעיל קבלאן.

עוזי :"ביום השלושים למותו של אבא זוריק, הכריזו על הקמת מדינת ישראל"

הרגשת הניצחון של עוזי והמפגש שלא היה מעולם עם אסמעיל ז"ל שכל ילדיו שירתו בצה"ל ונכדו הוא הנווט הראשון בצה"ל.

גיהאד קבלאן פותח את דבריו בתיקון היסטורי שהגדוד הדרוזי הונה ע"י קאווקג'י והערבים שמסרו כי הדרוזים שנמצאים בארץ סובלים מרדיפות ונרצחים ע"י היהודים, דבר שהתברר כלא נכון.

בתחילת אפריל 48 נקלע קאווקג'י למשבר עמוק בקרב על משמר העמק ואיבד לוחמים רבים.

בעיצומו של הקרב שיגר קאווקג'י בעצמו מברק "אזעקה" לשכיב ווהאב מפקד הגדוד הדרוזי שהגיע לעזור, זאת היתה הפעם הראשונה במלחמת העצמאות שהגדוד הדרוזי הסורי נכנס כגורם פעיל למערכה הצבאית בקרב על רמת יוחנן. הקרבות בין הגדוד ליחידת ההגנה מחטיבת " כרמלי " בין ה – 12  וה 16 באפריל.

תוך כדי הקרבות חיילי הגדוד הדרוזי הסורי הרגו את זוהר (זוריק דיין) דיין אחיו של משה דיין ז''ל מפקד ההגנה ואביו של אלוף עוזי דיין . בגדוד הדרוזי שירתו כ 800 חיילים וקצינים .

תזכורת למה שאמר שיח' אסמעיל קבלאן ז''ל שהיה אחד הקצינים הבכירים בגדוד הסורי:"אחרי הקרב השני הגיע אלי לפתע דרוזי מהר הדרוזים, שעבד בחיפה לפני המלחמה והתגורר בעוספיה. הוא נשלח על ידי שיח' לביב אבורוקן ז''ל בתיאום עם שירות ידיעות של ההגנה-על מנת למסור לי חומר דחוף." להיפגש עם משה דיין".

"לקחתי את הרעיון ברצינות ומתוך נכונות רבה ובאתי בלילה עם ארבעה קצינים וכמה חיילים בכדי לפגוש שיח'ים דרוזים מהכרמל, הגענו בחסות החשיכה לחורשת זיתים, פתאום שמענו רחשים ושתי דמויות מתקרבות בלילה. הם התקרבו לאטם, אחד מהם דרוזי שאני מכיר מהר הדרוזים והשני יהודי , גיורא זייד.

עוזי דיין, גיהאד קבלאן

גיורא זייד ז"ל סיפר על הפגישה ההיסטורית:" עלינו על ג'יפ ונסענו, בקרית עמל ....ערכנו שולחן יפה. בראש השולחן ישב משה דיין, ומסביב ישבו הקצינים והחיילים הסורים וכמה נכבדים דרוזים. משה דיין פתח ואמר :" תשמעו דרוזים, אתם הרגתם את אחי, האח היחידי שיש לי בעולם. והרי אני מכריז בזה, כי אני מוחל על דם אחי בגלל שהסכמתם לבוא לעשות הסכם בננו ולא ללחם יותר. הדרך ארוכה, אנחנו מיעוט במזרח התיכון ואתם מיעוט דימיעוט".

"העדה הדרוזית – כמונו – סבלה, עכשיו נמצאים פה. באתם להילחם נגדנו, היו אבידות – וחבל, אנחנו רוצים כמה דברים, ואם אתם תסכימו עליהם אז אנחנו נלך אתכם. ההיסטוריה תוכיח בעתיד את עצמה ומי שיישאר חי עד אז, יזכיר לשני שזו פגישה ראשונה עם הדרוזים, וזה ירשם כדבר גדול בהיסטוריה" .

בסופו של דבר רובו של הגדוד הדרוזי הסורי ערק לכוחות ההגנה , והקים את הגרעין הראשון של יחידת המיעוטים.

לדברים שאמרו עוזי דיין וגיהאד קבלאן

 

{YouTubeVideo id=INiJcbdNqMY}

תגובות

מומלצים