רק 4 פקחים במשרד התחבורה מפקחים על למעלה מ-1800 קציני בטיחות בתעבורה

בדיון בוועדת הכלכלה נחשף: רק 4 פקחים במשרד התחבורה מפקחים על למעלה מ-1,800 קציני בטיחות בתעבורה, היו"ר ברוורמן "זו תעודת עניות למדינה ככה לא מונעים תאונות דרכים ".

09.04.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
רק 4 פקחים במשרד התחבורה מפקחים על למעלה מ-1800 קציני בטיחות בתעבורה

את הדיווח מסר היום לוועדה מנהל אגף קציני בטיחות במשרד התחבורה, בישיבה בה המשיכה הוועדה לדון בהסדרת העסקת קציני הבטיחות; מנהל האגף הודה: "יש מחסור בכוח אדם  אני ועוד 3 מפקחים זה לעג לרש"; בעקבות זאת דרש היו"ר ברוורמן דיווח תקופתי לוועדה על הפיקוח על קציני הבטיחות לאחר שהתקנות יאושרו; לבקשת ח"כ איילת שקד הדיון החוזר בסוגיית אופן העסקת קציני הבטיחות – בצורה ישירה או באמצעות קבלת שירותים – יתקיים בתחילת כנס הקיץ

"אני ועוד 3 מפקחים רצים בכל הארץ אחרי למעלה מ-1,800 קציני בטיחות בתעבורה, יש מחזור בכוח אדם. ב-2013 ביצענו 1,000 פיקוחים, זה מעט מאוד. זה לעג לרש" – כך אמר היום מנהל אגף קציני הבטיחות במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ג'קי לוי, בדיון בו המשיכה ועדת הכלכלה לדון בבקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה ולהסדיר את מעמד קציני הבטיחות. יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, הגיב בזעם לנתונים ואמר כי הוועדה נתקלה במקרה דומה בפיקוח על נושא גז הבישול. הוא הוסיף כי הוועדה מתקינה תקנות ומחוקקת חוקים אבל בסוף אין מי שיפקח עליהם. הוא הבהיר כי יפנה לשר התחבורה על מנת שיטפל בנושא, ואמר: "זו תעודת עניות למדינת ישראל, אם קורת תאונה קשה אי אפשר לדעת מה עשה או לא עשה קצין הבטיחות, כך לא מונעים תאונות אלא רק מחכים לתאונה הבאה".

ח"כ ברוורמן אמר את הדברים גם בתגובה לנתונים נוספים שדרש לקבל מסמנכ"ל מנהל התנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור. לדברי פלור, "כיום יש 1,821 קציני בטיחות בתעבורה, מתוכם 260 מועסקים במשרדים עצמאיים. ב-2013 בוצעו כ-1,000 פיקוחים ו-617 הדרכות. השנה יש עוד 11 קורסים עם 196 תלמידים. קצין בטיחות שסרח מוזמן לשימוע, לעיתים הוא מוזהר ולעיתים מושעה ל-3 עד 6 חודשים, ישנו גם מקרה אחד של קצין בטיחות שמושעה ל-3 שנים בעקבות תקלה חמורה שביצע". הוא הוסיף כי כיום תפקיד קצין הבטיחות הוא כללי והתקנות באות להוסיף פירוט כדי שיהיה ברור מה תפקידו של קצין הבטיחות. היו"ר ברוורמן אמר בתגובה כי במצב שבו יש כל כך מעט פקחים רק ענישה חמורה יכולה להרתיע ולסייע במלחמה בתאונות הדרכים. הוא דרש ממשרד התחבורה להעביר לוועדה, לאחר אישור התקנות, דיווח אודות האכיפה והענישה. מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ, אמר כי תיקון התקנות והפירוט בדבר תפקידיו ואחריותו של קצין הבטיחות יסייעו לגורמי התביעה להעמיד לדין גם קציני בטיחות שהתרשלו.

משאיתיו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, טען כי ב-2013 בוצעו 100 שימועים בלבד לקציני בטיחות, והוסיף כי פנה לשר התחבורה בבקשה שיסביר מדוע מי שנמצא מזייף רישיונות מקבל "פרס" של 3 חודשי השעיה. הוא הוסיף כי בתחום ההובלה וההסעה יש כ-50 אלף משאיות ומעל 20 אלף אוטובוסים עצמאיים שאין עליהם שום פיקוח, ואמר כי משרד הכלכלה צריך לפעול להגדיר מהו נהג מקצועי כדי שאפשר יהיה לפקח עליהם. יו"ר איגוד קציני בטיחות בתעבורה, שמעון סודאי, אמר כי משרד התחבורה לא התייעץ עם גורמי המקצוע לפי שהגיש את התקנות לאישור הוועדה ולכן, לדבריו, עולות בעיות רבות מהתקנות.

בדיון היום אישרה הוועדה סעיפים נוספים בתקנות, בהן הסעיף שנועד להגדיר את תפקידי קציני הבטיחות והאחריות שלהם. בסעיף נקבע כי החובה לבצע הדרכות מקצועיות פעמיים בשנה תחול רק על נהגים מקצועיים, נהגי משאיות, אוטובוסים או מוניות בקווי שירות, או עובדים שעיקר העיסוק שלהם במפעלים הוא בנהיגה. עוד נקבע כי תוטל אחריות גם על בעלי המפעלים, המנהלים או בעלי השליטה.

עם זאת, לבקשת ח"כ איילת שקד הודיע היו"ר ברוורמן כי סוגיית או העסקת קציני הבטיחות, אם ישירות במפעלים או אם לאפשר למפעלים גם קניית שירות של קצין בטיחות חיצוני, תידון בתחילת כנס הקיץ של הכנסת. כזכור, בדיון הקודם קבעו חברי הוועדה כי העסקת קציני הבטיחות תהיה בצורה ישירה ולא באמצעות קניית שירותים או דרכי העסקה אחרות, זאת בניגוד לעמדת משרד התחבורה. ח"כ שקד, שביקשה לקיים דיון מחדש בהחלטה, אמרה היום כי שוחחה עם חברי הוועדה ורובם מתנגדים לפתוח את הנושא לדיון מחדש. היא הוסיפה כי היא מבקשת לדון בנושא לאחר הפגרה, על מנת שחברי הכנסת יוכלו להשתתף בדיון. כאמור, היו"ר ברוורמן קיבל את הבקשה והוועדה תקיים דיון נוסף בתקנות לאחר הפגרה.

תגובות

מומלצים