צו בטיחות מכלי הגז; נציגי החברות הקטנות: הרגולציה לא קשורה לבטיחות ותעלה את מחיר הגז

​משרד האנרגיה והמים: מדובר בחיי אדם – ספק הגז צריך להיות אחראי; היו"ר ברוורמן ביקש לבחון אם לא ניתן לצמצם רגולציה בלי לפגוע בבטיחות: "לפעמים עושה רושם שבישראל הכל כסת"ח"

10.04.2014 מאת: פורטל הכרמל והצפון
צו בטיחות מכלי הגז; נציגי החברות הקטנות: הרגולציה לא קשורה לבטיחות ותעלה את מחיר הגז

ועדת הכלכלה החלה לדון בצו בטיחות מכלי הגז; נציגי החברות הקטנות: הרגולציה לא קשורה לבטיחות ותעלה את מחיר הגז

​משרד האנרגיה והמים: מדובר בחיי אדם – ספק הגז צריך להיות אחראי; היו"ר ברוורמן ביקש לבחון אם לא ניתן לצמצם רגולציה בלי לפגוע בבטיחות: "לפעמים עושה רושם שבישראל הכל כסת"ח"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, החלה היום לדון בבקשת משרד האנרגיה והמים להעביר את הסדרת נושא הטיפול בבלוני הגז הביתי מצו הפיקוח על מצרכים ושירותים לצו הגז העוסק בבטיחות ורישוי, במסגרת צמצום חקיקת החירום בנושאים לא הכרכיים. מנהל מינהל הדלק והגז במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, חן בר יוסף, הסביר כי התקנות משמרות את המצב הקיים ונועדו להחליף את חקיקת החירום. לדבריו, המטרה היא לשמור על הבטיחות בכל הקשור לטיפול בבלוני הגז המיטלטלים.

מנכ"ל חברת די אנד אס המייבאת ומשווקת ציוד מחנאות, דוד דרייר, טען מנגד כי התקנות כתובות בצורה מבלבלת וסותרת ואין להן אח ורע בעולם. הוא הוסיף כי במדינות מתקדמות כמו גרמניה או שוויץ ניתן להחליט מיכלי גז קטנים בקלות ובשליש מחיר ביחס לישראל, בעוד בארץ אסור להחזיק מיכל של 450 גרם גז ללא אישורי כיבוי אש. "זה לא הגיוני בעליל שאפשר לתדלק מכונית בגז, אבל בתחנת הגז אי אפשר למלא מיכל גז. התקנות רק גורמות לאלתורים ופוגעות בבטיחות", אמר. מנכ"ל אמגזית, אבי אשכנזי, טען כי כבר מזה שנה שירותי הכיבוי לא מנפיקים אישורים והבירוקרטיה מקשה על מכירת המכלים הקטנים. "אנחנו לא ממלאים מכלים כי אין לנו אישור, אז אנשים הולכים לחאפרים שהם גם ככה לא עומדים בתקנות", אמר אשכנזי. הבעלים של חברת אובק גז, תמים יאסין, הוסיף כי אין קשר בין הצו לבין הבטיחות, ואמר כי הוא יחמיר את המצב הקיים. "אם עד עכשיו הצרכן שילם 30% יותר, אז מעכשיו הוא ישלם 50% יותר, והמגרש יהיה ריק משחקנים קטנים שיתחרו", אמר יאסין.

במשרד האנרגיה והמים דחו את הטענות. מנהל תחום בטיחות הגז במשרד, יהודה גסנר, אמר כי החוק מאפשר מכירה של מכלים אבל מישהו צריך להיות אחראי למקרה של אסון, וזה ספק הגז. הוא הוסיף כי נושא האישורים של כיבוי אש סודר ואין בעיה להשיג רישיון. בר יוסף הוסיף כי מדובר בחיי אדם. הוא הסביר כי אם אדם ימלא מיכל של אמגזית פעם אחרי פעם במקומות  אחרים ובסוף יתרחש פיצוץ, אמגזית תטען שהיא לא אחרית כי היא לא מכירה את המכל. לכן, אמר בר יוסף, התקנות נועדו לקבוע כי מי שממלא את המכל הוא גם אחראי.

היו"ר ברוורמן ביקש לבחון האם לא ניתן לצלם את הרגולציה בלי לפגוע בבטיחות, והוסיף כי גם בשוויץ ובגרמניה דואגים לבטיחות לא פחות מאשר בישראל. לדבריו, "לעיתים עושה רושם שבישראל הכל כסת"ח. מי שהולך לפי החוק לא יכול להתקדם והצרכנים רק יוצאים מופסדים ומשלמים על עודף הבירוקרטיה והסרבול". ח"כ ברוורמן אב ביקש מנציגי משרד האנרגיה לבדוק האם החקיקה המקלה בגרמניה או בשוויץ גורמת ליותר פיצוצי גז מאשר בישראל – או שכאן יש יותר פיצוצים למרות הרגולציה. כאמור, הוועדה החלה את הדיון בתקנות אך לא סיימה לאשרן בשל קוצר הזמן ותקיים ישיבה נוספת בנושא לאחר הפגרה.

תגובות

מומלצים